STRUKTUR
MASYARAKAT DAN KELAS SOSIAL
KEADAAN
SOSIAL
Teori yang popularnya
tentang asal tempat orang Melayu ialah mengikut hipotesis penghijrahan yang
dikenali sebagai “Budaya Gelombang” ynag diutarakan oleh seorang ahli
antropologi Austria bernama
Robert Heine Geldern pada tahun 1932, iaitu Melayu ini adalah bangsa yang
berasal dari Yunan , China . Teori alternatifnya ialah bangsa Melayu
memenuhi “hipetesisi peribumi” yang diutarakan oleh WIlheim Solheim II pada
pertengahan 1960-an, iaitu Melayu ialah bangsa dari azali (mula asalnya) lagi
berada di daerah Asia Tenggara ini. Kedua-dua ringkasan teori ini dapat
ditelaah pada Solheim (t.t). Mengikut
Abbas (2002) sarjana tempatan yang pertama menentang hebat teori Geldem itu dan
diikuti oleh ramai sarjana tempatan lain selepasnya ialah Sheppard (1972)
(mantan pentadbir Inggeris di Malaya dan akhirnya menjadi rakyat Malaysia .
mebelum datang ke Tanah Melayu, kehidupan masyarakat Minangkabau hanya
dilingkari oleh budaya setempat yang mementingkan adat. Mereka menjalankan
kehidupan berlandaskan adat Pepatih yang menjadi pegangan hidup. Namun, mereka
masih tidak melanggar ajaran Islam yang menjadi kepercayaan sejak kedatangan
Islam.
Dari segi ekonomi, masyarakat Minangkabau hidup sebagai
petani. Mereka mengerjakan sawah dan tanaman lain sebagai sumber pendapatan
yang utama. Bilangan mereka yang menceburi bidang perniagaan amat sedikit.
Secara umumnya, masyarakat Minangkabau merupakan orang yang suka berdagang.
Tujuan asal mereka merantau adalah mencari harta sebanyak mungkin untuk
meninggikan martabat masyarakat tersebut.
Pada awalnya, perantauan masyarakat Minangkabau hanya
tertumpu dalam lingkaran alam Minangkabau sahaja, tetapi kemudiannya meluas sehingga
ke kawasan petempatan masyarakat yang lain. Perantauan itu turut berlaku di
Negeri Sembilan termasuk wilayah Naning di Melaka, Kelang di Selangor dan
Segamat di Johor. Kawasan ini sehingga sekarang masih dikenali dengan kawasan
orang Minangkabau. Penhijrahan masyarakat Minangkabau ke Tanah Melayu berlaku
sekitar abad keempat belas hingga kesembilan belas. Pembukaan kawasan
penempatan masyarakat Minangkabau melibatkan lima
tahap iaitu pembukaan teratak, kampong, dusun, kota dan seterusnya negeri. Negeri Sembilan
berasal daripada perkataan ‘Nagari’ dalam masyarakat Minangkabau yang bermaksud
‘wilayah’ yang telah mempunyai struktur sosial yang lengkap dan mencakupi
pelbagai aspek. Oleh kerana pada ketika itu masyarakat Minangkabau telah
mendiami sembilan wilayah, secara tidak langsung dikenali sebagai Nagari
Sembilan atau Negeri Sembilan. Antara kawasan yang termasuk dalam wilayah
tersebut adalah Rembau, Sungai Ujong, Johol, Naning, Jelebu, Jelai, Klang
(Selangor) dan Segamat (Johor).
Masyarakat Minangkabau merupakan masyarakat yang masih
lagi berpegang teguh kepada adat Pepatih yang diwarisi sejak dahulu. Masyarakat
Minangkabau di Negeri Sembilan boleh dipecahkan kepada beberapa luak mengikut
suku dalam masyarakat Minangkabau. Luak tersebut boleh dibahagi kepada dua
iaitu Luak Berundang dan Luak Mengandung. Luak Berundang atau Luak Adat Utama
terdiri daripada empat buah luak iaitu Sungai Ujong, Rembau, Johol dan Jelebu.
Setiap luak ini diketuai seorang undang yang mempunyai gelaran masing-masing.
Bagi Luak Mengandung pula, luak ini terletak di tengah dan timur Negeri
Sembilan. Antaranya ialah Inas, Ulu Muar, Jempol, Gunung Pasir dan Terachi.
Setiap kawasan ini diketuai seorang penghulu.
ORGANISASI
MASYARAKAT
Setiap negeri-negeri lain yang
mempunyai Sultan sebagai tampuk pemerintahan, masyarakat Minangkabau, khususnya
di Negeri Sembilan diperintah oleh Yang Dipertuan Besar dengan dibantu oleh
empat pembesar. Pembesar-pembesar ini berperanan sebagai penasihat dan
melicinkan jentera pentadbiran. Yang Dipertuan Besar menjadi penaung diikuti
dengan Undang atau Penghulu, kemudian Lembaga, Buapak, Besar dan akhir sekali
Kadim.
Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Besar merupakan
jawatan yang tertinggi dalam masyarakat Minangkabau. Sebelum itu, Yang Dipertuan
Besar dikenali sebagai Yamtuan. Kuasa Yang Dipertuan Besar meliputi pelbagai
aspek sama ada politik, sosial mahupun ekonomi yang melibatkan semua kawasan
pemerintahan baginda. Sungguhpun Yamtuan mempunyai hak terhadap semua hal yang
berkaitan dengan pentadbiran, tetapi tanggungjawab baginda amat kecil kerana
sebarang masalah terlebih dahulu diselesaikan oleh Datuk Undang. Hanya perkara
yang sukar sahaja boleh dirujuk kepada Yamtuan untuk diselesaikan. Namum
begitu, keputusan masih tidak boleh dibuat oleh Yamtuan kerana keputusan
terlebih dahulu dibincangkan oleh Undang atau Penghulu. Inilah yang menghadkan
kuasa Yamtuan. Selain itu, Yamtuan adalah ketua agama yang
dipertanggungjawabkan tentang hal-hal agama. Segala kemusykilan dan keputusan
yang berkaitan dengan agama, perlu dirujuk kepada Yamtuan sebelum diambil
keputusan.
Undang atau Penghulu merupakan pemimpin kedua tertinggi
dalam masyarakat Minangkabau. Undang boleh dianggap sebagai pemerintah dalam
kawasannya. Semua hal yang berkaitan dengan pentadbiran terlebih dahulu dirujuk
kepada Undang. Namun begitu sebelum menjatuhkan sesuatu hukuman, Undang
terlebih dahulu berbincang dengan Majlis Lembaga.Bagi menjadi seorang Undang
atau Penghulu, seseorang itu harus berketurunan suku Biduanda kerana suku ini
lebih tinggi tarafnya dari suku yang lain. Terdapat juga Undang yang dilantik
daripada suku lain atas pemilihan Lembaga. Pemilihan Undang dijalankan secara
bergilir-gilir. Undang adalah sebagai pentadbir yang dibantu oleh Lembaga.
Gelaran Undang adalah berbeza-beza mengikut sesuatu luak..Dalam pelaksanaan
adat, Undang boleh menjatuhkan hukuman mati tetapi perlu mendapat kebenaran
Majlis Lembaga terlebih dahulu. Sekiranya Majlis Lembaga tidak bersetuju,
hukuman bunuh tidak boleh diteruskan. Sungguhpun jawatan Undang atau Penghulu
boleh disandang seumur hidup, namun pemecatan boleh dilakukan oleh Majlis
Lembaga sekiranya melanggar peraturan yang ditetapkan. Ini penting untuk
menjaga imej Undang yang dikatakan sebagai golongan pemerintahan yang baik dan
cekap.
Lembaga adalah ketua bagi setiap suku yang terdapat dalam
masyarakat Minangkabau. Jawatan Lembaga dipegang secara bergilir-gilir
dikalangan Perut. Pemilihan ini dibuat atas persetujuan ahli suku setelah
diterima oleh Undang. Seorang Lembaga akan menyandang jawatan tersebut seumur
hidup selagi mampu. Namun begitu, pemecatan masih boleh dilakukan ke atas
Lembaga sekiranya melanggar peraturan yang ditentukan.
Tanggungjawap Lembaga adalah menjaga kebajikan ahli dalam
sukunya. Lembaga akan dibantu oleh Buapak dan Besar manakala anak buah pula
ditadbir secara langsung oleh Buapak. Setiap kesalahan anak buah akan diketahui
oleh Buapak dan seterusnya dilaporkan kepada Lembaga. Lembaga yang akan
memberitahu kepada Undang setiap kesalahan atau apa-apa sahaja yang terjadi di
bawah jagaannya. Secara ringkasnya boleh dikatakan Lembaga adalah sebagai hakim
yang menjadi simbol kepada masyarakat Minangkabau.
Buapak merupakan ketua bagi kumpulan yang lebih kecil
dipanggil Perut dalam masyarakat Minangkabau. Bagi jawatan Buapak, pemilihan
dilakukan dari kalangan anggota Perut dalam suku tersebut. Jawatan Buapak
dipegang secara bergilir-gilir dan disahkan oleh Lembaga dan Undang. Untuk
menjawat jawatan Buapak, seseorang itu perlu mempunyai ikatan kekeluargaan yang
kuat dalam kelompok nasab ibu. Buapak juga boleh dipecat oleh ahlinya dengan
persetujuan Lembaga sekiranya terdapat sebarang kesalahan walaupun jawatan itu
seumur hidup. Tugas buapak hanya di kalangan ahli perut sahaja. Sekiranya
terdapat kesalahan besar seperti kecederaan atau kematian di kalangan ahli
perut, Lembaga yang akan mengambil alih kerana tugas Buapak tidak mencakupi
hal-hal seumpama itu. Selain itu Buapak juga bertanggungjawap dalam pernikahan
atau penceraian.
Besar adalah gelaran untuk mengetuai sesuatu kelompok
keluarga. Besar atau Tua Ruang akan dilantik secara giliran oleh suara ahli
ruang. Perlantikan untuk jawatan Besar tidak semestinya terdiri dari lelaki
yang tertua, tetapi memadai dengan lelaki yang tahu tentang adat istiadat
masyarakat Minangkabau. Besar mempunyai kuasa yang terhad di kalangan
anggotanya kerana setiap kesalahan perlu dirujuk kepada Buapak atau Lembaga
terlebih dahulu.
Kadim dilantik sebagai wakil dalam kekeluargaan serumpun.
Kebiasaannya Kadim daripada lelaki yang tertua dan mengetahui adat istiadat
masyarakat Minangkabau. Sebagai seorang ketua dalam kelompok yang kecil, Kadim
juga perlu memastikan keharmonian setiap ahli. Kadim boleh bertindak sebagai
penyelesaian setiap perkara yang kecil. Sungguhpun demikian peranan yang
dimainkan oleh Kadim amat kecil dan tidak boleh mentadbir masalah yang lebih
besar daripada itu.
Masyarakat Minangkabau boleh dikelompokkan kepada
beberapa buah suku yang besar. Setiap suku pula boleh dipecahkan kepada
beberapa jumlah kecil yang dipanggil perut. Perut pula boleh dipecah kepada
yang lebih kecil dipanggil ruang dan setiap ruang pula mengandungi beberapa
rumpun. Lazimnya di Negeri Sembilan terdapat 12 suku yang utama iaitu Biduanda,
Batu Hampar, Pata Kumbuh (Pekumbuh), Mungkal, Tiga Nenek, Sri Melenggang
(Semelenggang), Sri Lemak (Selemak), Batu Belang, Tanah Datar (Tedatar), Anak
Melaka, Anak Acheh dan Tiga Batu. Jumlah suku lebih banyak dan berubah mengikut
kawasan. Rembau misalnya mempunyai 27 suku, Ulu Muar (18 suku), Jelebu (12 suku),
Jempol (12 suku), Terachi (8 suku), luak Inas (7 suku) dan Gunung Pasir (7
suku). Di kawasan Naning pula mempunyai suku yang teramai sehingga melebihi 49
suku. Setiap suku diketuai oleh seorang Lembaga yang mempunyai gelaran
tertentu. Dalam masyarakat Minangkabau, suku diistilah sebagai kelompok kaum
yang berasal daripada seorang nenek.
Pada dasarnya pembahagian suku boleh dibahagikan kepada
empat yang utama iaitu Koto, Piliang, Bodi dan Caniago. Namun kini bilangan
suku semakin banyak kesan daripada kemasukan lebih ramai lagi masyarakat
Minangkabau. Masyarakat Minangkabau menganggap suku merupakan kelompok keluarga
yang besar dan berasal daripada moyang perempuan yang sama. Oleh itulah setiap
ahli dalam suku menganggap mereka bersaudara.
Penentuan suku adalah mengikut suku ibu. Sekiranya
seorang lelaki dari suku Tiga Nenek berkahwin dengan perempuan suku Biduanda,
bermakna keturunannya termasuk dalam suku Biduanda. Lelaki tersebut pula
mendapat perlindungan dari suku Biduanda dan dia juga perlu taat setia kepada
sukunya, iaitu Tiga Nenek. Oleh itu walaupun telah berkahwin atau telah
melakukan kebaikan untuk suku yang lain, tetapi rasa kecintaan terhadap suku
asalnya perlu ada.
KEPERCAYAAN
Masyarakat Minangkabau turut menganut
agama Islam yang telah dibawa oleh mubaligh Islam sejak kurun keempat belas
lagi kerana Islam telah terlebih dahulu bertapak di Sumatera sebelum ke Tanah
Melayu. Oleh itu, masyarakat Minangkabau telah memeluk Islam sebelum kedatangan
mereka ke Tanah Melayu. Lazimnya, mereka mempunyai beberapa kepercayaan yang
lain seperti animisme dan sebagainya. Di Malaysia, seluruh masyarakat
Minangkabau menganut ajaran Islam. Mereka menganut agama Islam yang bermazhab
Syafi’e dan termasuk dalam Ahli Sunnah Waljamaah. Selain itu, mereka turut mengerjakan
lima rukun
Islam di samping berpegang teguh kepada rukun Iman sebanyak enam perkara. Dalam
hal-hal lain, kebanyakan mereka melakukan beberapa perkara yang berlandaskan
kepada ajaran Islam dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang. Walaupun terdapat
percanggahan antara ada Pepatih dengan ajaran Islam, tetapi masyarakat
Minangkabau tahu menyesuaikan adapt tersebut supaya tidak menyalahi dari segi
pandangan Islam. Ini penting supaya ajaran Islam terus terpelihara dengan baik.
Pada ketika masyarakat Minangkabau masih belum memeluk
Islam, mereka mempercayai beberapa perkara yang berkaitan dengan
makhluk-makhluk halus yang merupakan kepercayaan Animisme. Oleh itu, mereka
percaya setiap tempat mempunyai makhluk halus yang menjaga kawasan tersebut.
Masyarakat Minangkabau juga seringkali melakukan semahan setiap kali membuka
penempatan baru. Semahan ini biasanya melibatkan penyembelihan ayam atau
kambing yang kemudian dijamu kepada makhluk halus tersebut. Bahan semahan lain
yang turut digunakan ialah seperti bertih, pulut kuning, beras dan sebagainya.
Barang semahan akan diletakkan di batu-batu besar, kayu besar, busut atau
apa-apa sahaja yang difikir boleh mempunyai penunggu. Adalah dipercayai
sekiranya mereka tidak memberi jamuan kepada makhluk-makhluk halus tersebut,
sesuatu yang tidak baik seperti sakit yang teruk akan menimpa di kalangan
mereka atau becana yang lain sehingga memebri kesusahan kepada mereka.
Selain mempunyai kepercayaan animisme, mereka juga
percaya kepada semangat. Semangat itu merupakan satu kekuatan yang tidak boleh
digambarkan tetapi tetap ada sama ada pada diri sendiri, tempat mahupun pada
sesuatu binatang. Semangat itu juga perlu dijaga kerana sekiranya semangat
telah hilang, bermakna seseorang itu akan mendapat susah kerana semangat yang
menjadi kekeuatan telah tiada. Seseorang bayi mempunyai semangat yang masih
lembut dan tidak boleh disergah. Bayi yang terperanjat akan kehilangan semangat
sehingga mengakibatkan bayi tersebut menangis. Begitu juga dengan kanak-kanak
atau golongan dewasa yang akan dipulihkan semangatnya apabila terperanjat
setelah melihat sesuatu yang menakutkan. Jika tidak, perasaan takut akan
dihadapi pada masa hadapan. Jika sesuatu tempat telah kehilangan semangat
kerana dicemari perbuatan sumbang manusia, menjadikan kawasan tersebut tidak
selamat. Kawasan itu akan mendatangkan penyakit dan tidak selamat untuk
diduduki. Untuk memulihkan, semahan perlu dilakukan.
BAHASA
Bahasa
Minangkabau mempunyai keistimewaan yan tersendiri. Bahasa yang digunakan oleh masyarakat
Minangkabau dan masyarakat Melayu Negeri Sembilan mempunyai dialek yang hampir
sama dengan masyarakat Minangkabau di
Sumatera , Indonesia .
Walaubagaimanapun, dialek masyarakat Minangkabau begitu berbeza sekali dengan
bahasa-bahasa dialek negeri-negeri di Utara dan Pantai Timur. Selain cara
pertuturan, masyarakat Minangkabau di Negeri Sembilan mempunyai seni bahasa dan
ungkapan tersendiri.
BAHASA
MELAYU
|
BAHASA
MINANGKABAU
|
Boleh
|
Bulieh
|
Belum
|
Bolum
|
Berapa
|
Barapo
|
Berenang
|
Baranang
|
Burung
|
Burueng
|
Mengapa
|
Mangapo
|
Jatuh
|
Jatueh
|
Terbang
|
Tabang
|
Dari segi perbualan dalam keluarga dan sesama masyarakat
Minangkabau, bahasa Minang tetap merupakan alat perhubungan yang utama.
Walaupun keturunan Minang kini telah menerima pendidikan dalam bahasa Melayu
dan Inggeris, penggunaan bahasa Minang masih diteruskan di rumah ataupun dengan
masyarakat setempat. Tambahan pula, mereka hidup dalam lingkungan masyarakat
Minangkabau.
TEROMBO
ADAT
Masyarakat Minangkabau mengamalkan adat Pepatih. Dallam
Adat Pepatih, terdapat empat makna yang terjelma dalam sistem sosialnya.
Keempat-empat makna itu ialah Adat sebenar adat, Adat yang teradat, Adat yang
diadatkan dan Adat Istiadat. Fahaman sosial yang mereka pegang melibatkan
hal-hal yang berkaitan dengan peranan seorang suami dan isteri dalam membentuk
keluarga yang harmoni terutamanya dari segi kekuasaan dalam suku, aturan tempat
tinggal, perwarisan harta dan membalas dendam. Bagi aspek kekuasaan dalam suku,
masyarakat Minangkabau mengamalkan sistem matrilineal yang menunjukkan kaum
perempuan mempuanyai kuasa dalam keluarga. Namum begitu, pegangan pada
peringkat kelompok (mamak) hinggalah ke suku (penghulu) jawatan tersebut masih
disandang oleh kaum lelaki. Ini bertepatan dengan konsep Tiga Tungku Sejarangan
dan Tiga Tali Sepilin yang menghkehendaki kaum lelaki menerajui hal yang
berkaitan dengan adat, keagamaan dan cerdik pandai.
Bagi konsep aturan tempat tinggal, mengikut amalan
masyarakat Minangkabau, setiap pasangan yang baru mendirikan rumahtangga
menyatakan pihak lelaki perlu menetap di rumah isteri. Oleh itu, selepas
persandingan, pengantin lelaki akan dihantar ke rumah pengantin perempuan atau
dijemput oleh wakil pengantin perempuan. Suami tidak mempunyai hak untuk
sentiasa mendampingi isteri yang baru dikahwini. Namun begitu, cara ini
dianggap kuno dan masyarakat Minangkabau telah meninggalkan amalan tersebut.
Dalam masyarakat Minangkabau, terdapat dua kategori
pembahagian harta iaitu harta yang berbentuk material dan harta pusaka. Harta
berbentuk material adalah seperti sawah ladang, rumah gadang, emas perak dan
harta-harta sepencarian. Harta ini dinamakan harta tinggi. Harta ini akan
diwarisi daripada ibu kepada anak perempuan sahaja. Anak lelaki tidak mempunyai
hak untuk mewarisi harta itu melainkan menjaga harta tersebut dan boleh memakan
hasil sekiranya diusahakan. Harta pusaka pula ialah harta yang diwarisi sejak
nenek-moyang dahulu. Harta ini dinamakan sebagai harta basalin kerana akan
diturunkan daripada satu generasi kepada satu generasi yang lain. Harta ini
pula akan diturunkan daripada saudara lelaki sebelah ibu kepada anak lelaki
saudara perempuannya. Harta pusakan ini adalah hak lelaki tetapi pewarisan
bukan kepada anak tetapi kepada anak saudara.
Setiap masyarakat Minangkabau menganggap mereka merupakan
adik beradik dalam setiap suku. Mengikut kepercayaan, suku berasal daripada
nenek-moyang yang sama. Oleh itu, kesepakatan dan sikap kekeluargaan adalah
penting bagi mereka. Dalam soal membalas dendan, rasa tanggungjawab adalah
penting. Ini disebabkan sekiranya salah seorang ahli suku telah dianiaya oleh
orang lain, bahang tersebut turut dirasai oleh ahli mereka yang lain. Telah
menjadi tanggungjawab setiap ahli dalam suku untuk membantu mereka yang
teraniaya.
Masyarakat Minangkabau menganggap tanah merupakan sesuatu
yang paling bermakna dalam kehidupan mereka. Tanah mempunyai kepentingan dalam
ekonomi. Mengikut adat tanah boleh dibahagi kepada beberapa jenis yang utama
iaitu tanah waris adalah tanah watan, tanah suku adalah tanah yang telah diberikan
kepada peneroka dan tanah tebus adalah tanah yang telah dijual oleh kerana
sebab tertentu. Tanah waris atau tanah dara boleh diterokai setelah mendapat
kebenaran daripada Lembaga atau Undang untuk dimajukan. Kaum perempuan memikul
tanggungjawab terhadap harta pusaka jadi mereka juga harus memikul dan
menanggung hutang pusaka. Oleh kerana masyarakat Minangkabau adalah berdasarkan
nasab ibu, sistem pewarisan tanah adalah berdasarkan waris mengikut susunan
yang tertentu iaitu anak perempuan, kadim perempuan serumpun, kadim perempuan
seruang, waris perempuan seperut dan perempuan sesuku.
Lelongan harta boleh dilakukan sekiranya pewaris telah
meninggal dunia dan meninggalkan banyak harta. Keutamaan diberi kepada
waris-waris terdekat dalam proses lelongan harta pusaka. Sekiranya tidak
mempunyai adik-beradik, lelongan boleh dibuat mengikut susunan yang tertentu
iaitu waris bersanak, waris sanak ibu, waris sanak datuk, waris sanak nenek,
waris sanak moyang, rumpun berkenaan, perut berkenaan dan suku berkenaan. Walau
apapun lelongan hanya terbuka kepada kaum perempuan sahaja. Kaum lelaki tidak
mempunyai hak untuk membeli tanah tersebut.
Adat Pepatih berasal daripada gelaran orang yang menyusur
Adat Tuah Disakato iaitu adat yang diamalkan oleh Datuk Parapatieh Nan Sebatang
(Datuk Perpatih Nan Sebatang). Di Negeri Sembilan, amalan adat Pepatih masih
terus dijalankan. Ini boleh dilihat dari segi politik yang diketuai oleh Yang
Dipertuan besar dan dibantu oleh empat orang Undang Luak. Kemudian terdapat
beberapa ketua-ketua adat lain seperti Lembaga, Buapak dan beberapa ketua-ketua
adat yang lain. Dari segi perkahwinan pula, masyarakat Minangkabau masih
mengamalkan perkahwinan mengikut suku. Oleh itu, terdapat satu batasan dalam
memilih jodoh. Jadi secara umumya, boleh dikatakan ada Pepatih sukar dipisahkan
daripada masyarakat Minangkabau yang telah sebati dengan kehidupan mereka.
IMPLIKASI
KEPELBAGAIAN SOSIO-BUDAYA
Terdapat
pelbagai implikasi kepelbagaian sosio-budaya di dalam sebuah bilik darjah
terhadap guru, murid dan sekolah. Seperti yang kita ketahui, sebuah bilik
darjah berkemungkinan mempunyai murid-murid dari pelbagai budaya, kaum dan
agama. Oleh itu, sebagai seorang guru yang berinovatif, cemerlang dan
berwawasan, perkara ini harus dipandang serius supaya dapat menimbulkan
susasana pembelajaran yang efektif dan kondusif.
Untuk
mewujudkan susasana pembelajaran yang harmoni di dalam bilik darjah, seharusnya
tidak wujud pendiskriminasian terhadap golongan tertentu. Jika ini berlaku,
akan mendatangkan banyak kesan negatif terhadap murid itu sendiri. Oleh itu,
untuk mengelakkan pendiskriminasian di kalangan murid-murid, pihak sekolah
seharusnya mengambil langkah yang sewajarnya agar semua pelajar mendapat
layanan yang sama rata tanpa berlakunya pilih kasih terhadap golongan tertentu.
Selain itu, perhubungan di antara guru dengan murid serta murid dengan murid
harus diperbaiki dari semasa ke semasa untuk mewujudkan hubungan yang mesra dan
harmoni. Ini boleh dilakukan dengan mengetahui dan memahami latar belakang dan
kepercayaan antara satu sama lain. Dengan cara ini, akan menimbulkan sikap
hormat-menghormati dan sayang-menyayangi antara satu sama lain. Sementara itu,
adalah menjadi tugas setiap guru untuk menimbulkan kesefahaman dan perpaduan di
dalam bilik darjah. Guru seharusnya menerapkan nilai-nilai murni di dalam diri
murid-murid seperti sikap bekerjasama, toleransi, bantu-membantu dan bertolak
ansur antara guru dan murid serta murid dengan murid. Guru seharusnya mencuba
sedaya upaya untuk menyingkirkan dan mengurangkan stereotaip dan prejudis di
kalangan murid-murid terutamanya dari aspek perkauman, taraf hidup individu,
serta keupayaan dan kebolehan seseorang. Sebagai seorang pendidik, adalah amat
penting untuk mewujudkan peluang kepada murid-murid untuk bekerja di dalam
kelompok yang mempunyai pelbagai bangsa dan kaum supaya murid-murid tidak
berpuak-puak dan secara tidak langsung memberi peluang yang sama rata kepada
murid untuk mengecapi kejayaan dan ini sekaligus dapat meningkatkan keyakinan
diri murid.
Pihak sekolah
juga memainkan peranan yang penting bagi mewujudkan bilik darjah yang mesra
budaya iaitu dari segi komunikasi, budaya sekolah, tahap sosial dan
pentadbiran. Bagi aspek komunikasi, penggunaan dwibahasa digunakan bagi
meningkatkan pemahaman murid-murid selain guru memvariasikan kaedah pengajaran
di dalam kelas untuk menarik minat murid-murid. Selain itu, guru seharusnya
lebih berhati-hati mengenai sensitiviti yang berpunca dari kepelbagaian
sosiobudaya. Budaya sekolah yang cemerlang memberi kesan positif kepada semua
murid tidak kira bangsa dan agama di mana pihak sekolah boleh menganjurkan
pelbagai aktiviti sekolah yang mesra budaya seperti menghormati dan menyambut
perayaan pelbagai kaum. Aktiviti yang diadakan juga mestilah ditikberatkan tanpa
menyentuh mana-mana sensitiviti kaum, budaya, cara hidup, kepercayaan serta
amalan semua murid-murid di sekolah. Dari segi tahap sosial pula, pihak sekolah
seharusnya menerapkan penerimaan budaya luar dengan meningkatkan pengetahuan
murid-murid serta membuka minda mereka untuk menerima budaya laiin di samping
mengurangkan prejudis dan meningkatkan kepekaan terhadap budaya tersebut.
KAEDAH
PENGAJARAN
Terdapat pelbagai kaedah pengajaran
yang boleh digunakan oleh guru untuk mewujudkan persekitaran budaya yang mesra
di dalam sebuah bilik darjah. Kaedah pertama yang boleh digunakan oleh
seseorang guru ialah kaedah berpusatkan murid di mana pengajaran dan
pembelajaran memerlukan interaksi sesama murid. Melalui kaedah ini, murid-murid
memainkan peranan yang utama di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
Murid-murid didorong untuk melibatkan diri secara aktif di dalam pembelajaran
melalui gerak kerja berkumpulan, perbincangan, penyelesaian masalah, aktiviti
permainan dan sebagainya. Di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran,
muridlah yang memainkan peranan utama manakala guru berperanan sebagai
fasilitator dan memantau murid-murid semasa menjalankan aktiviti. Komunikasi
dan interaksi diantara guru dengan murid adalah komunikasi dua hala di mana
guru menggunkan teknik penyoalan manakala murid akan memberi respon dengan
memberi idea dan pandangan. Interaksi di antara murid-murid dapat diwujudkan di
mana skill sosial murid-murid dapat diasah dan dibentuk semasa aktiviti
dijalankan iaitu dengan saling membantu, dan bekerjasama.
Kaedah pengajaran yang kedua yang boleh digunkan oleh
guru ialah kaedah berasakan tugasan di mana pengajaran dirancang sepenuhnya
oleh guru. Aktiviti yang dirancang mestilah menarik kerana boleh menarik minat
murid-murid untuk melibatkan diri secara aktif. Aktiviti yang boleh dirancang
oleh guru ialah aktiviti lakonan, nyanyian, membuat model, debat, perbincangan
dan sebagainya. Aktiviti seumpama ini boleh melahirkan individu yang kreatif di
samping memberi nafas baru di dalam sesebuah bilik darjah. Semasa murid
menjalankan aktiviti tersebut, secara tidak langsung mereka akan berkomunikasi
dan berinteraksi sesama sendiri untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh
guru. Oleh itu, murid-murid dari pelbagai bangsa dapat bekerjasama memberi buah
fikiran dan pandangan dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan secara tidak
langsung dapat mewujudkan bilik darjah yang mesra budaya.
BIBLIOGRAFI
BIBLIOGRAFI
LAMPIRAN
PENUTUP
Masyarakat
Minangkabau pada asasnya adalah sebahagian daripada masyarakat Melayu kerana
semua ciri yang ada pada masyarakat tersebut ada pada masyarakat Melayu. Cuma
yang membezakan mereka daripada masyarakat Melayu islah corak hidup mereka.
Masyarakat
Minangkabau mengamalkan adat Pepatih yang lebih memberi keistimewaan kepada
kaum perempuan dan menitikberatkan suku.Di Malaysia , kebanyakan masyarakat
Minangkabau masih tertumpu di Negeri Sembilan. Oleh itu, corak pentadbiran
Negeri Sembilan unit berbanding dengan negeri-negeri lain.
Bagaimanapun,
kini adat Pepatih semakin kurang diminati kerana generasi muda mahu membebaskan
diri daripada sebarang ikatan yang mengongkong kehidupan mereka seharian. Kini
hanya golongan tua sahaja yang masih mengamalkan adat tersebut.
No comments:
Post a Comment