RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN
PENDIDIKAN
KESENIAN TAHUN 1
PENGGAL
PERTAMA
MIGGU
|
BIDANG / MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
TEMA :
SENI DI SEKELILINGKU
|
||||
1
|
MINGGU TRANSISI
|
|||
2
|
MINGGU TRANSISI
|
|||
3
|
Menggambar lukisan
Rumahku
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.1
Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam
menggambar.
2.1.1
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang menggambar.
3.2.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
i Memilih dan
memanipulasi media secara kreatif.
ii Menggunakan bahasa
seni visual dalam penghasilan karya.
iii Membuat kemasan
pada hasil karya.
4.1.1
Membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Nyanyian
Suasana
Pagi
|
1.2 Elemen Seni
Muzik
|
1.2.1
Mengenal,
memahami, dan membezakan pic tinggi dan pic rendah.
2.2.1
Bernyanyi
degan sebutan yang betul.
|
- Nyanyian.
- Mendengar dan
mengajuk pic.
|
|
4
|
Menggambar
Capan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.1 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam
menggambar.
2.1.1 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang menggambar.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Nyanyian
Gajah
Menari
|
1.2 Elemen Seni
Muzik
|
1.2.1 Mengenal,
memahami, dan membezakan pic tinggi dan pic rendah.
2.2.1 Bernyanyi degan
sebutan yang betul.
|
- Nyanyian.
- Mendengar dan
mengajuk pic.
|
|
5
|
Membuat corak dan
rekaan
Tiupan
Perasaanku
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.2 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.2 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1
Membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Perkusi
Suka
Hati
|
1.2 Elemen Seni Muzik
|
1.2.2
Mengenal,
memahami, dan membezakan pic tinggi dan pic rendah.
2.2.4
Memainkan
alat perkusi mengikut tempo.
3.2.1
Menghasilkan
pelbagai bunyi.
|
- Nyanyian.
- Mendengar dan
mengajuk pic.
- Memperkenalkan
alat perkusi serta contoh memainkannya.
- Meneroka pelbagai
medium yang boleh menghasilkan bunyi : bahan improvisasi
|
|
6
|
Membuat corak dan
rekaan
Tiupan
Hiasan
Rumahku
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.2 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.2 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Penciptaan
Aktiviti
Kad Ikon
|
3.2 Muzik
|
3.2.2
|
- Meneroka pelbagai
medium yang boleh menghasilkan bunyi seperti :
· Meniru bunyi
menggunakan suara.
· Perkusi badan.
· Alat muzik
perkusi.
· bahan improvisasi
- Mengajuk corak
irama yang didengar.
- Menyusun ikon dan
menepuk mengikut ikon yang telah disusun.
- Rhythmic chants
|
|
7
|
Membentuk dan
membuat binaan
Boneka
( Span )
|
|
1.1.3 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat corak
dan rekaan.
2.1.3 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Penciptaan
Sang
Rimba dan Kucing
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.8
Membuat
pergerakan berdasarkan lirik lagu.
|
- Melakukan
pergerakan asas mengikut detik.
- Menggabungkan
pergerakan dengan menggabungkan beberapa pergerakan asas.
|
|
8
|
Membentuk dan
membuat binaan
Model
Keretaku
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.3 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.3
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1 Menzahirkan idea melalui
pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman,
dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iv
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
v
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
vi
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Penciptaan
Sang
Rimba dan Kucing
|
1.2 Elemen Seni
Muzik
|
1.2.3 Mengenal,
memahami, dan membezakan warna ton suara dan alat muzik.
|
- Mengenal dan
meneroka ton suara manusia.
|
|
9
|
Membentuk dan
membuat binaan
Arca Mobail
Burung
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.3
Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.3
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
ii
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
iii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iv
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
|
Perkusi
Suasana
Pagi
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.5
Memainkan
alat perkusi mengikut detik lagu.
|
- Menyanyi lagu.
- Memainkan alat
perkusi.
|
10
|
Kraf Tradisional
Batik
Pembalut
Hadiah
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.4
Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam mengenal
kraf tradisional.
2.1.4
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mengenal kraf tradisional.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
v
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
vi
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
vii Membuat kemasan
pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Nyanyian
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.3 Bernyanyi mengikut
tempo.
|
- Nyanyian mengikut
tempo.
|
|
11
|
Kraf Tradisional
Alat Perhiasan
Diri
Rantai
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.4 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam mengenal
kraf tradisional.
2.1.4 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mengenal kraf tradisional.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
|
Perkusi
Batik
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.6
Memainkan
alat perkusi mengikut corak irama melodi.
|
- Memainkan alat
perkusi mengikut corak irama.
|
|
12
|
Pra Persediaan
Pameran Seni
|
- Lantikan Jawatankuasa
|
||
13
|
Aplikasi
pengetahuan dan kemahiran Seni Visual
|
- Persiapan tempat
dan bahan pameran.
|
||
Aplikasi
pengetahuan dan kemahiran Muzik
|
||||
14
|
Aplikasi
pengetahuan dan kemahiran Seni Visual
|
- Persiapan tempat
dan bahan pameran.
|
||
Aplikasi pengetahuan
dan kemahiran Muzik
|
||||
15
|
Pameran
Dan Persembahan Seni
|
- Pameran dan
persembahan.
|
RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN
PENDIDIKAN
KESENIAN TAHUN 1
PENGGAL
KEDUA
MINGGU
|
BIDANG / MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
TEMA :
SENI MENCERITAKAN SESUATU
|
||||
16
|
Menggambar
Renjisan dan
Percikan
Pembalut
Hadiah
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.1
Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam
menggambar.
2.1.1
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang menggambar.
3.2.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
i Memilih dan
memanipulasi media secara kreatif.
ii Menggunakan bahasa
seni visual dalam penghasilan karya.
iii Membuat kemasan
pada hasil karya.
4.1.1
Membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Muzik dan Gerakan
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.8 Membuat pergerakan
berdasarkan lirik lagu.
|
- Nyanyian.
- Melakukan
pergerakan asas berdasarkan lirik lagu.
|
|
17
|
Menggambar
Gosokan
Kucingku
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.1 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam
menggambar.
2.1.1 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang menggambar.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Nyanyian
Sang
Rimba dan Kucing
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.3
Bernyanyi
mengikut tempo.
|
- Nyanyian mengikut
tempo.
|
|
18
|
Membuat corak dan
rekaan.
Ikatan dan Celupan
Baju
Cantik
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.2 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.2 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1
Membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Nyanyian
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.3
Bernyanyi
mengikut tempo.
|
- Nyanyian mengikut
tempo.
|
|
19
|
Membuat corak dan
rekaan
Tiupan
Jambangan
Bunga
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.2 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.2 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
-
|
Perkusi
Suasana
Pagi
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.6 Memainkan alat
perkusi mengikut corak irama melodi.
|
- Nyanyian.
- Memainkan alat
perkusi mengikut corak irama melodi.
|
|
20
|
Membentuk dan
membuat binaan
Boneka
Stoking
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.3 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.3 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Penciptaan
Aktiviti
Kad Ikon
|
3.2 Muzik
|
3.2.2
|
- Meneroka pelbagai
medium yang boleh menghasilkan bunyi seperti :
· Meniru bunyi
menggunakan suara.
· Perkusi badan.
· Alat muzik
perkusi.
· bahan improvisasi
- Mengajuk corak
irama yang didengar.
- Menyusun ikon dan
menepuk mengikut ikon yang telah disusun.
- Rhythmic chants
|
|
21
|
Membentuk dan
membuat binaan
Arca Mobail
Hidupan
Laut
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.3 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.3
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iv
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
v
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
vi
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Penciptaan
Audio
cerita Fantasi Planet Seni
|
3.2 Muzik
|
3.2.1 Menghasilkan
pelbagai bunyi.
|
- Meneroka pelbagai
medium yang boleh menghasilkan bunyi seperti :
· Meniru bunyi
menggunakan suara.
· Perkusi badan.
· Alat muzik
perkusi.
