MINGGU
|
TARIKH
|
TAJUK DAN STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTF PELAJARAN
KEMAHIRAN
|
KBAT, NILAI
EMK
|
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN
|
1
|
03 – 06
Jan
2017
|
UNIT
1:
ALAT
MUZIK IMPROVISASI
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
BUAH TEMPATAN
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
6, 7
|
1.1.1 Bernyanyi dengan pic yang betul.
1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
bernyanyi.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK – Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Mengajuk pic.
TAHAP 2
Bernyanyi dengan sebutan dan
pic yang betul
TAHAP 1
Menerima nilai murni dalam
aktiviti muzik.
|
2
|
09 – 13
Jan
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Alat
Perkusi 1
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
8, 9
|
1.2.1 Memainkan alat perkusi
dalam pelbagai tempo.
1.2.4 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan alat perkusi.
|
1. Murid memainkan alat perkusi dengan ekspresi yang
sesuai berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Memainkan alat perkusi
dengan mengajuk corak
irama.
TAHAP 1
Menerima nilai murni
dalam aktiviti muzik.
|
3
|
16 – 20
Jan
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
Alat
Perkusi 2
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
8, 9
|
1.2.1 Memainkan alat perkusi
dalam pelbagai tempo.
1.2.4 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan alat perkusi.
|
1. Murid memainkan alat perkusi dengan ekspresi yang
sesuai berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK-Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Memainkan alat perkusi
dengan mengajuk corak
irama.
TAHAP 1
Menerima nilai murni
dalam aktiviti muzik.
|
4
|
23 – 25
Jan
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
1.3
Bergerak mengikut muzik.
m/s
10, 11
|
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang
didengar.
- bentuk
muzik
- harmoni
- tekstur
1.3.2 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
bergerak mengikut muzik.
|
1. Murid melakukan pergerakan berdasarkan muzik yang
didengar.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kesyukuran
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Meniru pergerakan
berdasarkan warna ton dan irama.
TAHAP 3
Mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
5
|
02 – 03
Feb
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
BUAH TEMPATAN
1.4
Memainkan rekoder secara ensemble.
m/s
12, 13
|
1.4.1 Memainkan not E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan ton
yang baik.
1.4.5
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder.
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Berdisiplin
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Menerima nilai murni
dalam aktiviti muzik.
TAHAP
4
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
6
|
06 – 10
Feb
2017
|
MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1
Membaca dan
menulis
notasi muzik
·
Slur,
Tie, Common Time, Fermata
m/s
14, 15
|
1.4.1 Memainkan
not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan ton yang baik.
4.1.1 Menulis simbol dan istilah.
|
1. Murid menama dan menulis simbol muzik, not, tanda
rehat dan meter dengan betul.
|
Kbat -Menganalisis
Nilai - Berdisiplin
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Mengenal dan menulis
semula simbol muzik.
TAHAP 4
Menama dan menulis not C, D,
E, F, G, A, B, C’ dan D’ pada baluk.
|
7
|
13 – 17
Feb
2017
|
MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1
Membaca dan
menulis
notasi muzik
m/s
16, 17
|
4.1.2 Menama dan menulis not
C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ pada baluk.
|
1. Murid menama dan menulis simbol muzik, not, tanda
rehat dan meter dengan betul.
|
Kbat -Menganalisis
Nilai - Berdisiplin
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
.
TAHAP
5
Menama
dan menulis pada baluk simbol dan istilah muzik, jenis not, nilai not dan
tanda
rehatnya, meter serta not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan betul.
|
8
|
20 - 24
Feb
2017
|
UNIT
2 :
PETA
BUNYI
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
HILANG DUKA HIDUP CERIA
Nyanyian
Lagu Dua Suara
·
Nyanyian
- Suara 1
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai
repertoir.
m/S
24, 25
|
1.1.2 Bernyanyi lagu dua lapisan suara
1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
bernyanyi.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Keberanian
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 2
Bernyanyi dengan sebutan dan
pic yang betul.
TAHAP 2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti
muzik.
|
9
|
27 -28
Feb
01 - 03
Mac
2017
|
MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1
Membaca dan
menulis
notasi muzik
Meter
m/s
26
|
4.1.4 Menulis meter.
- menulis angka atas dan
bawah bagi meter.
2
3 4
4
4 4
|
1. Murid menama dan menulis simbol muzik, not dan
meter dengan betul.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Berdisiplin
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
.
TAHAP 2
Mengetahui dan memahami
simbol dan istilah muzik, jenis not, nilai not dan meter.
|
10
|
06 – 10
Mac
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: HILANG DUKA HIDUP CERIA
1.2
Memainkan alat perkusi
m/s
27, 28, 29
|
1.2.1 Memainkan corak irama
berdasarkan skor meter 4
4
1.2.4 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan alat perkusi.
|
1. Murid memainkan alat perkusi dengan ekspresi yang
sesuai berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 2
Memainkan corak irama
mengikut tempo.
TAHAP 2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti
muzik.
|
11
|
13 – 17
Mac
2017
|
MODUL
2 : PENGHASILAN MUZIK
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s
30, 31
|
2.1.1 Menghasilkan pelbagai
kesan bunyi untuk mengiringi persembahan.
|
1.Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mencipta
Nilai - Kebernian
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Mengajuk corak irama dan
melodi yang didengar.
TAHAP 2
Mengenal pasti kesan bunyi
yang didengar.
|
12
|
27 – 31
Mac
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
JARIKU MENARI
1.4
Memainkan rekoder secara ensembel
m/s
32, 33
|
1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan ton
yang baik.
1.4.5
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Berdikari
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 1
Meniru dan memainkan rekoder
not E, F, G, A, B, C’ dan D’
TAHAP 2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti
muzik.
|
13
|
03 – 07
April
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
JARIKU MENARI
1.4
Memainkan rekoder secara ensembel
m/s
32, 33
|
1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan ton
yang baik.
1.4.5
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat-Mengaplikasi
Nilai- Hemah tinggi
EMK- Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 2
Memainkan rekoder not C, D, E,
F, G, A, B, C’ dan D’
TAHAP 2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti
muzik..
|
14
|
10 – 14
April
2017
|
MODUL
4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK
4.1
Membaca dan menulis
notasi
muzik.
m/s
34, 35
|
4.1.3 Menulis nilai not dan tanda rehat.
4.1.4 Menulis meter 2
3 4
4 4 4
|
1.Murid menama dan menulis simbol muzik, not,
tanda rehat dan meter
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat –Menganalisis
Nilai – Kerajinan
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 3
Menulis jenis not, nilai
not,
meter dan tanda rehat.
TAHAP 4
Menama dan menulis not C, D,
E, F, G, A, B, C’ dan D’ pada baluk.
TAHAP 5
Menulis notasi dan simbol
muzik pada baluk dengan betul.
|
15
|
17 -
21
Apri
2017
|
UNIT
3:
ALAT
MUZIK DUNIA
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: KAWAN BAHARU
1.1Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir
m/s
38, 39, 40, 41
|
1.1.3 Bernyanyi solfa do,
re, mi, fa, so, la.
- menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama
1.1.7
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.
|
Murid menyanyikan lagu
dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi
yang betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Hemah tinggi
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 2
Bernyanyi dengan
sebutan dan pic yang betul
TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik.
|
16
|
25 – 28
April
20017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
KAWAN BAHARU
1.2
Memainkan alat perkusi.
m/s
42, 43
|
1.2.2 Memainkan alat perkusi
dalam pelbagai tempo.
- menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama
1.2.4
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.
|
Murid memainkan alat perkusi
dengan betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Menganalisis
Nilai - Berdikari
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 2
Memainkan corak irama
mengikut tempo.
TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik.
|
17
|
02 – 05
Mei
20017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
KAWAN BAHARU
1.3
Bergerak mengikut muzik
m/s
44, 45
|
1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang
didengar mengikut tekstur lagu.
1.3.2
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bergerak mengikut muzik.
|
1.Murid membuat pergerakan berdasarkan muzik yang
didengar mengikut tekstur lagu.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mencipta
Nilai - Kerjasama
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 1
Meniru pergerakan
berdasarkan bentuk muzik, harmoni dan tekstur.
TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik
|
18
|
08 – 12
Mei
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
KAWAN BAHARU
1.4
Memainkan rekoder secara ensembel
m/s
46, 47
|
1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C’
dan D’ dengan ton yang baik.
1.4.3 Memainkan rekoder dalam pelbagai tempo.
1.4.5
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder.
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Hemah Tinggi
EMK - Keusahawanan
|
TAHAP 1
Memainkan rekoder not C, D,
E, F, G, A, B, C’ dan D’.
TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik
|
19
|
15 – 19
Mei
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
IMPIANKU
1.4
Memainkan rekoder secara ensembel
m/s
48
|
1.4.2 Memainkan rekoder
berdasarkan skor.
1.4.5 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan
rekoder.
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not
C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’
mengikut tempo berdasarkan
skor.
TAHAP 4
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.
|
20
|
22 - 26
Mei
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
HILANG DUKA HIDUP CERIA
Nyanyian
Lagu Dua Suara
·
Nyanyian
– Suara 2
1.1.Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
49, 50, 51
|
1.1.2 Bernyanyi lagu dua lapisan suara.
1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
bernyanyi.
|
1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan
ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut
tempo.
2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Menganalisisi
Nilai - Kerjasama
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 6
Bernyanyi lagu dua lapisan
suara dengan sebutan, pic dan artikulasi yang betul secara konsisten.
TAHAP 4
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.
|
21
|
13-16
Jun
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
FOTOSINTESIS
1.1
Menyanyi lagu daripada pelbagai repetoir.
m/s
52, 53
|
1.1.3 Bernyanyi solfa do,
re, mi, fa, so, la, ti, do’.
1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.
|
1.Murid bernyanyi solfa menggunakan isyarat
tangan Curwen yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Hemah tinggi
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 5
Bernyanyi dengan sebutan,
pic, solfa dan artikulasi yang betul mengikut tempo
berdasarkan skor.
TAHAP 4
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.
|
22
|
19-23
Jun
2017
|
MODUL 3 : APRESIASI MUZIK
NOBAT DAN GAMELAN
3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
m/s 54, 55
|
3.1.1 Memberi
pendapat tentang muzik yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi
muzik secara berpandu
|
1.Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik
|
Kbat -Menganalisis
Nilai - Patriotisme
EMK - Keusahawanan
|
TAHAP 1
Mengecam jenis muzik
yang didengar atau ditonton.
TAHAP 3
Menyatakan cara ersembahan
muzik dan
mengenal pasti alat muzik
sesuatu ensembel.
|
23
|
03-07
Julai
2017
|
UNIT 4 : RENTAK DAN IRAMA
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU: BURUNG KAKAK TUA
1.4 Memainkan
rekoder secara ensembel.
m/s 60
|
1.4.3 Memainkan
rekoder dalam pelbagai tempo.
|
1.Murid menyanyikan lagu
dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi
yang betul mengikut tempo.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Berdikari
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 3
Memainkan
frasa lagu not C, D, E, F, G, A, B, C' dan D'.
mengikut
tempo berdasarkan skor .
|
24
|
10-14
Julai
2017
|
UNIT 4 : RENTAK DAN IRAMA
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU: BURUNG KAKAK TUA
1.1 Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir
m/s 61
|
1.1.4 Mengaplikasi crescendo dan decrescendo
dalam nyanyian.
1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
bernyanyi.
|
1.Murid menyanyikan lagu
dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi
yang betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Hormat
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 2
Bernyanyi dengan sebutan dan
pic yang betul.
TAHAP 4
Sentiasa mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.
|
25
|
17-21
Julai
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: BURUNG KAKAK TUA
REKODER
– Kaedah Undur
1.4
Memainkan rekoder secara ensemble
m/s
62, 63
|
1.4.2 Memainkan rekoder
berdasarkan skor.
1.4.5 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan
rekoder.
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerajinan
EMK - Keusahwanan
|
TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not
C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’
mengikut tempo berdasarkan
skor.
TAHAP 4
Sentiasa mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.
|
26
|
24-28
Julai
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
BURUNG AKAK TUA
REKODER
– Melodi Kaunter 1 dan Melodi Kaunter 2
1.4
Memainkan rekoder secara ensembel
m/s
64, 65
|
1.4.2 Memainkan rekoder mengikut melodi kaunter
berdasarkan skor.
1.4.5 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan
rekoder.
|
1.Murid memainkan rekorder mengikut melodi
kaunter yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Beerjasama
EMK - Keusahawanan
|
TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not C,
D, E, F, G, A, B, C’ dan D’
mengikut tempo berdasarkan
skor.
TAHAP 5
Sentiasa mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti
muzik dan menjadi contoh
kepada murid lain.
|
27
|
31 Julai -
01-04 Ogos
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif
m/s 66, 67
|
2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
|
1.Murid menghasilkan idea
muzikal menggunakan vokal dan perkusi.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Menilai
Nilai - Kebebasan
EMK - Kretiviti dan Inovasi
|
TAHAP 3
Menghasilkan kesan bunyi
atau mencipta corak irama atau melodi
yang mudah.
|
28
|
07 – 11
Ogos
2017
|
MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK
ISYARAT TANGAN SOLFA – Mengajuk Melodi
2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif
m/s 68, 69
|
2.1.3
Mencipta dan menyanyikan
melodi
mudah.
- mengajuk melodi
|
1.Murid menghasilkan idea
muzikal dengan mencipta melodi menggunakan solfa dan rekoder.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Keberanian
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 3
Menghasilkan kesan bunyi
atau mencipta corak irama
atau melodi mudah.
|
29
|
14-18
Ogos
2017
|
UNIT
5: MEDIA MUZIK
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU: SEMARAK CINTA
1.1Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
76
|
1.1.5
Bernyanyi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- sederhana lembut ( mp )
- kuat
( f )
- sederhana kuat ( mf )
1.1.7
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.
|
1.Murid menyanyikan lagu
dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan, dinamik dan
artikulasi yang betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Berdsiplin
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 3
Bernyanyi dengan sebutan,
pic dan dinamik lembut (p) atau
sederhana lembut (mp ) atau,
kuat (f ) atau sederhana kuat (mf)
yang betul.
TAHAP 5
Sentiasa mengamal kan nilai
murni dalam aktiviti muzik dan menjadi contoh kepada murid lain.
|
30
|
21 – 25
Ogos
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
FOTOSINTESIS
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif.
1.2
Memainkan alat perkusi.
m/s
77
|
2.1.2
Mencipta corak irama mudah.
-
meter 4
4
1.2.2
Memainkan alat perkusi dalam pelbagai tempo.
|
1.Murid mencipta corak dengan
pelbagai rentak yang sesuai mengiringi lagu.
2. Murid memainkan corak irama menggunakan alat perkusi
atau perkusi badan dengan betul mengikut tempo.
3. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mencipta
Nilai - Berdisiplin
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 3
Menghasilkan kesan bunyi
TAHAP 2
Memainkan corak irama
mengikut tempo berdasarkan
skor.
TAHAP 5
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik dan menjadi contoh kepada
murid lain
|
31
|
04 – 08
Sept
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
SEMARAK CINTA
1.2
Memainkan alat perkusi.
m/s
78, 79, 80, 81
|
1.2.3
Memainkan alat perkusi dengan dinamik berdasarkan skor.
-
lembut (p)
-
sederhana lembut (mp)
-
kuat (f)
-
sederhana kuat (mf)
1.2.4
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan alat perkusi.
|
1. Murid memainkan alat perkusi dengan dinamik
yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 4
Memainkan
corak irama dengan dinamik lembut (p) atau sederhana lembut (mp ) atau kuat (f) atau
sederhana
kuat (mf) yang betul
mengikut tempo berdasarkan skor.
TAHAP 5
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik dan menjadi contoh kepada
murid lain.
|
32
|
11 – 15
Sept.
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: SEMARAK CINTA
1.4
Memainkan rekoder secara ensemble
m/s
82, 83
|
1.4.2 Memainkan rekoder
berdasarkan skor.
- memainkan melodi kaunter.
- memainkan melodi.
1.4.4 Mengaplikasikan
dinamik dalam permainan rekoder
- lembut ( p )
- sederhana lembut ( mp )
- kuat ( f
)
- sederhana kuat ( mf )
1.4.5 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti
memainkan
rekoder.
|
1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang
betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mencipta
Nilai - Rasional
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 4
Memainkan melodi atau
melodi kaunter dengan ton yang
baik mengikut tempo dan dinamik lembut (p)
atau sederhana lembut (mp )
kuat (f) atau sederhana kuat (mf)
berdasarkan skor.
TAHAP 6
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik serta menjadi contoh
dan boleh menunjuk cara kepada rakan yang lain.
|
33
|
18 – 22
Sept
2017
|
UNIT
6: KOMPOSER MALAYSIA
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
MASA ITU EMAS
- Staccato, Legato
1.1
Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.
m/s
86, 87
|
1.1.6 Bernyanyi dengan artikulasi
yang betul.
- staccato
- legato
1.1.7 Mengamalkan nilai
murni semasa aktiviti bernyanyi.
|
1.Murid menyanyikan lagu
dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi
yang betul mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Menganalisis
Nilai - Kerajinan
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 5
Bernyanyi dengan sebutan,
pic, solfa, dinamik dan artikulasi secara konsisten.
TAHAP 6
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik serta menjadi contoh
dan boleh menunjuk cara kepada rakan yang lain.
|
34
|
25 – 29
Sept
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU:
MASA ITU EMAS
1.3
Bergerak mengikut muzik
m/s
88, 89
|
1.3.1
Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
-
harmoni
1.3.2 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bergerak
mengikut muzik.
|
1.Murid membuat pergerakan secara serentak dan selari dengan iringan
muzik mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kesederhanaan
EMK - Kreativiti dan Inovasi
|
TAHAP 3
Melakukan pergerakan yang
ditetapkan berdasarkan bentuk atau harmoni atau tekstur.
TAHAP
6
Sentiasa
mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik serta menjadi contoh dan boleh
menunjuk cara kepada rakan yang lain.
|
35
|
02 – 06
Okt
2017
|
MODUL
1 : PENGALAMAN MUZIKAL
LAGU
: MASA ITU EMAS
Bermain
rekoder – Melodi Kaunter
1.4
Memainkan rekoder secara ensemble
m/s
90, 91
|
1.4.2 Memainkan rekoder
berdasarkan skor.
- memainkan melodi kaunter.
1.4.5
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.
|
1.Murid memainkan melodi kaunter dengan teknik
yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Menganalisis
Nilai - Kebersihan
EMK -Keusahawanan
|
TAHAP 4
Memainkan melodi atau
melodi kaunter dengan ton yang
baik mengikut tempo dan dinamik lembut (p)
atau sederhana lembut (mp )
kuat (f) atau sederhana kuat (mf)
berdasarkan skor.
TAHAP 6
Sentiasa mengamalkan nilai
murni dalam aktiviti muzik serta menjadi contoh dan oleh menunjuk cara kepada
rakan yang lain.
|
36/37
|
09 – 13
Okt.
23 – 27
Okt.
2017
|
MODUL
3 : APRESIASI MUZIK
Menghayati
Muzik – Koir
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir
m/s
92, 93
|
3.1.1 Memberi pendapat tentang muzik yang
didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik
secara berpandu.
|
1.Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Menganalisis
Nila i- Semangat
bermasyarakat
EMK - Kreatviti dan Inovasi
|
TAHAP 4
Membicarakan muzik yang
didengar atau ditonton
menggunakan terminologi
muzik dari aspek alat muzik
dan cara persembahan.
TAHAP 5
Membicarakan muzik pilihan
sendiri yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik dari aspek
alat muzik dan cara
persembahan.
|
38/39
|
30 – 31
Okt.
01-03
Nov
06 – 10
Okt.
2017
|
MODUL
3 : APRESIASI MUZIK
Lagu
Rakyat
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
m/s
94, 95
|
3.1.1 Memberi pendapat tentang muzik yang
didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik
secara berpandu.
|
1.Murid mengenal pasti
pelbagai muzik yang didengar.
2. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat -Mengaplikasi
Nilai - Kerjasama
EMK – TMK
|
TAHAP 4
Membicarakan
muzik yang
didengar
atau ditonton daripada aspek alat muzik dan cara persembahan.
|
40/41
|
13 – 17
Nov.
20-24
Nov
2017
|
MODUL
2 : PENGHASILAN MUZIK
Mencipta
Melodi
·
Improvisasi
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif.
m/s
96, 97
|
2.1.3 Mencipta dan
menyanyikan melodi mudah.
|
1.Murid mencipta dan
menyanyikan corak irama atau melodi mudah dengan ton suara dan ekspresi yang
sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.
2. Murid melakukan
pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
3. Mengamalkan nilai murni
menerusi aktiviti muzik.
|
Kbat - Mencipta
Nilai - Berdisiplin
EMK - Kreatviti dan Inovasi
|
TAHAP 4
Menghasilkan
kesan bunyi dan mencipta corak
irama atau melodi mudah.
|
Tuesday, 10 January 2017
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN KSSR PENDIDIKAN MUZIK TAHUN 6/2017
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Hi. Thank you very much for the Muzik rpt Y4,Y6. Looking high and low for it. This rpt follows the Units in the text book. I was wondering where can I get for Year 5 Muzik.
ReplyDelete