MINGGU
|
TARIKH
|
TAJUK DAN STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTF PELAJARAN
KEMAHIRAN
|
KBAT, NILAI,
EMK
|
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
|
1
|
03 – 06
Jan
2017
|
UNIT
1 :
TEROKAI
MUZIK
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: MENARI SAMBIL BERNYANYI
Tinggi
Rendah Bunyi Pic
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
1, 2, 3
|
1.1.1 Bernyanyi dengan pic yang betul.
- kawalan not pendek
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbt - Memahami
Nilai - Kerjasama
Kerajinan
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap 2
Bernyanyi dengan pic dan
sebutan yang betul.
Tahap 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik.
|
2
|
09 – 13
Jan
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Corak
Irama
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
4, 5
|
1.2.1 Memainkan corak irama berdasarkan skor.
- meter 2
4
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan
perkusi dengan ekspresi yang sesuai berdasarkan skor lagu dengan betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mengaplikasi
Nilai - Toleransi
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
1
Memainkan
alat perkusi dengan cara mengajuk corak irama dan dinamik.
Tahap 4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
3
|
16 – 20
Jan
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Bergerak mengikut melodi
1.3 Bergerak mengikut muzik.
m/s
6, 7
|
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang
didengar.
- melodi
1.5.1 Mengamalkan nilai murni menerusi
aktiviti muzikal.
|
1. Membuat pergerakan berdasarkan
muzik yang didengar mengikut frasa lagu
dengan betul.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mengingat
Nilai - Kerjasama
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Melakukan
pergerakan yang ditetapkan berdasarkan melodi dan ekspresi diri.
Tahap
5
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
4
|
23 – 25
Jan
2017
|
MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU : MENARI SAMBIL BERNYANYI
Du, Du Bunyi Rekoder
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
8, 9
|
1.4.1 Memainkan not G, A, B, D’ dan C’ dengan ton
yang baik
- pernafasan
- perlidahan
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1.Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Menganalisis
Nilai - Bertanggung- jawab
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
1
Memainkan
rekorder dengan cara meniru teknik permainan rekoder.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
5
|
02 – 03
Feb
2017
|
MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1 Membaca dan
menulis notasi muzik.
m/s 10
|
4.1.1 Menulis simbol muzik.
-
baluk
-
garis bar
-
klef trebel
-
garis penamat
(double bar line)
|
1. Murid menama dan menulis
simbol muzik dengan betul.
|
Kbat - Memahami
Nilai - Kerajinan
EMK- Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap 1
Mengenal notasi muzik
|
6
|
06 – 10
Feb
2017
|
MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
Baluk dan Not
4.1 Membaca dan
menulis notasi muzik.
m/s 11
|
4.1.2 Menama dan menulis not G, A, B, C’, D’ pada
baluk.
|
1. Murid menama dan menulis not
G, A, B, C’ dan D’ dengan betul.
|
Kbat - Mengingat
Nilai - Kerajinan
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap 4
Menulis
notasi muzik pada baluk.
Tahap 2
Mengetahui dan memahami
notasi muzik.
|
7
|
13 – 17
Feb
2017
|
UNIT
2 :
PERKUSI
CERIA
MODUL
2 : PENGHASILAN MUZIK
Permainan
Cap Kali Cap
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s
13, 14
|
2.1.1 Menghasilkan kesan bunyi menggunakan
perkusi.
|
1.Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi badan dengan betul.
|
Kbat - Mengingat
Nilai - Toleransi
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Mengaplikasikan
pengetahuan muzik yang sesuai untuk menghasilkan kesan bunyi
|
8
|
20 - 24
Feb
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
AYUH BERSENAM
Lagu
Pusingan
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
15
|
1.1.2 Bernyanyi lagu
pusingan.
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Memahami
Nilai - Toleransi
EMK
Keusahawanan
|
Tahap
4
Bernyanyi
dengan pic, artikulasi, dinamik yang betul.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
9
|
27 -28
Feb
01 - 03
Mac
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Menepuk
Irama Meter
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
16, 17
|
1.2.1 Memainkan corak irama berdasarkan skor.
- meter 4
4
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan perkusi dengan ekspresi yang
sesuai berdasarkan skor dengan betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -
Memahami
Nilai - Toleransi
EMK
Keusahawanan
|
Tahap
3
Memainkan
alat perkusi dengan corak irama dan dinamik mengikut tempo berdasarkan skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
10
|
06 – 10
Mac
2017
|
MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU : ONDE-ONDE
Melodi Kaunter
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
18, 19
|
1.4.2 Memainkan rekorder berdasarkan skor.
- memainkan melodi kaunter
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -
Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
4
Memainkan
melodi atau melodi kaunter dengan ton yang baik mengikut tempo berdasarkan
skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
11
|
13 – 17
Mac
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
Situasi, Perkusi dan Kesan Bunyi
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s 20
|
2.1.1 Menghasilkan kesan bunyi menggunakan
perkusi.
