Wednesday 6 January 2016

KOLEKSI MUTIARA KATA
"Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak"
www.familiazam.com
"Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati"

"Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus"
www.familiazam.com
"Orang yang sebenarnya berani ialah mereka yang tak lekas patah hati, tetapi bertahan dengan menghadapi setiap dugaan dan cabaran"

"Jangan lihat apa yang telah kamu usahakan, tetapi lihatlah apa yang belum kamu selesaikan"

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai"
www.familiazam.com
"Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian"

"Benarlah usaha itu tangga kejayaan. Tetapi jika tiada kesungguhan dan niat bukan kerana Allah, samalah seperti anda menggunakan tangga untuk turun ke bawah"

"Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya"
www.familiazam.com
"Tidak semua yang kita ingin mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan"

"Kejayaan adalah tangga yang tidak dapat anda panjat dengan tangan di dalam poket"
www.familiazam.com
"Orang yang selalu bersedih akan sukar mencapai apa yang dicita-citakan"

"Merasakan diri lemah adalah titik untuk memajukan diri"

"Janganlah kamu berkawan dengan orang yang suka melakukan maksiat, nanti hilang kebencian kamu terhadap maksiat"
www.familiazam.com
"Tiada sesuatu yang lebih bahaya kepada seseorang selain daripada kawan yang elok percakapannya tetapi buruk perbuatannya"

"Orang yang sangat dibenci oleh Allah ialah orang yang suka bermusuh-musuhan"

"Jangan dilupa pada yang putih. Ianya suci, bersih sudi juga mengingatkan kita pada usia"
www.familiazam.com
"Hidup yang berguna adalah hidup yang ketika petang membawa suluh untuk menghadapi malam yang akan sampai"

"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan"
www.familiazam.com
"Suatu hari nanti kita pasti berhenti bekerja dengan manusia, tetapi tiada istilah berhenti bekerja dengan Allah melainkan perjuangan berakhir bersama nafas terakhir"

"Kekayaan yang hilang dapat dikejar kembali dengan kerajinan dan jimat cermat. Kesihatan yang hilang boleh direbut kembali dengan ubat-ubatan. Akan tetapi waktu yang hilang pasti tidak akan kembali"
www.familiazam.com
"Bila anda dapat bangun dari tidur pada suatu pagi, bermakna anda harus menjadikan hidup anda lebih bermakna sebagai tanda kesyukuranmu kepada Ilahi"


"Bersedekah dengan senyuman lebih baik daripada bersedekah dengan harta kerana bersedekah dengan senyum, manusia tidak terasa terhutang apa-apa dan tidak pula terasa dihina"
www.familiazam.com
"Janganlah engkau pandang ringan perbuatan baik, sekalipun hanya dengan menunjukkan muka manis ketika engkau bertemu dengan saudaramu"

"Jadilah seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan. Dilempar orang dengan batu tetapi dibalas dengan buah"

"Manusia tidak dapat mengubah rupa bentuk mukanya, tetapi jika dia mahu, dia boleh mempercantikkan budinya"
www.familiazam.com
"Perkataan yang baik tidak akan muncul dalam jiwa yang kotor seperti biji benih yang tidak akan tumbuh pada tanah yang gersang"

"Kekayaan yang paling kaya ialah akal, kemiskinan yang paling besar ialah bodoh, keburukan yang paling buruk ialah terpesona pada diri sendiri, dan semulia-mulia kelakuan ialah akhlak yang baik"

"Yang menentukan masa depan anda bukan kekayaan, kedudukan dan kebahagiaan yang anda capai, tetapi ke arah mana akan anda bawa semua itu"
www.familiazam.com
"Orang yang sibuk mengejar kepentingan dirinya sendiri akan mencipta banyak lawan"

"Jika kita bukan pelita yang menerangi malam, memadailah kita menjadi kunang-kunang yang akan menemani malam"


"Hidup adalah komedi bagi sesiapa yang hidupnya dengan akal. Dan merupakan tragedi bagi sesiapa yang hidup dengan emosi"
www.familiazam.com
"Berfikir sebelum berbuat adalah satu kebijaksanaan, berfikir selepas berbuat adalah satu kebodohan, berbuat tanpa berfikir adalah seribu kebodohan"

"Sesiapa yang dapat menahan marahnya, padahal dia berkuasa untuk melepaskan marahnya itu maka Allah memenuhi hatinya dengan iman dan rasa aman ketenangan"
www.familiazam.com
"Yang bernama perwira bukanlah yang banyak menjatuhkan lawan, tetapi perwira sejati ialah orang yang sanggup menguasai dirinya ketika marah"
www.familiazam.com

"Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur"

"Ilmu itu didapati dengan lidah yang gemar bertanya dan akal yang suka berfikir"
www.familiazam.com
"Kita menilai diri sendiri berdasarkan apa yang kita mampu buat, orang lain menilai berdasarkan apa yang telah kita buat"

"Seorang guru yang jujur harus berniat agar muridnya lebih pintar daripadanya, manakala seorang murid yang jujur harus pula mengakui kepintaran gurunya"
www.familiazam.com
"Cintailah yang memberi nikmat dan jangan engkau cintai nikmat yang diberikan"

"Dengan hatilah seseorang itu melihat dengan betul, apa yang penting tidak dapat dilihat dengan mata" Antoine de Saint-Exupery The Little Prince.
www.familiazam.com
"Kerana anda dapat mengawal kehidupan anda. Jangan sesekali lupa bahawa anda adalah diri anda setelah pilihan yang anda buat secara sedar atau tidak sedar" Barbara Hall.

"Cara yang paling cepat melakukan banyak perkara ialah dengan melakukan satu perkara dalam satu masa" Samuel Smiles
www.familiazam.com
"Sokong mereka yang kuat, galakkan mereka yang pemalu, ingatkan mereka yang cuai, dan beri amaran kepada mereka yang menentang" Whitney W Young


"Ramai orang yang boleh memiliki jam tangan yang tinggi harganya tetapi tidak ramai boleh menetapi masa yang berharga" Dr. Mahathir Mohamad.
www.familiazam.com
"Manusia berharap terlalu banyak tetapi berbuat terlalu sedikit" Allen Tate
"Kegagalan hari Ini beerti pendorong, namun kejayaan semalam bukan beerti kemegahan, oleh itu gantungkanlah cita-citamu setinggi-tinggi bintang di langit, dan rendahkanlah dirimu serendah-rendah rumput di bumi"

"Manusia yang berhati suci adalah manusia yang banyak menangis daripada ketawa. Didiklah hati dengan keihklasan dan kesucian agar liku-liku kehidupan ini menjadi lebih bermakna dan mengikuti arus perubahan kedewasaan"
www.familiazam.com

"Tugas pertama seorang lelaki ialah menjadi dirinya sendiri"

"Pilihlah seseorang untuk dicintai & cintalah pilihan anda itu"

"Cinta tidak berbalas sama seperti soalan tanpa jawapan"
www.familiazam.com
"Lelaki yang tidak berharta biasanya memiliki lidah bermadu"

"Lelaki pendiam ibarat air tenang dalam & bahaya"
www.familiazam.com
"Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri"

"Terdapat banyak kemungkinan untuk gagal kerana kejayaan hanya boleh dicapai dengan satu perkara iaitu USAHA"


"Ketika ditimpa bencana, kita akan mengenali yang mana satu lawan & yang mana satu kawan"
www.familiazam.com
"Membaca menjadikan diri anda sebagai seorang lelaki, menghadiri persidangan sebagai persediaan menjadi lelaki yang sebenar & menulis menjadikan anda lelaki sejati"

"Karektor seseorang lebih mudah disembunyikan daripada dikesani oleh orang lain"

"Pemimpin yang baik akan memikul kesalahan & tidak mengejar nama"
www.familiazam.com
"Lelaki berani mungkin akan kalah tetapi tidak akan mengalah"

"Jika anda hanya berbuat baik kepada diri sendiri maka anda sebenarnya tidak pernah membuat kebaikan"

"Pengalaman ialah gelaran yang diberikan oleh setiap orang terhadap kesilapan mereka"
www.familiazam.com
"Kebocoran yang kecil masih boleh menenggelamkan sebuah kapal yang besar"

"Tiada hadiah yang lebih berharga daripada nasihat yang baik"

"Anak lelaki tetap menjadi anak lelaki sehinggalah beliau beristeri. Anak perempuan kekal menjadi anak perempuan seumur hidupnya"
www.familiazam.com
"Kebodohan ialah kesilapan bagi seseorang yang mempunyai peluang untuk menjadi pandai"

"Gunakan akal anda seolah-olah nyawa anda bergantung kepadanya"
www.familiazam.com
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

"Gunakan akal anda seolah-olah nyawa anda bergantung kepadanya"
www.familiazam.com
"Nyanyian ibu untuk menidurkan anaknya ketika kecil adalah suara yang paling merdu di dunia"

"Orang miskin memakan makanan nyang lebih enak daripada orang kaya kerana makanan mereka adalah berkat kepada kemiskinan mereka"
"Anda tidak akan berasa penat sekiranya melakukan perkara yang anda suka"
www.familiazam.com
"Lebih baik seseorang wanita mengahwini lelaki yang mencintainya daripada lelaki yang beliau cintai"

"Jika anda berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut"

"Di mana anda berdiri, di situlah perlumbaan kehidupan anda dan lupakan masa silam"
www.familiazam.com
"Berhati-hatilah dengan kemarahan seorang yang sedang bersabar"

"Tanpa permulaan, anda tidak akan sampai ke mana-mana"

"Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan & kegagalan sendiri daripada menuding kesalahan kepada pihak lain"

"Setiap malam sebelum tidur,anda perlu menetapkan satu matlamat di dalam minda & menguatkannya dari hari ke hari"
www.familiazam.com
"Jika anda hilang segala-galanya, jangan lupa, kerana anda masih mempunyai masa depan"

"Sesiapa yang tidak pernah merasai kepahitan tidak akan mengenal kemanisan......... "

"Masyarakat abad dahulu menggunakan tenaga manusia untuk membina sebuah monumen yang indah sekali. Masyarakat abad kini menggunakan jentera hanya untuk membina sebuah kedai........."
www.familiazam.com
"Tidak pernah wujud orang malas. Orang yang dianggap malas ialah orang yang tidak dapat mencari pekerjaan yang sesuai dengan minatnya"

"Jika poket anda penuh, anda tidak akan kekurangan sahabat"

"Semua perkara adalah sukar sebelum ia menjadi mudah"
www.familiazam.com
"Seorang lelaki boleh dikalahkan tetapi tidak boleh dimusnahkan"

"Kemenangan terhadap diri sendiri adalah lebih baik daripada kemenangan terhadap orang lain"

"Orang pengecut ialah orang yang melihat sesuatu yang benar tetapi tidak melakukannya"
www.familiazam.com
"Kemenangan hanya untuk orang yang berhak mendapatkannya"

''Lebih mudah untuk memenuhi impian kita yang pertama daripada cuba untuk mengejar impian-impian lain selepasnya''

''Tidak ketawa walaupun sehari amat merugikan''
www.familiazam.com
''Anda tidak boleh mengubah masa lepas anda. Tetapi anda boleh memusnahkan diri anda kini sekiranya terlalu memikirkan masa depan anda'

"Tidak penting sama ada berapa lama kita hidup. Yang penting bagaimana keadaan kita semasa hidup"

'Berdoa dan meminta bukannya perkara yang sama''

''Berterima kasihlah kepada pokok yang memberi anda perlindungan dengan tidak memusnahkannya''
www.familiazam.com
''Sembahyang adalah prinsip utama dalam hidup. Memberi alasan tidak cukup masa untuk melakukannya adalah hinaan kepada Allah''


''Jangan tinggalkan hingga esok apa yang boleh disiapkan hari ini''

''Tiada hiburan yang lebih murah daripada membaca''
www.familiazam.com
''Apabila semua benda kelihatan semakin hilang, ingatlah bahawa masa depan masih ada''

''Rasuah akan sentiasa wujud selagi masih ada perasaan tamak pada diri manusia''

''Jangan sangka diri kita adalah yang terbaik kerana kita belum kecapi kejayaan yang orang lain capai''

''Tidak semestinya orang yang berjaya terus berjaya dan orang yang gagal terus gagal''


"Orang yang serba kekurangan kurang mengetahui kelemahan dirinya sebaliknya sentiasa menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku"
www.familiazam.com
''Dalam dunia ini lebih ramai yang berlidah buaya daripada yang berlidah manusia''

''Dunia bukanlah tempat menunjukkan kekuatan tetapi untuk kita rasai nikmatnya''

''Orang yang sentiasa berusaha ialah seorang yang takutkan kegagalan''

''Seseorang yang cepat mendaki ke puncak akan cepat pula jatuh ke bumi''

''Kepakaran seseorang tidak akan ke mana selagi dia tidak membuktikannya melalui perlaksanaan''
www.familiazam.com
"Sewaktu senang kita lebih menghargai kekayaan tetapi sewaktu susah kita akan lebih menghargai kesihatan"

''Penipu yang mahir sekalipun tidak akan menyedari sekiranya dirinya ditipu''

''Kegagalan adalah permulaan kepada kejayaan''

"Harta boleh menjadikan seseorang yang tamak sebagai hambanya"
www.familiazam.com
''Kecantikan dan kebaikan tidak wujud bersama''

"Peperangan hanya boleh menjanjikan kemenangan selepas kemusnahan dan kematian"

"Setiap manusia hanya mempunyai dua matlamat iaitu cita-cita & kejayaan"
www.familiazam.com
"Harta menjamin dunia. Iman menjaminkan akhirat"

"Penghalang kepada kejayaan adalah fikiran sendiri, bukannya kecacatan atau kekurangan"

''Seorang anak tidak akan mengetahui kasih sayang ibu bapanya terhadapnya sehinggalah dia mempunyai anak sendiri''

"Kawan yang sebenar ialah seorang yang dapat menerima diri kita yang sebenar"
www.familiazam.com
"Masa adalah sekolah di mana kita belajar. Masa adalah api di dalamnya kita terbakar"

"Manusia mesti menamatkan peperangan, jika tidak peperangan akan menamatkan manusia"

"Arus masa depan telah tiba & tiada cara melawannya"

''Kisah cinta yang sebenarnya tiada akhirnya''
www.familiazam.com
"Bukti terbaik cinta ialah kepercayaan"

"Kita lebih banyak berusaha untuk menegakkan benang basah daripada berusaha memperbaiki kelemahan diri"

"Jika kita melakukan sesuatu dengan keikhlasan, nescaya ganjaran yang kita terima juga setanding dengan apa yang kita usahakan"
www.familiazam.com
"Semangat yang kuat mampu mengatasi apa sahaja cabaran yang datang"

"Selagi kita mencuba dan berusaha, selagi itulah kita akan beroleh apa yang kita hajati"

''Dendam adalah manis. Balasannya adalah pahit''
www.familiazam.com
''Fikiran membawa kepada pekerjaan. Pekerjaan membawa kepada kejayaan. Kejayaan membawa kepada impian''
''Sungguhpun bertanya itu memalukan, tetapi disitulah kebenaran yang mudah diperolehi. Malu bertanya sesat jalan. Bertanyalah pada mereka yang arif''
www.familiazam.com
''Perkara yang paling manis dalam dunia ini ialah pujian seorang kekasih daripada perasaan cintanya. Ia lebih manis daripada madu yang paling enak di dunia ini''

''Pemimpin yang paling berkuasa ialah yang disegani oleh rakyatnya, manakala seorang pemimpin yang tidak baik akan menipu rakyatnya''

''Anak yang soleh sentiasa bermanis muka ketika bercakap, tidak berwajah garang atau bermasam muka kepada orang lain''
www.familiazam.com
''Ilmu yang tidak dimenafaatkan umpama pohon yang tidak berbuah''

''Tiap-tiap perkara yang tidak dimulai dengan BISMILLAH, maka akan terputus keberkatannya"


''Janganlah kita bersikap sombong dan bermegah-megah dengan kelebihan yang ada pada diri kita. Orang yang sombong selalunya akan dibenci''
www.familiazam.com
''Bercakaplah yang benar walaupun ianya pahit''


''Sesungguhnya Allah s.w.t itu tidak melihat kepada tubuhmu, tidak pula melihat bentuk rupamu, tetapi Dia melihat kepada hatimu''

''Janganlah takut mencuba sesuatu yang baru, asalkan kalau kita yakin dengan kebaikan yang akan diperolehinya

''Janganlah mudah kita melemparkan kata-kata nista kepada orang lain sebab mungkin orang yang dinista itu lebih baik daripada kita. Orang yang baik juga sentiasa menjaga lidahnya daripada menyakiti hati orang lain''
www.familiazam.com
Fikirkanlah dosa dan pahala...lalu laksanakanlah yang berpahala dan tinggalkan yang berdosa''

'Orang Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih disukai oleh Allah daripada orang Mukmin yang lemah''

''Berbuat baiklah, sesungguhnya Allah s.w.t menyukai orang-orang yang berbuat baik''
www.familiazam.com
''Jadikanlah hari ini lebih baik dari hari semalam''

''Tidak akan masuk syurga bagi orang yang memutuskan silaturrahim'.

''Tunaikanlah amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita dengan jujur''
www.familiazam.com
''Berusahalah untuk menjadi kawan yang setia....kita tetap bersama walaupun dalam keadaan yang susah''

''Ingatlah, kita tidak akan menjadi miskin atau susah hanya kerana kita berkongsi sedikit daripada harta kita dengan orang lain''

''Tidak kira betapa kecil atau besar sumbangan yang boleh kita berikan, yang penting kita berusaha sebaik mungkin dengan keupayaan yang ada pada diri kita''
www.familiazam.com
''Sesuatu kejayaan adalah lebih bermakna apabila ia disertai usaha yang bersungguh-sungguh...orang yang mudah berputus asa tidak mungkin beroleh kejayaan yang cemerlang. Biarlah bersusah dahulu, asalkan senang kemudian''

''Pentingkan yang lebih penting kerana yang lebih penting itu lebih penting dari yang penting''

''Jangan terlalu memandang tinggi kepada orang lain sehingga memandang rendah kepada diri sendiri''
www.familiazam.com
''Janganlah kita mudah lupa diri apabila mendengar puji-pujian sebab tidak semua puji-pujian itu dapat memberi kebaikan kepada kita''

"Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak"
www.familiazam.com
"Jalan terbaik untuk keluar dari suatu kesulitan ialah menghadapi dan mengatasi kesulitan itu"

"Apabila kita mendengar sesuatu berita , kita selalu harus menunggu keputusannya"

"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan"
www.familiazam.com
"Manusia yang dapat membina dunia serta kemajuannya adalah manusia yang dapat memuji dan mengkritik"

"Perancangan yang teliti memainkan peranan yang penting dalam hidup manusia, jika anda mempunyai matlamat atau tujuan hidup jelas, anda harus merancangnya dengan teliti agar dapat menuju kearah sasaran dengan tepat"

"Keadilan adalah timbangan kebenaran, kesederhanaan adalah timbangan keberanian"
www.familiazam.com
"Jika kita tidak mampu bertindak seperti yang kita harapkan maka kita harus bertindak apa yang kita mampu"



"Angan-angan, harapan, keinginan, kehendak dan cita-cita dapat diubah sehingga menjadi kenyataan, setelah melalui pengalaman pahit dan kegagalan dan tetap bertekad untuk berjalan terus maju terus tanpa mengenal lelah dan putus asa sekalipun orang lain sudah menghalangnya"

"Tidak sekali-kali panjang fikiran seseorang selain ia telah berilmu. Dan tidak sekali-kali berilmu seseorang itu selain ia beramal"
www.familiazam.com
"Keyakinan yang mendalam akan membuat seseorang itu kebal terhadap ejekkan dan hinaan"

"Untuk mencapai cita-cita yang anda idam-idamkan, anda harus ada kemahuan , kebolehan, kesanggupan dan penentuan yang teguh"

"Modal paling baik dari seorang ialah kerajinannya"

"Jangan melepaskan apa yang berada berhampiran kita dengan bermimpi tentang apa yang jauh daripada kita"
www.familiazam.com
"Barang siapa yang menjadikan dirinya pemimpin maka hendaklah ia mulai memimpin dirinya sebelum ia memimpin orang lain"

"Kalau kamu melihat seseorang berbudi luhur, berusahalah menyamai kebaikannya dan kalau kamu bertemu dengan seorang berbudi rendah, periksalah dirimu sendiri"

"Hargailah diri sendiri, peliharalah maruah dan martabat demi menjadi insan yang sempurna"


"Waktu sangat berharga, maka itu janganlah engkau habiskan kecuali untuk sesuatu yang berharga"

"Tidak ada yang lebih mencelakakan daripada bekerja tanpa menggunakan pengetahuan."
www.familiazam.com
"Orang yang terlalu cepat berputus asa adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati"

"Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus"

"Benarlah usaha itu tangga kejayaan. Tetapi jika tiada kesungguhan dan niat bukan kerana Allah, samalah seperti anda menggunakan tangga untuk turun ke bawah"
www.familiazam.com
"Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya"

"Tidak semua yang kita ingin mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan"

"Kejayaan adalah tangga yang tidak dapat anda panjat dengan tangan di dalam poket"

"Orang yang selalu bersedih akan sukar mencapai apa yang dicita-citakan"
www.familiazam.com
"Manusia yang berjaya akan memperolehi keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain"

"Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi"

"Ingatlah bahawa anda boleh gagal dalam apa sahaja dalam hidup asalkan tidak menjadi seorang yang gagal"
www.familiazam.com
"Kegagalan bukan bermakna anda tidak mencapai apa-apa.Ia bermakna anda telah mempelajari sesuatu"

"Wang bukanlah segala-galanya, namun ia pasti menjadi penghubung dengan anak-anak anda"

"Ramai orang yang masih bergantung kepada kerja-kerja yang bergaji rendah kerana mereka takut gagal jika mencuba kerja lain"
www.familiazam.com


"Nafsu mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya, akal mengatakan wanita cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya, dan hati mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya"

"Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah"
www.familiazam.com
"Perkara yang paling manis dalam dunia ini ialah pujian seorang kekasih daripada perasaan cintanya. Ia lebih manis daripada madu yang paling enak di dunia ini"
KONSEP PENDIDIKAN SEPANJANG HAYAT 
Bahwa manusia adalah makhluk yang tumbuh dan berkembang. Ia ingin mencapai suatu kehidupan yang optimal. Selama manusia barusaha untuk meningkatkan kehidupannya, baik dalam meningkatkan dan mengembangkan pengetahuan, kepribadian, maupun keterampilannya, secara sadar atau tidak sadar, maka selama itulah pendidikan masih berjalan terus.
Pendidikan sepanjang hayat merupakan asas pendidikan yang cocok bagi orang-orang yang hidup dalam dunia transformasi, dan di dalam masyarakat yang saling mempengaruhi seperti saat zaman globalisasi sekarang ini. Setiap manusia dituntut untuk menyesuaikan dirinya secara terus menerus dengan situasi baru.
Pendidikan sepanjang hayat merupakan jawaban terhadap kritik-kritik yang dilontarkan pada sekolah. Sistem sekolah secara tradisional mengalami kesukaran dalam menyesuaikan diri dengan perubahan kehidupan yang sangat cepat dalam abad terakhir ini, dan tidak dapat memenuhi kebutuhan-kebutuhan atau tutuntutan manusia yang makin meningkat. Pendidikan di sekolah hanya terbatas pada tingkat pendidikan dari sejak kanak-kanak sampai dewasa, tidak akan memenuhi persyaratan-persyaratan yang dibutuhkan dunia yang berkembang sangat pesat. Dunia yang selalu berubah ini membutuhkan suatu sistem yang fleksibel. Pendidikan harus tetap bergerak dan mengenal inovasi secara terus menerus.
Menurut konsep pendidikan sepanjang hayat, kegiatan-kegiatan pendidikan dianggap sebagai suatu keseluruhan. Seluruh sektor pendidikan merupakan suatu sistem yang terpadu. Konsep ini harus disesuaikan dengan kenyataan serta kebutuhan masyarakat yang bersangkutan. Suatu masyarakat yang telah maju akan memiliki kebutuhan yang berbeda dengan masyarakat yang belum maju. Apabila sebahagian besar masyarakat suatu bangsa masih yang banyak buta huruf, maka upaya pemeberantasan buta huruf di kalangan orang dewasa mendapat prioritas dalam sistem pendidikan sepanjang hayat. Tetapi, di negara industri yang telah maju pesat, masalah bagaimana mengisi waktu senggang akan memperoleh perhatian dalam sistem ini.
Pendidikan bukan hanya berlangsung di sekolah. Pendidikan akan mulai segera setelah anak lahir dan akan berlangsung sampai manusia meninggal dunia, sepanjang ia mampu menerima pengaruh-pengaruh. Oleh karena itu, proses pendidikan akan berlangsung dalam keluarga, sekolah dan masyarakat.
Keluarga merupakan lingkungan pertama dan utama bagi proses perkembangan seorang individu sekaligus merupakan peletak dasar kepribadian anak. Pendidikan anak diperoleh terutama melalui interaksi antara orang tua – anak. Dalam berinteraksi dengan anaknya, orang tua akan menunjukkan sikap dan perlakuan tertentu sebagai perwujudan pendidikan terhadap anaknya.
Pendidikan di sekolah merupakan kelanjutan dalam keluarga. Sekolah merupakan lembaga tempat dimana terjadi proses sosialisasi yang kedua setelah keluarga, sehingga mempengaruhi pribadi anak dan perkembangan sosialnya. Sekolah diselenggarakan secara formal. Di sekolah anak akan belajar apa yang ada di dalam kehidupan, dengan kata lain sekolah harus mencerminkan kehidupan sekelilingnya. Oleh karena itu, sekolah tidak boleh dipisahkan dari kehidupan dan kebutuhan masyarakat sesuai dengan perkembangan budayanya. Dalam kehidupan modern seperti saat ini, sekolah merupakan suatu keharusan, karena tuntutan-tuntutan yang diperlukan bagi perkembangan anak sudah tidak memungkinkan akan dapat dilayani oleh keluarga. Materi yang diberikan di sekolah berhubungan langsung dengan pengembangan pribadi anak, berisikan nilai moral dan agama, berhubungan langsung dengan pengembangan sains dan teknologi, serta pengembangan kecakapan-kecakapan tertentuyang langsung dapat dirasakan dalam pengisian tenaga kerja.
Pendidikan di masyarakat merupakan bentuk pendidikan yang diselenggarakan di luar keluarga dan sekolah. Bentuk pendidikan ini menekankan pada pemerolehan pengetahuan dan keterampilan khusus serta praktis yang secara langsung bermanfaat dalam kehidupan di masyarakat. Phillip H.Coombs (Uyoh Sadulloh, 1994:65) mengemukakan beberapa bentuk pendidikan di masyarakat, antara lain : (1) program persamaan bagi mereka yang tidak pernah bersekolah atau putus sekolah; (2) program pemberantasan buta huruf; (3) penitipan bayi dan penitipan anak pra sekolah; (4) kelompok pemuda tani; (5) perkumpulan olah raga dan rekreasi; dan (6) kursus-kursus keterampilan.


PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT
KONSEP DAN DEFINISI
Pembelajaran sepanjang hayat ialah pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau professional yang dilakukan sepanjang masa, sukarela, dan atas motivasi kendiri.  Ia juga pembangunan potensi manusia melalui proses pembelajaran berterusan yang memotivasi dan mengupayakan individu menguasai ilmu, menghayati nilai murni yang diperlukan sepanjang hayat dan meluasi pengalaman hidup supaya individi mengambil tanggungjawab dalam berbagai peranan dan keadaan dengan yakin dan serta kreatif menghadapi  segala cabaran hidup.( Ibrahim Ahmad Bajunid 2006, Hargreaves 2004, Aspin et al. 2001, Gelpi 1995).
Zulkefli (2005) mentakrifkan PSH atau Pembelajaran Brerterusan sebagai prose sepanjang hayat yang terdiri daripada latihan, pembangunan diri dan pembeajaran.

 PSH dilalaksanakan dalam beberapa konsep dan konteks berikut iaitu:

1, Home schooling yang berkonsep tidak formal dan dijalankan di rumah.
2, Pendidikan dewasa yang berkonsep formal untuk mendapatkan kemahiran sijil yang diperlukan untuk memulakan kerjaya.
3, Pendidikan lanjutan yang berkonsepkan formal dan dijalankan di instituasi pengajian tinggi.
4, Latihan dalam perkhimatan (job trining) yang berkonsep formal atau tidak formal untuk meningkatkan profesionalisme dan kemahiran melalui bengkel atau kursus yang dianjurkan oleh organisasi.
5, Pembelajaran maya yang berkonsep formal dan tidak formal berasaskan pembelajaran kendiri menggunakan alat multimedia dan sumber dalam talian

LITERASI MAKLUMAT DAN PSH
Untuk memperkasakan penguasaan literasi maklumat, proses PSH perlu dilaksanakan secara konsisten. Kedua-dua jelas mempunyai hubung kait di antara satu sama lain seperti berikut:
  
1, Bersifat mendorong-kendiri dan terarah-kendiri:
Kedua-dua proses berjalan berasaskan inisiatif dan motivasi kendiri setiap individu tanpa memerlukan arahan atau panduan individu yang lain. Walau bagaimanapun, bimbingan atau nasihat individu yang berpengalaman boleh membantu dalam kedua-dua proses tersebut.
2, Berpotensi membangunkan kuasa-kendiri :
Kedua-dua proses berpotensi membangunkan kuasa-kendiri setiap individu ke tahap yang lebih baik dalam kehidupan tanpa mengira latar belakang ekonomi atau social (umur, agama, bangsa dan status).
3, Bersifat benar-kendiri :
Kedua-dua proses akam menjadikan seorang indvidu celik maklumat dan pengetahuan serta berpotensi menjadikannya seorang yang berilmu dan bermoral.


PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT
PENGENALAN
Dalam era ekonomi berasaskan ilmu pengetahuan, negara amat memerlukan modal insan yang berilmu pengetahuan. Justeru, daripada petikan ucapan Naib Canselor UPM dimajlis Penyampaian Anugerah Cemerlang antara lain menyebut:
”Ilmu dan teknologi yang dimiliki pada hari ini akan ketinggalan dan lapuk pada masa hadapan. Oleh yang demikian kita perlu mengemaskini ilmu pengetahuan agar selari dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat supaya menjadi manusia yang relevan kepada pembangunan dan kemajuan negara”
 (Mohd. Zohadie, 2002)
Malaysia masih baru untuk menjadikan pendidikan sepanjang hayat sebagai agenda pembangunan negara jika dibandingkan dengan negara maju seperti Amerika Syarikat, German dan Australia. Oleh yang demikian Perdana Menteri menekankan dalam konteks dunia global sekarang, modal insan yang benar-benar berkualiti sangat diperlukan jika negara ingin melangkah ke era ekonomi global yang berpaksikan pengetahuan (B.H, 1 Mei 2006).
 Sehubungan itu, rakyat sebagai modal insan di negara ini perlu sentiasa menguasai ilmu. Pada hari ini, modal insan yang berkualiti adalah satu kemestian bukan lagi satu kelebihan. Bagi melahirkan modal insan yang berkualiti, kerajaan dan rakyat harus bersama-sama mempunyai tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dengan penuh komitmen. Konsep pembelajaran sepanjang hayat seperti yang didefinisikan oleh OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) ialah untuk menjadikan individu dalam sesebuah masyarakat yang telah didorongkan untuk terus belajar menerusi hayat mereka samada secara formal dan takformal
(OECD 1996).
 Pendidikan sepanjang hayat tidak terhad kepada golongan yang bekerja sahaja malah ia perlu melewati semua golongan termasuk suri rumah, pesara, golongan kurang upaya dan warga emas. Pendidikan sepanjang hayat bermatlamat untuk meningkatkan kualiti kehidupan individu dan masyarakat. Tujuannya ialah untuk memberi latihan dan pendidikan kepada semua orang dengan salah satu matlamat untuk membangunkan modal insan. Di alam persekolahan, pembangunan modal insan difokuskan untuk memberi tumpuan kepada sistem nilai, disiplin, sahsiah, akhlak dan jati diri pelajar bagi melahirkan tenaga kerja yang kompeten dalam bidang sains dan teknologi, inovatif, kreatif serta boleh dipasarkan. Dikalangan orang-orang dewasa proses pembelajaran tidak terhenti selepas alam persekolahan malah mesti ada kesinambungan untuk terus belajar hinggá keliang lahat.
ISU DAN CABARAN
Pembelajaran sepanjang hayat telah memperkenalkan bidang objektif yang luas dan didefinisikan seperti berikut, “semua aktiviti pembelajaran yang diikuti adalah bertujuan untuk menambah pengetahuan, kemahiran-kemahiran dan tahap kecekapan setiap orang, atau perspektif yang ada hubungan dengan pekerjaan”(European Commission, 2001). Cabaran yang sedang ditangani oleh kerajaan Malaysia ialah untuk membenteras buta huruf dikalangan orang-orang dewasa. Kumpulan ini tidak berpeluang mengikuti pembelajaran formal diperingkat kanak-kanak dan remaja disebabkan oleh faktor penjajahan, kemiskinan dan persekitaran yang jauh dari pembangunan. Kita berasa sungguh bangga kerana mendapat pengiktirafan oleh badan antara bangsa seperti UNESCO kerana kadar buta huruf merupakan yang terendah di dunia. Disebaliknya sikap kurang membaca dikalangan rakyat negara ini sangat ketara apabila diberitahu bahawa hanya membaca purata setengah halaman dalam setahun. Sufean Hussin (2004) menjelaskan bahawa sebahagian besar daripada masyarakat kita pandai membaca, pandai menulis dan pandai mengira tetapi mereka tidak ada minat dan semangat membaca untuk meluaskan ilmu pengetahuan dan pemikiran mereka. Sistem pendidikan selalu dilihat sebagai proses pembudayaan atau pemasyarakatan (Abd. Rahim, 2003). Nampaknya selepas 50 tahun kemerdekaan masyarakat masih kurang membaca, dimanakah silapnya?
Cabaran seterusnya ialah bagaimana untuk membudayakan ilmu di dalam komuniti setempat. Membudaya di sini membawa maksud supaya menjadi amalan dalam hidup. Natijahnya akan berlaku sesuatu perubahan dalam kehidupan hasil dari pemerolehan dan perkembangan ilmu pengetahuan. Inilah budaya yang hidup subur dan berkembang di negara maju. Banyak lagi yang perlu dilihat dan dipertontonkan kepada kita mengapa barat berjaya membudayakan ilmu sedangkan masyarakat kita masih meraba-raba menuju kearah yang sama. Adakah sukar untuk mendapat bahan bacaan atau harganya sangat tinggi di negara kita? Adakah bahan bacaan bukan dalam bahasa sendiri menyebabkan kita kurang berminat untuk membaca kerana tidak faham?.
Selain daripada itu budaya masyarakat yang mengutamakan ilmu pengetahuan terelak daripada menerima gelaran masyarakat primitif atau andaian katak di bawah tempurung.Budaya ilmu juga memungkinkan kewujudan sebuah masyarakat yang mempunyai world-view yang lebih luas, iaitu pemikiran yang lebih terbuka. Dari persfektif yang lain pendidikan semestinya dijadikan satu proses yang berterusan dalam kehidupan setiap insan. Pendidikan memainkan peranan yang besar dalam pembentukan generasi akan datang serta pencapaian objektif negara. Semakin maju sesebuah negara maka semakin meningkat permintaan untuk tenaga mahir dan yang berpengetahuan. Tidak boleh dinafikan bahawa pendidikan merupakan
wahana utama bagi menerap idea-idea baru, teknologi terkini, dan menerapkan kepakaran dalam masyarakat.  Disaat penulisan ini dibuat, banyak diperkatakan tentang mutu pendidikan di negara kita merosot. Kemerosotan ini dilihat melalui senarai kedudukan universiti di dunia. Disamping itu,sebilangan besar tanggapan masyarakat terhadap mutu pendidikan di negara kita, Malaysia ialah kegagalan mendapatkan pekerjaan selepas tamat pengajian. Kalaulah pandangan ini diterima
pakai sebagai ukuran, maka sampai bila pun kita tidak mampu meletakkan mutu pendidikan separas dengan negara maju di dunia. Nadler (1984) mengusulkan bahawa pendidikan mengandungi aktiviti-aktiviti yang direka untuk menyediakan para pekerja dengan kerja-kerja pada masa hadapan. Minat untuk mempelajari sesuatu merupakan sifat yang utama dalam pembangunan modal insan. Individu atau pekerja yang berminat ialah pekerja yang produktif (Mahmood Nazar,2005).
 Hal ini bertentangan dengan realiti akibat kurang berminat untuk menambah ilmu pengetahuan, kita dapati ramai rakyat Malaysia terutamanya suri rumah tidak mempunyai pengetahuan teknologi dan lebih bergantung kepada pihak lain. Misalnya, sebagai pengguna peralatan elektrik dirumah mereka tidak pandai membaiki peralatan yang rosak walau pun diperingkat yang asas sahaja. Petunjuk ini amat berbeza dengan ketara jika dibandingkan dengan suri rumah di negara maju yang mempunyai pengetahuan asas dari aspek teknologi yang memungkin mereka tidak bergantung kepada pihak lain. Perubahan pada tahap individu ini bergantung kepada penguasaan kemahiran baru, pembentukan sikap baru, serta pembentukan
pemahaman baru (Tor Geok Hwa, 2004) Ini seharusnya merupakan proses pembelajaran sepanjang hayat yang kurang diamalkan oleh suri rumah di negara ini.

PERANAN SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN PROGRAM PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT.
 Hubungan sekolah dan komuniti begitu penting. Tanpa komuniti, sekolah tidak wujud manakala tanpa sekolah komuniti tidak akan berkembang (A.Rizal et.al. ,2008). Oleh yang demikian sekolah dilihat sama penting dengan komuniti untuk membangunkan modal insan dalam komuniti setempat. Justeru itu, sekolahlah yang boleh berperanan memberikan perkhidmatan yang paling rapat dan berpanjangan kepada hampir semua golongan masyarakat dalam komuniti setempat. Jika diimbas kembali peranan sekolah bolehlah dikatakan sebagai institusi pendidikan yang tertua dan wujud ditengah-tengah komuniti perlulah melangkah setapak lagi untuk melebarkan peranan memberi pendidikan bukan setakat kanak-kanak sekolah malah kepada ibu bapa yang memerlukannya.  Sekolah juga dilihat mempunyai potensi yang besar untuk memainkan peranan menyuburkan kursus-kursus pendek dan sepanjang hayat kepada komuniti setempat asalkan tidak menggaggu kelangsungan pembelajaran formal yang sedia ada. Diantara peranan yang boleh dimainkan bagi meletakkan sekolah sebagai multi focus centre adalah seperti berikut:


3.1 Pengiktirafan sekolah sebagai pusat sosialisi dalam komuniti setempat. Sekolah
bukan sahaja diterima sebagai gudang melahirkan generasi muda yang berilmu pengetahuan malah sebagai tempat berinteraksi dikalangan ibu bapa melalui persatuan ibu bapa dan guru. Peranan PIBG banyak membantu dari segi idea, kewangan dan kepimpinan telah membantu kecemerlangan murid-murid dalam bidang akademik. Komuniti juga dilibatkan dalam aktiviti sukan sekolah dan majlis-majlis seperti sambutan perayaan utama, kemerdekaan dan sebagainya. Jika ahli dalam komuniti boleh membantu sekolah, disebaliknya apakah sumbangan sekolah kepada komuniti setempat selain daripada memberi pendidikan formal kepada anak-anak komuniti setempat.
3.2 Kedudukan sekolah paling hampir dihati masyarakat.
Masyarakat lebih hampir pada sekolah jika dibandingkan dengan institusi lain kerana ia bersifat setempat sedangkan institusi lain bersifat nasional. Kedudukan ini meletakkan sekolah sebagai multi focus yang berkesan kepada masyarakat. Komuniti telah lama menganggapkan sekolah adalah sebahagian daripada mereka. Keadaan ini memudahkan pelaksanaan pembelajaran sepanjang hayat dikalangan orang-orang dewasa dalam komuniti setempat.
3.3 Amalan kolaborasi membawa kepada menang-menang kepada sekolah.
Sekolah dapat mengambil menfaat yang banyak melalui amalan kolaborasi yang boleh membawa keuntungan kepada kedua-dua pihak melalui teknik menangmenang.Diantaranya ialah:

 Gunasama kemudahan
Kemudahan-kemudahan itu seperti bilik darjah, padang dan peralatan sekolah. Kakitangan sekolah boleh bersama-sama mengikuti program yang dianjurkan oleh komuniti. Komuniti melalui agensi kerajaan yang lain bolehlah meletakkan peralatan-peralatan di sekolah dan boleh digunasama oleh anak-anak mereka di sekolah.
 Gunasama kepakaran
Komuniti akan membawa tenaga pengajar pakar dari luar untuk mengajar kursus pendek dan sepanjang hayat di sekolah semasa cuti atau disebelah malam dan pihak sekolah bolehlah mengambil peluang untuk mempelajari ilmu-ilmu yang baru. Ada kalanya guru sekolah juga berpeluang mengajar seperti bahasa Inggeris dan kemahiran hidup kepada suri rumah dan lain-lain golongan dalam komuniti setempat. Di sinilah mereka berpeluang mendekati dan memahami dengan lebih dekat ahli-ahli dalam komuniti secara tidak langsung membantu meningkatkan disiplin anak-anak mereka termasuk kecemerlangan dalam bidang akademik.
4.0 KEKANGAN DAN HALANGAN MEREALISASI PSH DI SEKOLAH.
Dewasa ini banyak instusi pendidikan yang lain telah melaksanakan program pembelajaran sepanjang hayat seperti kolej komuniti Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia namun ia dilihat sedikit masalah kerana ia lebih bersifat nasioanal dan kurang memahami budaya setempat. Tedapat jurang yang besar dari segi pergaulan dan memahami keperluan komuniti setempat juga mengundang pelaksanaan kursus pembelajaran sepanjang hayat menjadi perlahan. Sekolah dilihat sangat bersesuaian jika sekadar mengendalikan kursus-kursus pendek sepanjang
hayat. Penekanan hendaklah diberi bagi meningkatkan peluang mendapatkan pendidikan pada semua peringkat sejajar dengan pendemokrasian dasar pendidikan (Mohd. Ismail, 2005). Kekangan dan halangan yang utama adalah disandarkan kepada kepimpinan sekolah kerana kunci pelaksanaannya terletak ditangannya iaitu guru besar atau pengetua sekolah. Sejauh manakah guru besar memahami bahawa peranan mereka sangat besar bukan sahaja kepada pendidikan formal di sekolah tetapi juga pendidikan tidak formal dalam komuniti setempat. Namun peranan guru besar dalam komuniti kian terhakis menjadikan mereka kurang mendapat tempat dalam pimpinan komuniti berbanding di era awal kemerdekaan. Pelaksanaan program pembelajaran sepanjang hayat bukanlah terpikul sepenuhnyakepada kepimpinan sekolah tetapi ia berperanan sebahagian daripada anggota komuniti untuk memberi idea intelek yang boleh menggerakkan aktiviti tersebut. Guru perlu menjadi pelopor kepada penghayatan pendidikan sepanjang hayat (B.H Rabu, 16 Mei 2007).
Kepimpinan sekolah merupakan individu yang penting untuk membangunkan komuniti seiring dengan peranan ketua kampung dan penghulu mukim. Mereka dilihat lebih memahami keperluan masyarakat malah lebih dekat dengan ibu bapa dan penjaga murid sekolah. Kepimpinan sekolah tidak perlu mengorbankan peranan sekolah terhadap pendidikan formal. Apa yang komuniti perlukan ialah idealisme kepimpinan sekolah disamping memberi sedikit ruang kepada komuniti menggunakan kemudahan sekolah tanpa menjejaskan kepentingan murid-murid sekolah.  Kepimpinan sekolah tidak perlu merasakan idea dan konsep ini sebagai beban kepada sekolah tetapi mesti melihat kaedah mengajar orang-orang dewasa sebagai cabaran dan bukan halangan kepada pelaksanaan program pembelajaran sepanjang hayat. Sekolah perlu menjadi peneraju dalam menggerakkan guru-guru bukan sahaja menguasai pedagogi tetapi juga menguasai andragogi. Andragogi atau pembelajaran orang dewasa adalah proses berterusan dalam jangka masa yang panjang dimana melibatkan mereka yang sudah matang dari segi pemikiran (Mohd. Azhar et.al., 2004). Cara sebegini sangat berkesan kerana melalui penglibatan mereka mengajar orang-orang dewasa sebagai pengalaman baru.
PENUTUP

 Selepas lima puluh tahun mencapai kemerdekaan, berbagai institusi pendidikan ditubuhkan malah setiap kementerian mempunyai institusi latihannya tersendiri namun jurang kemajuan antara kaum masih besar terutamanya dalam bidang pendidikan, ekonomi dan pembangunan wilayah. Kerajaan hari ini melihat bahawa pembangunan modal insan sangat penting terutamanya menjadikan modal insan berminda kelas pertama. Pembangunan modal insan mestilah menyeluruh terutamanya di kawasan luar bandar dan pendalaman negara. Semua golongan sama ada yang bekerja, tidak bekerja, pesara dan warga emas mestilah berilmu pengetahuan dan boleh menyumbang sesuatu kepada negara terutama dalam bidang pendidikan dan ekonomi. Institusi pendidikan seperti sekolah hanya dilihat sebagai pusat pembelajaran formal yang berorientasikan peperiksaan tidak diberi peluang untuk sama-sama menyumbang kepakaran dalam pendidikan tidak formal terutama pendidikan orang-orang dewasa.  Sudah tiba masanya institusi pendidikan yang berpengaruh seperti sekolah dalam komuniti setempat terutamanya di kawasan luar bandar diberi peluang sama-sama membangunkan modal insan. Bagi merealisasikan harapan ini kepimpinan sekolah seperti guru besar haruslah berperanan memikul tanggung jawab tersebut. Bagi tujuan itu mereka perlulah menempatkan diri mereka dalam kepimpinan komuniti setempat. Melalui cara ini mereka berperanan untuk bersama-sama membantu membangunkan modal insan dalam komuniti setempat.

Monday 4 January 2016


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART


1
2


04.01.2016
 –
15.01.2016




WORLD OF KNOWLEDGE

“HOORAY!! WE ARE BACK”


1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting.
1.2.1 Able to participate in daily conversations :
(a) exchange greetings
(d) talk about oneself
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions.





2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph  of 5-8 simple sentences.

3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences.

4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.



3
4

18.01.2016
 –
29.01.2016




WORLD OF KNOWLEDGE

“DO THE RIGHT THING”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(c) body percussion.
(d) rhythm and rhyme.
(g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.3 Able to give :
(a) simple instructions in school.

2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.2 Able to read and understand phrases in linear and non-linear texts.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.








3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences.

4.1.1 Able to enjoy action songs and jazz chants through non-verbal response.
4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.
4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(b) jazz chants.






WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART





5
6


01.02.2016
-
12.02.2016





WORDL OF SELF

“WHERE AM I?”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.2 Able to listen and follow :
(b) simple directions to places in the school.
1.2.3 Able to give :
(b) simple directions to places in school.

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
a) (ai) (ee) (igh) (oa) (oo)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.3 Able to read and understand simple sentences in linear and non-linear texts
2.2.5 Able to apply basic dictionary skills using picture dictionaries.


3.2.2 Able to write simple sentences with guidance.

4.2.1 Able to respond to :
(b) pictures in books.
08.02.2016 (CUTI TAHUN BARU CINA)
09.02.2016 (CUTI TAHUN BARU CINA)




7
8


15.02.2016
-
26.02.2016

WORLD OF STORIES

“READ ME A STORY”


1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting.
1.1.2 Able to listen to and enjoy simple stories.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(b) giving True/False replies

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
a) (ai) (ee) (igh) (oa) (oo)
b) (ar) (or) (ur) (ow) (oi)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.1 Able to read and apply word recognition and word attack skills by:
(a) matching words with spoken words.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(a) fiction.



3.2.2 Able to write simple sentences with guidance.

4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(c) stories
4.3.2 Able to take part with guidance in  a performance based on :
(c) stories.


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART




9
10


29.02.2016
-
11.03.2016


WORLD OF KNOWLEDGE

“I AM SPECIAL”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
 (g) oral blending and segmenting.
1.1.3 Able to listen to, say aloud and recite rhymes or sing songs.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
b) (ar) (or) (ur) (ow) (oi)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.2 Able to read and understand phrases in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.





















3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(b) phrases.
3.2.1 Able to complete with guidance :
(b) posters

4.3.2 Able to take part with guidance in  a performance based on :
(c) stories.


CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
(12.03.2016 – 20.03.2016)


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART




11
12

21.03.2016
-
01.04.2016



WORLD OF KNOWLEDGE

“DELICIOUS FOOD”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
 (g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.1Able to participate in daily conversation:
(b) make polite requests.


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
b) (ar) (or) (ur) (ow) (oi)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.
2.2.5 Able to apply basic dictionary skills using picture dictionaries.



3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences.

4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.




13
14


04.04.2016
-
15.04.2016



WORDL OF SELF

“HOBBIES”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.1Able to participate in daily conversation:
(d) talk about oneself
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
c) (ear) (air) (ure) (er)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.2 Able to read and understand phrases in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.
2.2.5 Able to apply basic dictionary skills using picture dictionaries.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(b) non- fiction.






3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(a) words
(b) phrases

4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.
4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(b) jazz chants


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART




15
16


18.04.2016
-
29.04.2016


WORLD OF KNOWLEDGE

“GROWING PLANT”


1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.2 Able to listen and follow :
(a) simple instructions in the classroom.


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
c) (ear) (air) (ure) (er)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(b) non-fiction.



3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences

4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.