· bahan improvisasi
- Rhythmic chants
|
|
22
|
Membentuk dan
membuat binaan
Model
Robot
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.3
Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.3
Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1
Menzahirkan
idea melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan
karya.
ii
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
iii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iv
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
|
Penciptaan
Audio
cerita Fantasi Planet Seni
|
3.2 Muzik
|
3.2.3
|
- Mengajuk corak
irama yang didengar.
- Menyusun ikon dan
menepuk mengikut ikon yang telah disusun.
- Rhythmic chants
|
23
|
Membentuk dan
membuat binaan
Model
Robot
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.3 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam membuat
corak dan rekaan.
2.1.3 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mencorak dan membuat rekaan.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Perkusi
Suka
Hati
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.7 Memainkan alat
perkusi berdasarkan skor ikon.
|
- Nyanyian lagu Suka Hati.
- Memainkan alat
perkusi mengikut corak irama melodi.
|
|
24
|
Kraf Tradisional
Batik
Sapu
Tangan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.4 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam mengenal
kraf tradisional.
2.1.4 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mengenal kraf tradisional.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
|
Apresiasi
|
4.2 Menghayati
Muzik daripada pelbagai repertoir
|
4.2.1
Mengenal
pasti muzik Tradisional Malaysia yang didengar.
i
Jenis
muzik
ii
Masyarakat
yang mengamalkan muzik tersebut.
|
- Jenis muzik
- Masyarakat yang
mengamalkan muzik tersebut.
- Unsur penting
dalam genre tersebut.
|
25
|
Kraf Tradisional
Alat perhiasan
diri
Mahkota
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.4 Mengenal, memahami,
dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam mengenal kraf
tradisional.
2.1.4 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mengenal kraf tradisional.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi
kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
|
Nyanyian
Cahaya
Tanglung
|
2.2 Kemahiran Seni
Muzik
|
2.2.1 Bernyanyi dengan
sebutan yang betul.
2.2.2 Bernyanyi dengan
pic yang betul.
2.2.3 Bernyanyi mengikut
tempo.
|
- Nyanyian
- Memberikan
penekanan pada tempo yang betul.
|
26
|
Kraf Tradisional
Batik
Hiasan
Diri
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
1.1.4 Mengenal,
memahami, dan menamakan bahasa seni visual yang ada pada karya dalam mengenal
kraf tradisional.
2.1.4 Mengaplikasikan
pengetahuan bahasa seni visual, penggunaan media serta teknik dan proses
dalam penghasilan karya bidang mengenal kraf tradisional.
3.1.1 Menzahirkan idea
melalui pelbagai sumber dan teknologi dengan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
i
Memilih
dan memanipulasi media secara kreatif.
ii
Menggunakan
bahasa seni visual dalam penghasilan karya.
iii
Membuat
kemasan pada hasil karya.
4.1.1 Membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses.
|
- Memperkenalkan
bahasa seni.
- Mengaplikasikan
bahan dan alatan yang digunakan.
- Mengekspresi kreatif.
- Aprisiasi hasil
murid
|
Apresiasi
|
4.2 Menghayati
Muzik daripada pelbagai repertoir
|
4.2.1 Mengenal pasti
muzik Tradisional Malaysia yang didengar.
i
Jenis
muzik
ii
Masyarakat
yang mengamalkan muzik tersebut.
|
- Jenis muzik
- Masyarakat yang
mengamalkan muzik tersebut.
- Unsur penting
dalam genre tersebut.
|
|
27
|
Pra Persediaan
Pameran Seni
|
- Lantikan
Jawatankuasa
|
||
28
|
Aplikasi
pengetahuan dan kemahiran Seni Visual
|
- Persiapan tempat
dan bahan pameran.
|
||
Aplikasi
pengetahuan dan kemahiran Muzik
|
||||
29
|
Aplikasi pengetahuan
dan kemahiran Seni Visual
|
- Persiapan tempat
dan bahan pameran.
|
||
Aplikasi
pengetahuan dan kemahiran Muzik
|
||||
30
|
Pameran
Dan Persembahan Seni
|
- Pameran dan
persembahan.
|
No comments:
Post a Comment