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi dengan betul.
|
Kbat - Mencipta
Nilai – Hemah Tinggi
EMK
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
4
Mengaplikasikan
pengetahuan muzik untuk menghasilkan kesan bunyi berdasarkan situasi yang
diberi.
|
12
|
27 – 31
Mac
2017
|
MODUL
4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1 Membaca dan menulis notasi muzik.
m/s 21, 22
|
4.1.3
Menulis nilai not dan tanda
rehat.
|
1. Murid menama dan menulis
simbol muzik, not, tanda rehat dan meter dengan betul.
|
Kbat – Memahami
Nilai – Kerajinan
EMK –
Keusahawanan
|
Tahap
4
Menulis
notasi muzik pada baluk.
|
13
|
03 – 07
April
2017
|
MODUL
4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1 Membaca dan menulis notasi muzik.
m/s 23
|
4.1.4 Menulis meter.
-
menulis angka atas dan angka bawah bagi meter
2
4
4
4
|
1. Murid menama dan menulis
simbol muzik, not, tanda rehat dan meter dengan betul.
|
Kbat – Memahami
Nilai – Kerajinan
EMK –
Keusahawanan
|
Tahap
5
Menulis
notasi muzik pada baluk dengan betul dan tepat.
|
14
|
10 – 14
April
2017
|
UNIT
3:
DO
RE MI FA SO
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
SUARA MERDU
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
25, 26, 27
|
1.1.3 Bernyanyi solfa do,
re, mi, fa, so.
-
menyanyi solfa dalam pelbagai
corak irama
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Memahami
Nilai – Kerajinan
EMK – TMK
|
Tahap
5
Bernyanyi
dengan pic, artikulasi, dinamik yang betul secara konsisten.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
15
|
17 -
21
Apri
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN
MUZIKAL
LAGU:
SUARA MERDU
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
28, 29
|
1.2.2 Memainkan alat perkusi dalam pelbagai
tempo.
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan
perkusi dengan ekspresi yang sesuai berdasarkan skor dengan betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Menilai
Nilai –
Kerjasama
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
4
Memainkan
alat perkusi dengan corak irama dan dinamik yang betul mengikut tempo
berdasarkan skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
16
|
25 – 28
April
20017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: SUARA MERDU
1.3 Bergerak mengikut muzik.
m/s 30, 31
|
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang
didengar.
-
ekspresi diri
1.5.1 Mengamalkan nilai murni menerusi
aktiviti muzikal.
|
1. Membuat pergerakan mengikut
ekspresi berdasarkan muzik yang didengar
dengan betul.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai - Toleransi
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Melakukan
pergerakan yang ditetapkan berdasarkan melodi dan ekspresi diri.
Tahap 5
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik serta menjadi contoh dan boleh
menunjuk cara kepada rakan yang lain.
|
17
|
02 – 05
Mei
20017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Corak
Irama Meter
1.2 Memainkan alat perkusi
m/s 32
|
1.2.1 Memainkan corak irama berdasarkan
skor.
-
Meter 3
4
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan perkusi dengan ekspresi yang
sesuai berdasarkan skor dengan betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai – Kerajinan
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Memainkan
alat perkusi dengan corak irama dan dinamik mengikut tempo berdasarkan skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
18/19
|
08 – 12
Mei
2017
15 – 19
Mei
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Bermain
Rekoder
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
33
|
1.4.1 Memainkan not G, A, B, D’ dan C’ dengan ton
yang baik
1.4.3 Memainkan rekorder mengikut tempo.
- cepat
-
lambat
|
1. Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai – Kerajinan
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
2
Memainkan
rekoder dengan penjarian dan perlidahan yang betul.
Tahap 2
Menerima
nilai murni dan mempamerkan dalam aktiviti muzik.
|
20
|
22 - 26
Mei
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: BUNYI REKODER
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
34
|
1.4.3 Memainkan rekorder mengikut tempo.
- cepat
- lambat
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai – Toleransi
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Memainkan
frasa lagu mengikut tempo berdasarkan skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
21
|
13-16
Jun
2017
|
MODUL 3 : APRESIASI MUZIK
Alat Muzik Popular
3.1 Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
m/s 35, 36
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik yang didengar.
Ciri muzik:
- Alat Muzik Popular
- Cara Persembahan
|
1. Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar dengan betul.
|
Kbat – Menganalisis
Menilai
Nilai –
Kasih Sayang
EMK – TMK
|
Tahap
3
Mengenal
pasti ciri muzik yang didengar atau ditonton secara berpandu.
|
22/23
|
19-23
Jun
03-07
Julai
2017
|
MODUL 3 : APRESIASI MUZIK
Alat Muzik Tradisional Malaysia
3.1 Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
m/s 37
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik yang didengar.
Ciri muzik:
- Alat Muzik Tradisional Malaysia
(contoh: alat bertali, tiupan) -
Cara Persembahan
|
1. Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar dengan betul.
|
Kbat – Menganalisis
Menilai
Nilai –
Kasih Sayang
EMK – TMK
|
Tahap
3
Mengenal
pasti ciri muzik yang didengar atau ditonton secara berpandu.
|
24
|
10-14
Julai
2017
|
UNIT
4 :
APAKAH
BUNYI ITU?
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: KATAK DAN ULAR
Legato
dan Staccato
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai
repertoir.
m/s
39, 40, 41
|
1.1.4 Mengaplikasi legato dan staccato dalam
nyanyian.
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzikal.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai – Toleransi
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
5
Bernyanyi
dengan pic, artikulasi, dinamik yang betul secara konsisten.
Tahap
3
Mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
25
|
17-21
Julai
2017
|
MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Bunyi Not
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
42, 43
|
1.4.1 Memainkan not G , A ,
B , D’ dan C’ dengan ton yang baik
- penjarian not
1.5.1 Mengamalkan nilai murni menerusi
aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzikal.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai – Kerajinan
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
2
Memainkan
rekoder dengan penjarian dan perlidahan yang betul.
Tahap
3
Mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
26
|
24-28
Julai
2017
|
MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Frasa Lagu Rekoder
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
44
|
1.4.2 Memainkan rekorder berdasarkan skor.
- memainkan frasa lagu
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzikal.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai –
Kerjasama
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Memainkan
frasa lagu mengikut tempo berdasarkan skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
27
|
31 Julai -
01-04 Ogos
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
Mengajuk Melodi Mudah
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s 45
|
2.1.3 Mencipta dan menyanyikan melodi mudah.
- mengajuk melodi
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi dengan betul.
|
Kbat – Menganalisis
Nilai – Kerajinan
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
3
Mengaplikasikan
pengetahuan muzik yang sesuai untuk menghasilkan kesan bunyi .
|
28
|
07 – 11
Ogos
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
Corak Irama Ciptaan Saya
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s 46, 47
|
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal dengan mencipta corak irama menggunakan kad notasi dengan betul.
|
Kbat – Mencipta
Nilai –
Kerjasama
EMK –
Keusahawanan
|
Tahap
5
Mengimprovisasi
idea muzik yang diberi untuk menghasilkan karya muzik.
|
29
|
14-18
Ogos
2017
|
UNIT
5:
NYANYIAN
DINAMIK
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
ITIK GEMBO-GEMBO
Dinamik
dalam Nyanyian
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
49, 50, 51
|
1.1.5
Bernyanyi dengan dinamik
. - lembut
( p )
-
kuat ( f )
- sederhana kuat ( mf )
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Menilai
Nilai –
Hormat- menghormati
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
4
Bernyanyi
dengan pic, artikulasi, dinamik yang betul.
Tahap
3
Mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
30
|
21 – 25
Ogos
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
ITIK GEMBO-GEMBO
Bunyi
Perkusi
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
52, 53
|
1.2.3 Memainkan alat perkusi dengan dinamik.
- lembut ( p )
-
kuat ( f )
- sederhana kuat ( mf )
-
sederhana lembut ( mp )
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan
perkusi dengan ekspresi yang sesuai berdasarkan skor dengan betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat –
Memahami
Mengaplikasi
Nilai – Toleransi
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
5
Memainkan
alat perkusi dengan corak irama dan dinamik yang betul mengikut tempo berdasarkan
skor secara konsisten.
Tahap
3
Mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
31
|
04 – 08
Sept
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
SUKAN SEKOLAHKU
Bijak
Rekorder
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
54, 55
|
1.4.2 Memainkan rekorder berdasarkan skor.
- memainkan melodi
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1.Murid memainkan rekorder
dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Nilai – Toleransi
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
5
Memainkan
melodi dan melodi kaunter dengan ton yang baik mengikut tempo berdasarkan
skor.
Tahap
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
32
|
11 – 15
Sept.
2017
|
MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU: SUKAN SEKOLAHKU
Kemahiran Dinamik
1.4 Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s 55, 56
|
1.4.4 Mengaplikasikan dinamik dalam
permainan rekoder
- lembut ( f )
- kuat ( p )
1.5.1
Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid
memainkan rekorder dengan d yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti
muzik.
|
Kbat –
Mengaplikasi
Menganalisis
Nilai – Hormat-
menghormati
EMK –
Kreativiti dan
Inovasi
|
Tahap
5
Memainkan
melodi dan melodi kaunter dengan ton yang baik mengikut tempo berdasarkan
skor.
Tahap
4
Sentiasa mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik
|
33
|
18 – 22
Sept
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
Apakah Jawapannya?
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s 57
|
2.1.3 Mencipta dan
menyanyikan melodi mudah.
- mengimprovisasi ‘jawapan’
kepada ‘soalan’ melodi yang diberikan.
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi dengan betul.
|
Kbat – Mencipta
Nilai –
Kesederhanaan
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
5
Mengimprovisasi
idea muzik yang diberi untuk menghasilkan karya muzik.
|
34
|
25 – 29
Sept
2017
|
UNIT
6:
BAKAT
SENI
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: CEMERLANG, GEMILANG, TERBILANG
Kami
Hayati Muzik
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
59, 60, 61
|
1.1.6 Bernyanyi dengan
sebutan yang betul.
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Menganalisis
Nilai –
Keberanian
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
5
Bernyanyi
dengan pic, artikulasi, dinamik yang betul secara konsisten.
Tahap 5
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik serta menjadi contoh dan boleh
menunjuk cara kepada rakan yang lain.
|
35
|
02 – 06
Okt
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: ODE TO JOY
Melodi
Indah
1.4
Memainkan rekorder secara ensembel.
m/s
62
|
1.4.2 Memainkan rekoder berdasarkan skor.
- memainkan
frasa lagu
1.5.1 Mengamalkan nilai
murni menerusi aktiviti muzikal.
|
1. Murid memainkan rekorder dengan
teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mengaplikasi
Menganalisis
Nilai – Kerajinan
EMK –
Keusahawanan
|
Tahap
3
Memainkan
frasa lagu mengikut tempo berdasarkan skor.
Tahap
4
Sentiasa mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
36
|
09 – 13
Okt.
2017
|
MODUL
2 : PENGHASILAN MUZIK
Cak
Dung Ting
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s
63, 64, 65
|
2.1.1 Menghasilkan kesan
bunyi menggunakan perkusi.
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi dengan betul.
|
Kbat – Mengaplikasi
Menganalisis
Nilai - Kerjasama
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
6
Mencipta
karya muzik untuk mengiringi persembahan.
Tahap
4
Sentiasa mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
37
|
23 – 27
Okt.
2017
|
MODUL 3 : APRESIASI MUZIK
Hayati Muzik
3.1 Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
m/s 66, 67
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik
yang didengar.
Ciri muzik:
- Alat Muzik Klasik Barat
(contoh: alat bertali, tiupan)
- Cara Persembahan
|
1. Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar dengan betul.
|
Kbat – Menganalisis
Menilai
Nilai –
Bertanggung- jawab
EMK – TMK
|
Tahap
6
Membuat
penilaian muzik pilihan sendiri yang didengar atau ditonton dan mengenal
pasti identiti utama muzik tersebut.
|
38
|
30 – 31
Okt.
01-03
Nov
2017
|
UNIT
7 :
PEMUZIK
BERBAKAT
MODUL
2 : PENGHASILAN MUZIK
Cipta Corak Irama
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s
69, 70, 71
|
2.1.2 Mencipta corak irama mudah
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi dengan betul.
|
Kbat – Mencipta
Nilai – Keberanian
EMK –
Kreativiti dan Inovasi
|
Tahap
6
Mencipta
karya muzik untuk mengiringi persembahan.
|
39
|
06 – 10
Okt.
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
Komposer Cilik
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s 72
|
2.1.3 Mencipta dan menyanyikan melodi mudah.
- mengimprovisasi ‘jawapan’ kepada
‘soalan’ melodi yang diberikan
|
1. Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi dengan betul.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat – Mencipta
Nilai – Keyakinan
EMK –
Keusahawanan
|
Tahap
5
Mengimrpovisasi
idea muzik yang diberi untuk menghasilkan karya muzik.
|
40
41
|
13 – 17
Nov.
20-24
Nov
2017
|
MODUL 3 : APRESIASI MUZIK
Muzik Serantau
3.1 Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
m/s 73
|
3.1.1 Mengenal pasti muzik
yang didengar.
Ciri muzik:
- Alat Muzik Ensembel Sokyoku
(contoh: alat bertali, tiupan)
- Cara Persembahan
|
1.Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar dengan betul.
|
Kbat – Menganalis
Menilai
Nilai –
Kasih Sayang
EMK – TMK
|
Tahap
6
Membuat
penilaian muzik pilihan sendiri yang didengar atau ditonton dan mengenal
pasti identiti utama muzik tersebut
|
Tuesday, 10 January 2017
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN MUZIK TAHUN 4/2017
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment