Pengenalan konsep
penilaian, pengujian, pengukuran dan pentaksiran.
1) Konsep penilaian.
Stufflebeam (1971)
dalam Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik mengatakan bahawa
penilaian sebagai”the process of delineating, obtaining and providing useful
information for judging decision alternatives.”
Stufflebeam dalam
Mok Soon Sang ( 2009 ) telah dipetik berkata “ penilaian ialah suatu sistem
atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi
dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan
dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya, seperti merancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan”
Gay (1985) juga
dalam Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata “ penilaian
adalah satu proses yang dianggap bersistem semasa mengumpul dan menganalisis
data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif itu telah tercapai.”
Lee Shok Mee, Mok
Soon Sang(1989) telah dipetik berkata “ penilaian dalam pendidikan adalah
proses menentukan perubahan tingkah laku seseorang individu dan membuat
pertimbangan nilai”
Tan Hui Leng, Ee Ah
Meng (!996) menyatakan bahawa penilaian merupakan konsep yang paling menyeluruh
dan meliputi pelbagai aspek dalam mendapatkan sesuatu keputusan. Ianya
merupakan proses yang melibatkan data dan maklumat kualitatif dan kuantitatif
untuk membuat pentaksiran dan mendapatkan hasil penilaian.
Berdasarkan definisi
dari hasil pengumpulan maklumat yang pelbagai di atas, dapat disimpulkan bahawa
penilaian merupakan suatu proses yang luas menjangkaui maksud pengujian dan
pengukuran yang akan diperjelaskan kemudian. Ianya melibatkan interpretasi
hasil pengukuran kuantitatif, huraian kualitatif atau gabungan kedua-duanya.
Secara kuantitaif, pencapaian murid-murid dinilai dalam bentuk angka dan
peratusan. Maklumat dengan cara ini mudah dikemaskini, disusun dan diringkaskan
dalam bentuk yang mudah difahami. Secara kualitatif pula melibatkan pengumpulan
maklumat tanpa melibatkan nombor. Contohnya Fatimah menyiapkan tugasan tepat
pada masa yang ditetapkan.
Secara amnya,
penilaian membantu guru menilai prestasi murid secara menyeluruh. Namun,
pencapaian keseluruhan itu tetap tidak dapat menjamin dan membayangkan kebaikan
seseorang individu murid itu lebih baik dari murid yang lain hanya berdasarkan
data kuantitatif sahaja. Sebagai contoh, murid yang mendapat 95% markah di
dalam sesuatu penilaian belum tentu lebih baik dari murid yang mendapat markah
lebih rendah. Oleh itu, penilaian yang terbaik hendaklah meliputi kedua-dua
aspek kuantitatif dan kualitatif.
Penilaian dalam
pendidikan seterusnya pula mencakupi aspek-aspek seperti hasil pengajaran,
perlaksanaan sesi pengajaran dan pembelajaran dan matlamat ke arah mencapai
hasil pengajaran dan pembelajaran.
Ianya juga merupakan
suatu proses mendapatkan maklumat berguna sekaligus menentukan pencapaian
sesuatu objektif pengajaran dan pembelajaran. Perlaksanaan proses penilaian
boleh dilakukan sebelum, semasa dan selepas proses pengajaran berlangsung. Perlaksanaan
yang dilakukan sebelum dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran dapat
membantu guru menilai keadaan murid dan keberkessanan kaedah dan pendekatan
mengajar yang digunakan. Ini adalah berdasarkan perbandingan keputusan
penilaian sebelum dan selepas pengajaran.
Mok Soon Sang (2009)
dan Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang(2008) menyatakan bahawa penilaian melibatkan
aspek pengujian, pengukuran, penganalisisan dan merumuskan data yang
diperoleh.Ianya dilaksanakan dalam 5 peringkat seperti di bawah:
Lee Shok Mee, Mok
Soon Sang (1989) dan Mok Soon Sang (2009) menyatakan bahawa tujuan perlaksanaan
penilaian dalam pendidikan adalah seperti berikut:
1) Mendapatkan maklum balas berkaitan :
· Pencapaian murid
terhadap hasil pembelajaran yang telah ditetapkan sebelum proses pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan.
· Keberkesanan kaedah
dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru terhadap
murid-murid.
2) Mengenalpasti perbezaan individu murid dari aspek fizikal dan
mental melalui pencapaian mereka dalam penilaian yang dilaksanakan.
3) Merekod dan mengumpul malumat pencapaian murid di dalam buku rekod
atau fail murid.
4) Mengenalpasti, memilih dan membina struktur kurikulum yang sesuai
dengan perkembangan semasa murid secara amnya.
5) Menilai keberkesanan perlaksanaan sesuatu program baru seperti
KSSR.
2) konsep pengujian
R.M Gagne dalam Mok
Soon Sang(2009) telah dipetik berkata “ pengujian ialah suatu cara yang
sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu.”
Lee Shok Mee, Mok
Soon Sang (1989) telah dipetik berkata “ pengujian merupakan satu prosedur yang
sistematik untuk mengukur perubahan sebahagian daripada semua aspek tingkah
laku seseorang individu terhadap pembelajarannya.”
Tan Hui Leng, Ee Ah
Meng(1996) telah dipetik berkata “ pengujian bermaksud memperoleh maklumat
dengan cara yang objektif dan bersistem”
Azizi Ahmad, Mohd
Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata bahawa “pengujian merupakan proses
penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab, atau satu set instrumen
atau prosedur yang bersistem bagi mengukur sampel tingkah laku atau perubahan
seseorang individu murid.”
Cronbach(1970) dalam
Azizi Ahmad, Mohd Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata “ ujian ialah satu
prosedur yang bersistem untuk memerhatikan perlakuan atau tingkah laku
seseorang individu dan membuat huraian dengan bantuan skala bernombor, atau
satu sistem yang berkategori”
Berdasarkan definisi
dari hasil pengumpulan maklumat yang pelbagai di atas, dapat disimpulkan bahawa
pengujian melibatkan suatu proses yang berlaku secara sistematik. Oleh itu,
pelbagai perkara yang berlaku di dalam bilik darjah boleh dikategorikan sebagai
pengujian selagi mana ianya dilaksanakan secara bersistem dan mengikut sesuatu
prosedur yang ditetapkan. Sebagai contoh, guru meminta murid untuk menulis hobi
dan makanan kegemaran masing-masing di dalam borang khusus.
Maka, perkara ini
turut dilihat sebagai pengujian kerana dilaksanakan secara bersistem dan
mengikut prosedur khusus iaitu mengisi borang selain mempunyai instrumen
tersendiri iaitu borang.
Pengujian dilihat
sebagai suatu proses yang terhad dan merujuk kepada suatu teknik untuk
mendapatkan maklumat mengenai perubahan tingkah laku individu. Alat yang
digunakan untuk mengukur pencapaian murid dalam sesuatu pengujian adalah ujian
dan pemerhatian. Ia biasanya dilaksanakan bermula dari peringkat persediaan
diikuti dengan peringkat perlaksanaan dan diakhiri dengan peringkat
pemeriksaan. Kebiasaannya, pengujian dilaksanakan untuk mengenalpasti kemampuan
murid dan pencapaian murid terhadap sesuatu kemahiran atau ilmu yang
dipelajari.
Walaubagaimanapun,
pengujian merupakan suatu perkara yang tidak mutlak. Pengujian ketinggian
mental seseorang tidak dapat di nisbahkan dan dikuantitikan secara kuantitatif.
Lee Shok Mee, Mok
Soon Sang (1989) dan Mok Soon Sang (2009) menyatakan bahawa tujuan perlaksanaan
pengujian ini adalah seperti berikut :
1) mengenalpasti pencapaian murid dalam sesuatu kemahiran atau isi
pelajaran yang telah diajar.
2) Menentukan dan mengenalpasti perubahan tingkah laku murid-murid.
3) Mengelaskan murid kepada kumpulan lemah, sederhana dan bijak
mengikut keputusan pengujian yang dilakukan sekaligus melakukan penggredan
kepada murid-murid.
4) Pengujian bertindak sebagai motivasi ekstrinsik kepada murid-murid
untuk terus mengulangkaji pelajaran.
5) Memilih murid-murid untuk tugas tertentu seperti mewakili sekolah
dalam sesuatu pertandingan atau kuiz pendidikan.
3) Konsep pengukuran
Mok Soon Sang (2009)
telah dipetik berkata “pengukuran ialah suatu proses atau sistem yang digunakan
untuk menentukan nilai kuantitatif sesuatu benda, perkara atau keadaan.”
Tan Hui Leng, Ee Ah
Meng(1996) telah dipetik berkata “ pengujian biasanya melibatkan pengukuran.
Pengukuran tidak semestinya melibatkan maklumat yang diperoleh dalam bentuk
nombor. Walaubagaimanapun, dalam bilik darjah, pengukuran biasanya melibatkan
pemberian markah kepada maklumat yang diperoleh.”
Lee Shok Mee, Mok
Soon Sang (1989) telah dipetik berkata “ dalam pendidikan, pengukuran merupakan
satu proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif untuk menentukan peringkat
pencapaian dan kedudukan murid dalam pembelajaran.”
Azizi Ahmad, Mohd
Ishak Awang (2008) telah dipetik berkata “ pengukuran membawa maksud yang lebih
luas berbanding pengujian. Pengukuran bermaksud sebagai suatu proses
mendapatkan penjelasan secara numeric atau melalui angka tentang sebanyak mana
individu atau murid mempunyai sesuatu cirri yang diukur dengan menggunakan instrumen.”
Berdasarkan definisi
dari hasil pengumpulan maklumat yang pelbagai di atas, dapat disimpulkan bahawa
pengukuran merupakan suatu proses yang melibatkan alat untuk mengukur secara
kuantitatif pencapaian murid dalam sesuatu perkara. Pengukuran hanya berfokus
kepada penentuan status atau tahap murid. Ianya tidak melibatkan proses
penilaian.pengukuran merupakan sesuatu yang tidak bersifat mutlak kerana
pengukuran lebih menumpukan kepada penentuan status atau tahap dalam bentuk
kuantitatif, berfokus kepada pengumpulan data secara numerikal dan
mengkategori.
Secara kuantitatif:
peratus markah seperti 90%, 30% dan 39%
Secara kategori :
murid lemah, sederhana dan pandai.
No comments:
Post a Comment