RANCANGAN PELAJARAN
TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 3
|
|||||
MINGGU
|
TARIKH
|
TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
1, 2
|
03 – 13
Jan
2017
|
FOKUS
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo atau berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u
|
B1D1E1
Mengenal pasti
tempo cepat dan lambat
|
3, 4, 5
|
16 – 25
Jan
02-03
Feb
2017
|
FOKUS
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
pelbagai repertoire.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut corak irama melodi.
- postur
- cara memainkan
|
B1D1E3
Mengenal
pasti detik
|
6, 7, 8, 9
|
06 – 24
Feb
2017
|
FOKUS
Solfa do, re, mi
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.3 Menyanyi solfa do, re, mi.
- menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
10, 11, 12, 13
|
27 – 28
Feb
01-17
Mac
2017
|
FOKUS
Dinamik
-
Lembut (p)
-
Kuat ( f)
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.5.1
Mengaplikasi dinamik dalam nyanyian.
-lembut
(p)
-kuat
( f)
|
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
14, 15, 16, 17
|
27 – 31
Mac
03-21
April
2017
|
FOKUS
Tempo
-
Cepat
-
lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan mengikut aras dan arah berdasarkan:
- dinakik kuat / lembut
- pic tinggi / rendah
- tempo cepat / lambat
- bunyi panjang / pendek
|
B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B2D1E6
Membezakan
ton suara
|
18, 19, 20
|
25 – 28
April
02-12
Mei
2017
|
FOKUS
Postur
Sebutan huruf vokal a, e, i, o, u
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.2 Menyanyi dengan postur dan pernafasan
yang betul.
- posture duduk
- posture berdiri
- pengambilan nafas
- pengeluaran nafas
1.1.6
Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
|
21, 22, 23
|
15 – 26
Mei
13-16
Jun
2017
|
FOKUS
Warna Ton
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.1
Mendemonstrasi warna ton bunyi.
-
alam semula jadi
-
haiwan
-aktiviti
harian
-
kenderaan
|
B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
|
24, 25, 26
|
19 - 23
Jun
03-14
Julai
2017
|
FOKUS
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
2..1.1 Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan bahan
improvisasi.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut
lirik dengan jelas
|
27, 28, 29 ,30, 31, 32
|
17 -31
Julai
01 - 25
Ogos
2017
|
FOKUS
Warna Ton
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
1.1.2
Mendemonstrasi warna ton bunyi.
-
alam semula jadi
-
haiwan
-aktiviti
harian
-
kenderaan
2.1.1
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan bahan improvisasi.
|
B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
33, 34
|
04 – 15
Sept
2017
|
FOKUS
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo atau berkumpulan.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u
|
B4D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
B4D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
|
35
|
18 – 29
Sept
2017
|
FOKUS
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
1.2 Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
pelbagai repertoire.
|
1.1.6 Menyanyi dengan sebutan huruf vocal
a,e,i,o,u
1.2.1 Memainkan perkusi mengikut corak irama melodi.
- postur
- cara memainkan
|
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B5D2E4
Menyebut
lirik dengan jelas
|
36
|
02 – 06
Okt
2017
|
FOKUS
Solfa do, re, mi
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.1.3 Menyanyi solfa do, re, mi.
- menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama
|
B4D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1
Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar, tolong menolong, kebersihan
dan berdisiplin
|
37
|
09 – 13
Okt
2017
|
FOKUS
Dinamik
-
Lembut (p)
-
Kuat ( f)
|
PENGALAMAN MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau
berkumpulan.
|
1.5.1
Mengaplikasi dinamik dalam nyanyian.
-lembut
(p)
-kuat
( f)
|
B5D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1
Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
|
38
|
23 – 27
Okt
2017
|
FOKUS
Tempo
-
Cepat
-
lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan mengikut
muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan mengikut aras dan arah berdasarkan:
- dinakik kuat / lembut
- pic tinggi / rendah
- tempo cepat / lambat
- bunyi panjang / pendek
|
B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
|
39
|
30 - 31
Okt
01-02
Nov
2017
|
FOKUS
Warna Ton
Irama
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
Penghasilan Muzik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
|
1.1.3
Mendemonstrasi warna ton bunyi.
-
alam semula jadi
-
haiwan
-aktiviti
harian
-
kenderaan
2.1.1
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan bahan improvisasi.
|
B6D3E1
Mencipta
melodi So dan Mi.
B6D3E3
Mencipta
dan memainkan corak irama
|
40
|
06-10
Nov
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN
MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea
muzikal kreatif.
|
2.1.2
Mencipta corak irama mudah.
- mengajuk corak irama
- mencipta ”jawapan” kepada ”soalan” irama yang diberikan
|
B6D3E1
Mencipta
melodi So dan Mi.
B6D3E3
Mencipta
dan memainkan corak irama
|
41
|
13-17
Nov
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN
MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea
muzikal kreatif.
|
2.1.3
Mencipta melodi mudah menggunakan vokal.
- mengajuk melodi
- mengimprovisasi
”jawapan” kepada ”soalan” melodi yang diberikan
|
B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama
|
42
|
20-24
Nov
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Menghayati elemen muzik
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1
Mengenal pasti muzik vokal dan m uzik instrumental serta warna ton
daripada muzik yang didengar.
-
muzik vokal (solo dan kumpulan)
-
muzik instrumental (solo dan kumpulan)
-
warna ton (suara dan alat muzik)
|
B6D4E1
Menunjukkan penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin
|
Tuesday, 10 January 2017
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 3/2017
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment