Monday 16 June 2014

konsep penilaian, pengujian, pengukuran dan pentaksiran.

Pengenalan konsep penilaian, pengujian, pengukuran dan pentaksiran.
1) Konsep penilaian.
Stufflebeam (1971) dalam Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik mengatakan bahawa penilaian sebagai”the process of delineating, obtaining and providing useful information for judging decision alternatives.”
Stufflebeam dalam Mok Soon Sang ( 2009 ) telah dipetik berkata “ penilaian ialah suatu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya, seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan”
Gay (1985) juga dalam Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata “ penilaian adalah satu proses yang dianggap bersistem semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif itu telah tercapai.”
Lee Shok Mee, Mok Soon Sang(1989) telah dipetik berkata “ penilaian dalam pendidikan adalah proses menentukan perubahan tingkah laku seseorang individu dan membuat pertimbangan nilai”
Tan Hui Leng, Ee Ah Meng (!996) menyatakan bahawa penilaian merupakan konsep yang paling menyeluruh dan meliputi pelbagai aspek dalam mendapatkan sesuatu keputusan. Ianya merupakan proses yang melibatkan data dan maklumat kualitatif dan kuantitatif untuk membuat pentaksiran dan mendapatkan hasil penilaian.
Berdasarkan definisi dari hasil pengumpulan maklumat yang pelbagai di atas, dapat disimpulkan bahawa penilaian merupakan suatu proses yang luas menjangkaui maksud pengujian dan pengukuran yang akan diperjelaskan kemudian. Ianya melibatkan interpretasi hasil pengukuran kuantitatif, huraian kualitatif atau gabungan kedua-duanya. Secara kuantitaif, pencapaian murid-murid dinilai dalam bentuk angka dan peratusan. Maklumat dengan cara ini mudah dikemaskini, disusun dan diringkaskan dalam bentuk yang mudah difahami. Secara kualitatif pula melibatkan pengumpulan maklumat tanpa melibatkan nombor. Contohnya Fatimah menyiapkan tugasan tepat pada masa yang ditetapkan.
Secara amnya, penilaian membantu guru menilai prestasi murid secara menyeluruh. Namun, pencapaian keseluruhan itu tetap tidak dapat menjamin dan membayangkan kebaikan seseorang individu murid itu lebih baik dari murid yang lain hanya berdasarkan data kuantitatif sahaja. Sebagai contoh, murid yang mendapat 95% markah di dalam sesuatu penilaian belum tentu lebih baik dari murid yang mendapat markah lebih rendah. Oleh itu, penilaian yang terbaik hendaklah meliputi kedua-dua aspek kuantitatif dan kualitatif.
Penilaian dalam pendidikan seterusnya pula mencakupi aspek-aspek seperti hasil pengajaran, perlaksanaan sesi pengajaran dan pembelajaran dan matlamat ke arah mencapai hasil pengajaran dan pembelajaran.
Ianya juga merupakan suatu proses mendapatkan maklumat berguna sekaligus menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran dan pembelajaran. Perlaksanaan proses penilaian boleh dilakukan sebelum, semasa dan selepas proses pengajaran berlangsung. Perlaksanaan yang dilakukan sebelum dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran dapat membantu guru menilai keadaan murid dan keberkessanan kaedah dan pendekatan mengajar yang digunakan. Ini adalah berdasarkan perbandingan keputusan penilaian sebelum dan selepas pengajaran.
Mok Soon Sang (2009) dan Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang(2008) menyatakan bahawa penilaian melibatkan aspek pengujian, pengukuran, penganalisisan dan merumuskan data yang diperoleh.Ianya dilaksanakan dalam 5 peringkat seperti di bawah:
Lee Shok Mee, Mok Soon Sang (1989) dan Mok Soon Sang (2009) menyatakan bahawa tujuan perlaksanaan penilaian dalam pendidikan adalah seperti berikut:
1) Mendapatkan maklum balas berkaitan :
· Pencapaian murid terhadap hasil pembelajaran yang telah ditetapkan sebelum proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan.
· Keberkesanan kaedah dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru terhadap murid-murid.
2) Mengenalpasti perbezaan individu murid dari aspek fizikal dan mental melalui pencapaian mereka dalam penilaian yang dilaksanakan.
3) Merekod dan mengumpul malumat pencapaian murid di dalam buku rekod atau fail murid.
4) Mengenalpasti, memilih dan membina struktur kurikulum yang sesuai dengan perkembangan semasa murid secara amnya.
5) Menilai keberkesanan perlaksanaan sesuatu program baru seperti KSSR.

2) konsep pengujian
R.M Gagne dalam Mok Soon Sang(2009) telah dipetik berkata “ pengujian ialah suatu cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu.”
Lee Shok Mee, Mok Soon Sang (1989) telah dipetik berkata “ pengujian merupakan satu prosedur yang sistematik untuk mengukur perubahan sebahagian daripada semua aspek tingkah laku seseorang individu terhadap pembelajarannya.”
Tan Hui Leng, Ee Ah Meng(1996) telah dipetik berkata “ pengujian bermaksud memperoleh maklumat dengan cara yang objektif dan bersistem”
Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata bahawa “pengujian merupakan proses penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab, atau satu set instrumen atau prosedur yang bersistem bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan seseorang individu murid.”
Cronbach(1970) dalam Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata “ ujian ialah satu prosedur yang bersistem untuk memerhatikan perlakuan atau tingkah laku seseorang individu dan membuat huraian dengan bantuan skala bernombor, atau satu sistem yang berkategori”
Berdasarkan definisi dari hasil pengumpulan maklumat yang pelbagai di atas, dapat disimpulkan bahawa pengujian melibatkan suatu proses yang berlaku secara sistematik. Oleh itu, pelbagai perkara yang berlaku di dalam bilik darjah boleh dikategorikan sebagai pengujian selagi mana ianya dilaksanakan secara bersistem dan mengikut sesuatu prosedur yang ditetapkan. Sebagai contoh, guru meminta murid untuk menulis hobi dan makanan kegemaran masing-masing di dalam borang khusus.
Maka, perkara ini turut dilihat sebagai pengujian kerana dilaksanakan secara bersistem dan mengikut prosedur khusus iaitu mengisi borang selain mempunyai instrumen tersendiri iaitu borang.
Pengujian dilihat sebagai suatu proses yang terhad dan merujuk kepada suatu teknik untuk mendapatkan maklumat mengenai perubahan tingkah laku individu. Alat yang digunakan untuk mengukur pencapaian murid dalam sesuatu pengujian adalah ujian dan pemerhatian. Ia biasanya dilaksanakan bermula dari peringkat persediaan diikuti dengan peringkat perlaksanaan dan diakhiri dengan peringkat pemeriksaan. Kebiasaannya, pengujian dilaksanakan untuk mengenalpasti kemampuan murid dan pencapaian murid terhadap sesuatu kemahiran atau ilmu yang dipelajari.
Walaubagaimanapun, pengujian merupakan suatu perkara yang tidak mutlak. Pengujian ketinggian mental seseorang tidak dapat di nisbahkan dan dikuantitikan secara kuantitatif.

Lee Shok Mee, Mok Soon Sang (1989) dan Mok Soon Sang (2009) menyatakan bahawa tujuan perlaksanaan pengujian ini adalah seperti berikut :
1) mengenalpasti pencapaian murid dalam sesuatu kemahiran atau isi pelajaran yang telah diajar.
2) Menentukan dan mengenalpasti perubahan tingkah laku murid-murid.
3) Mengelaskan murid kepada kumpulan lemah, sederhana dan bijak mengikut keputusan pengujian yang dilakukan sekaligus melakukan penggredan kepada murid-murid.
4) Pengujian bertindak sebagai motivasi ekstrinsik kepada murid-murid untuk terus mengulangkaji pelajaran.
5) Memilih murid-murid untuk tugas tertentu seperti mewakili sekolah dalam sesuatu pertandingan atau kuiz pendidikan.

3) Konsep pengukuran
Mok Soon Sang (2009) telah dipetik berkata “pengukuran ialah suatu proses atau sistem yang digunakan untuk menentukan nilai kuantitatif sesuatu benda, perkara atau keadaan.”
Tan Hui Leng, Ee Ah Meng(1996) telah dipetik berkata “ pengujian biasanya melibatkan pengukuran. Pengukuran tidak semestinya melibatkan maklumat yang diperoleh dalam bentuk nombor. Walaubagaimanapun, dalam bilik darjah, pengukuran biasanya melibatkan pemberian markah kepada maklumat yang diperoleh.”
Lee Shok Mee, Mok Soon Sang (1989) telah dipetik berkata “ dalam pendidikan, pengukuran merupakan satu proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif untuk menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan murid dalam pembelajaran.”
Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata “ pengukuran membawa maksud yang lebih luas berbanding pengujian. Pengukuran bermaksud sebagai suatu proses mendapatkan penjelasan secara numeric atau melalui angka tentang sebanyak mana individu atau murid mempunyai sesuatu cirri yang diukur dengan menggunakan instrumen.”
Berdasarkan definisi dari hasil pengumpulan maklumat yang pelbagai di atas, dapat disimpulkan bahawa pengukuran merupakan suatu proses yang melibatkan alat untuk mengukur secara kuantitatif pencapaian murid dalam sesuatu perkara. Pengukuran hanya berfokus kepada penentuan status atau tahap murid. Ianya tidak melibatkan proses penilaian.pengukuran merupakan sesuatu yang tidak bersifat mutlak kerana pengukuran lebih menumpukan kepada penentuan status atau tahap dalam bentuk kuantitatif, berfokus kepada pengumpulan data secara numerikal dan mengkategori.
Secara kuantitatif: peratus markah seperti 90%, 30% dan 39%
Secara kategori : murid lemah, sederhana dan pandai.


No comments:

Post a Comment