Tuesday 10 January 2017

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 3/2017



RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 3

MINGGU
TARIKH

TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN

STANDARD
KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
STANDARD
PRESTASI
1, 2
03 – 13

Jan

2017

FOKUS

Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.1.6  Menyanyi  dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u

B1D1E1

Mengenal pasti tempo cepat dan lambat

3, 4, 5
16 – 25
Jan

02-03
Feb

2017

FOKUS

Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.2 Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoire.

1.1.6  Menyanyi  dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u

1.2.1 Memainkan perkusi mengikut corak irama melodi.
- postur
- cara memainkan

B1D1E3
Mengenal pasti detik
6, 7, 8, 9
06 – 24

Feb

2017

FOKUS

Solfa do, re, mi

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.1.3 Menyanyi solfa do, re, mi.
- menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama


B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
10, 11, 12, 13
27 – 28
Feb

01-17
Mac

2017

FOKUS

Dinamik
-       Lembut (p)
-       Kuat ( f)

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.5.1 Mengaplikasi dinamik dalam nyanyian.
-lembut (p)
-kuat ( f)

B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
14, 15, 16, 17
27 – 31
Mac

03-21
April

2017

FOKUS

Tempo
-       Cepat
-       lambat

PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 

1.3.1  Membuat pergerakan mengikut aras dan arah berdasarkan:
- dinakik kuat / lembut
- pic tinggi / rendah
- tempo cepat / lambat
- bunyi panjang / pendek

B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi

B2D1E6
Membezakan ton suara
18, 19, 20
25 – 28
April

02-12
Mei

2017

FOKUS

Postur
Sebutan huruf vokal a, e, i, o, u

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.


1.1.2 Menyanyi dengan postur dan pernafasan yang betul.
- posture duduk
- posture berdiri
- pengambilan nafas
- pengeluaran nafas

1.1.6  Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.


B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas


21, 22, 23



15 – 26
Mei

13-16
Jun

2017

FOKUS

Warna Ton


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.


1.1.1     Mendemonstrasi warna ton bunyi.
- alam semula jadi
- haiwan
-aktiviti harian
- kenderaan

B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik

B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
24, 25, 26
19 - 23
Jun

03-14
Julai

2017

FOKUS

Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

2..1.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan bahan improvisasi.

B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas

B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
27, 28, 29 ,30, 31, 32
17 -31
Julai

01 - 25
Ogos

2017

FOKUS

Warna Ton
Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.

1.1.2     Mendemonstrasi warna ton bunyi.
- alam semula jadi
- haiwan
-aktiviti harian
- kenderaan

2.1.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan bahan improvisasi.

B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal

B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal

B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
33, 34
04 – 15

Sept

2017

FOKUS

Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.1.6  Menyanyi  dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u

B4D2E1
Bermain perkusi mengikut detik

B4D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik


35

18 – 29

Sept

2017

FOKUS

Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.2 Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoire.

1.1.6  Menyanyi  dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u

1.2.1 Memainkan perkusi mengikut corak irama melodi.
- postur
- cara memainkan

B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas

B5D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
36
02 – 06

Okt

2017

FOKUS

Solfa do, re, mi

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.1.3 Menyanyi solfa do, re, mi.
- menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama


B4D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah

B4D3E1
Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar, tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin

37
09 – 13
Okt

2017

FOKUS

Dinamik
-       Lembut (p)
-       Kuat ( f)

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.

1.5.1 Mengaplikasi dinamik dalam nyanyian.
-lembut (p)
-kuat ( f)
B5D2E6

Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah

B4D3E1
Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,

38
23 – 27

Okt

2017

FOKUS

Tempo
-       Cepat
-       lambat

PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 

1.3.1  Membuat pergerakan mengikut aras dan arah berdasarkan:
- dinakik kuat / lembut
- pic tinggi / rendah
- tempo cepat / lambat
- bunyi panjang / pendek

B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut

39
30  - 31
Okt

01-02
Nov

2017

FOKUS

Warna Ton
Irama

PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.

1.1.3     Mendemonstrasi warna ton bunyi.
- alam semula jadi
- haiwan
-aktiviti harian
- kenderaan

2.1.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan bahan improvisasi.

B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.

B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama







40




06-10
Nov

2017




MULANYA DI SINI

FOKUS

Kreativiti




PENGHASILAN MUZIKAL
2.1  Menghasilkan idea muzikal kreatif. 




2.1.2  Mencipta corak irama mudah.
    
   -  mengajuk corak irama
   -  mencipta ”jawapan”   kepada ”soalan” irama yang diberikan




B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.

B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama



41
13-17
Nov

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Kreativiti


PENGHASILAN MUZIKAL
2.1  Menghasilkan idea muzikal kreatif. 

2.1.3  Mencipta melodi mudah menggunakan vokal.
  
   -  mengajuk melodi
   -  mengimprovisasi ”jawapan”  kepada ”soalan”  melodi yang diberikan 


B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.

B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut

B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama

42
20-24
Nov

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Menghayati elemen muzik

APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.



3.1.1  Mengenal pasti muzik vokal dan m uzik instrumental serta warna ton daripada muzik yang didengar.
-  muzik vokal (solo dan kumpulan)
-  muzik instrumental (solo dan kumpulan)
-  warna ton (suara dan alat muzik)

B6D4E1
Menunjukkan penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin


No comments:

Post a Comment