1 MEI 2015 (CUTI HARI PEKERJA)
3 MEI 2015 (HARI WESAK)



17
18

02.05.2016
-
13.05.2015


WORLD OF SELF

“WHEN I GROW UP”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
 (g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
d) (ay) (ou) (ie) (ea)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(b) non-fiction.






3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(b) phrases
3.2.2 Able to write simple sentences with guidance.

4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(a) song
4.3.2 Able to take part with guidance in  a performance based on :
(a) song


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART



19
20

16.05.2015
-
27.05.2016



WORLD OF STORIES

“CARING AND SHARING”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
 (g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.1Able to participate in daily conversation:
(b) make polite requests.
(c) express apologies
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
d) (ay) (ou) (ie) (ea)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(a) fiction.



3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences.
3.2.1 Able to complete with guidance :
(a) simple messanges

4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(c)stories


CUTI PERTENGAHAN TAHUN
(28.05.2016 – 12.06.2016)





21
22
23

13.06.2016
-
01.07.2016



WORDL OF KNOWLEDGE

“LOOKING GOOD”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.2.1Able to participate in daily conversation:
(b) make polite requests


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
g) (a-e) (e-e) (i-e) (o-e) (u-e)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.2 Able to read and understand phrases in linear and non-linear texts.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.




3.1.1 Able to write in neat and legible print :
 (b) phrases

4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(c) stories


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART



24
25
26

04.07.2016
-
22..07.2016




WORLD OF KNOWLEDGE

“ON THE FARM”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(a) environmental sounds
(b) instrumental sounds
(c) body percussion
(g) oral blending and segmenting
1.1.3 Able to listen to, say aloud and recite rhymes or sing songs.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
e) (oy) (ir) (ue) (aw)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a
paragraph of 5-8 simple sentences.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(b) non-fiction.




3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(a) words
(b) phrases

4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.

CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
17.07.2015 - 18.07.2015




27
28
29

25.07.2016
-
12.08.2016

WORLD OF KNOWLEDGE

“GOOD DEEDS”


1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.


2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
f) (wh) (ph) (ew) (oe) (au)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.4 Able to read and understand a
paragraph of 5-8 simple sentences.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(a fiction.

3.2.2 Able to write simple sentences with guidance.

4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(c) stories


WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART






30
31


15.08.2016
-
26.08.2016


WORLD OF KNOWLEDGE

“PRECIOUS DROPS”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
 (g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
f) (wh) (ph) (ew) (oe) (au)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.1.3 Able to segment words into phonemes to spell.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(a) fiction.





3.2.2 Able to write simple sentences with guidance.
3.3.1 Able to create simple non-linear texts using a variety of media with guidance:
(a) posters

4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(b) jazz chants
4.3.2 Able to take part with guidance in  a performance based on :
(b) jazz chants



32
33
34

29.08.2016
-
23.09.2016



WORLD OF KNOWLEDGE

“SAVE THE SEA CREATURE”

1.1.2 Able to listen to and enjoy simple stories.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
f) (wh) (ph) (ew) (oe) (au)
g) (a-e) (e-e) (i-e) (o-e) (u-e)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.

3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences
3.2.1 Able to complete with guidance :
(a) simple messages
3.3.1 Able to create simple non-linear texts using a variety of media with guidance:
(b) signs



4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(c) stories


CUTI HARI KEMERDEKAAN
(31.08.2015)




WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART




35
36
37

26.09.2016
-
14.10.2016



WORLD OF KNOWLEDGE

“REUSE, RECYCLE”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
 (g) oral blending and segmenting.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
g) (a-e) (e-e) (i-e) (o-e) (u-e)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.



3.2.2 Able to write simple sentences with guidance.


4.1.2 Able to sing action songs and recite jazz chants with correct pronunciation, rhythm and intonation.
4.3.2 Able to take part with guidance in  a performance based on :
(a) song



16.09.2015 (CUTI HARI MALAYSIA)




CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
(10.09.2016 – 18.09.2016)




HARI RAYA AIDIL ADHA
(22.09.2016)



AWAL MUHARRAM (MAAL HIJRAH)
02.10.2010






WEEK

THEME / TOPIC

LISTENING & SPEAKING

READING

WRITING

LANGUAGE ART






38
39
40

17.10.2016
-
04.11.2016




WORDL OF STORIES

“MYTHS”

1.1.1 Able to listen and respond to stimulus given with guidance :
(b) instrumental sounds
(g) oral blending and segmenting
1.1.2 Able to listen to and enjoy simple stories.
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions

2.1.1 Able to recognize and articulate initial, medial and the final sounds in single syllable words within given context
g) (a-e) (e-e) (i-e) (o-e) (u-e)
2.1.2 Able to blend phonemes into recognizable words and read them aloud.
2.2.4 Able to read and understand a paragraph of 5-8 simple sentences.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(a) fiction.






3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(c) simple sentences


4.3.1 Able to produce simple creative works with guidance based on :
(c) stories




41
42
43

07.11.2016
-
25.11. 2016

WORLD OF KNOWLEDGE

“FEELING HAPPY, FEELING SAD”


1.1.2 Able to listen to and enjoy simple stories.
1.3.1 Able to listen to and demonstrate understanding of oral texts by:
(a) answering simple Wh-Questions
1.1.4 Able to talk about a stimulus with guidance.




2.2.3 Able to read and understand sentences in linear and non-linear texts.
2.3.1 Able to read simple texts with guidance:
(a) fiction.


3.1.1 Able to write in neat and legible print :
(a) simple messages


4.3.2 Able to take part with guidance in  a performance based on :
(c) stories.


CUTI HARI DEEPAVALI
(22.10.2016)


CUTI AKHIR TAHUN
(26.11.2016 – 01.01.2017)

OBJECTIVES:
By the end of Year 2, pupils should be able to :
  1. Communicate with peers and adults confidently and appropriately in formal and informal situations

  1. Read and comprehend a range of English texts for information and enjoyment

  1. Write a range of texts using appropriate language , style and form through a variety of media

  1. Appreciate and demonstrate understanding of English language literary or creative words for enjoyment and

  1. Use correct and appropriate rules of grammar in speech and writing

CONTENT STANDARD YEAR TWO
LISTENING AND SPEAKING
READING
WRITING
LANGUAGE ART
1.1.         Pupils will be able to pronounce words and speak confidently with the correct stress , rhythm and intonation.
2.1. Pupils will be able to apply knowledge of sounds of letters to recognise words in linear and non-linear texts.
3.1. Pupils will be able to form letters and words in neat legible print including cursive writing.
4.1. Pupils will be able to enjoy and appreciate rhymes, poems and songs through performance.
1.1.         Pupils will be able to listen and respond appropriately in formal and non-formal situations for a variety of purposes.
2.2. Pupils will be able to demonstrate understanding of a variety of linear and non-linear texts in the form of print and non-print materials using a range of strategies to construct meaning.
3.2. Pupils will be able to write using appropriate language, form and style for a range of purposes.
4.2. Pupils will be able to express personal response to literary texts.
1.2.         Pupils will be able to understand and respond to oral texts in a variety of contexts.
2.3. Pupils will be able to read independentlyfor informstion and enjoyment.
3.3. Pupils will be able to write and present ideas through a variety of media using appropriate language, form and style.
4.3. Pupils will be able to plan , organize and produce creative works and enjoyment.