Tuesday 10 January 2017

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN KSSR PENDIDIKAN MUZIK TAHUN 6/2017


MINGGU
TARIKH
TAJUK DAN STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
OBJEKTF PELAJARAN
KEMAHIRAN
KBAT, NILAI
EMK
STANDARD PRESTASI
TAHAP PENGUASAAN

1


03 – 06

Jan

2017

UNIT 1:
ALAT MUZIK IMPROVISASI

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: BUAH TEMPATAN
1.1 Menyanyikan  lagu daripada pelbagai  repertoir.

m/s 6, 7

1.1.1 Bernyanyi dengan pic yang betul.

1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.

2.  Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK – Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Mengajuk pic.

TAHAP 2
Bernyanyi dengan sebutan dan pic yang betul

TAHAP 1
Menerima nilai murni dalam aktiviti muzik.

2
09 – 13

Jan

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

Alat Perkusi 1

1.2 Memainkan alat perkusi

m/s 8, 9


1.2.1 Memainkan alat perkusi dalam pelbagai tempo.                                   

1.2.4  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan alat perkusi.

1. Murid memainkan alat perkusi dengan ekspresi yang sesuai berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Memainkan alat perkusi dengan mengajuk corak
irama.

TAHAP 1
Menerima nilai murni
dalam aktiviti muzik.

3
16 – 20

Jan

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

Alat Perkusi 2

1.2 Memainkan alat perkusi

m/s 8, 9

1.2.1 Memainkan alat perkusi dalam pelbagai tempo.                                   

1.2.4  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan alat perkusi.

1. Murid memainkan alat perkusi dengan ekspresi yang sesuai berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK-Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Memainkan alat perkusi dengan mengajuk corak
irama.

TAHAP 1
Menerima nilai murni
dalam aktiviti muzik.

4

23 – 25

Jan

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

1.3 Bergerak mengikut muzik.

m/s 10, 11



1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
-  bentuk muzik
-  harmoni
-  tekstur

1.3.2  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bergerak mengikut muzik.


1. Murid melakukan pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kesyukuran

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Meniru pergerakan berdasarkan warna ton dan irama.

TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.


5

02 – 03

Feb

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: BUAH TEMPATAN

1.4 Memainkan rekoder secara ensemble.

m/s 12, 13


1.4.1 Memainkan not E, F, G, A, B, C dan D dengan ton yang baik.


1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder.




1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.

Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Berdisiplin

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Menerima nilai murni
dalam aktiviti muzik.

TAHAP 4
Sentiasa mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik.


6

06 – 10

Feb

2017

MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK

4.1 Membaca dan
menulis notasi muzik
·         Slur, Tie, Common Time, Fermata

m/s 14, 15

1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan ton yang baik.

4.1.1 Menulis simbol dan istilah.



1. Murid menama dan menulis simbol muzik, not, tanda rehat dan meter dengan betul.




Kbat -Menganalisis

Nilai - Berdisiplin

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Mengenal dan menulis
semula simbol muzik.

TAHAP 4
Menama dan menulis not C, D, E, F, G, A, B, C dan D’ pada baluk.



7
13 – 17

Feb

2017

MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK



4.1 Membaca dan
menulis notasi muzik

m/s 16, 17


4.1.2 Menama dan menulis not C, D, E, F, G, A, B, C dan D pada baluk.




1. Murid menama dan menulis simbol muzik, not, tanda rehat dan meter dengan betul.



Kbat -Menganalisis

Nilai - Berdisiplin

EMK - Kreativiti dan Inovasi
.
TAHAP 5
Menama dan menulis pada baluk simbol dan istilah muzik, jenis not, nilai not dan

tanda rehatnya, meter serta not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan betul.


8

20 - 24

Feb

2017

UNIT 2 :
PETA BUNYI

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: HILANG DUKA HIDUP CERIA


Nyanyian Lagu Dua Suara
·         Nyanyian - Suara 1

1.1 Menyanyikan  lagu daripada pelbagai repertoir.

m/S 24, 25

1.1.2 Bernyanyi lagu dua lapisan suara

1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.

2.  Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Keberanian

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 2
Bernyanyi dengan sebutan dan pic yang betul.

TAHAP 2   
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti
muzik.




9




27 -28
Feb
01 - 03
Mac

2017

MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK

4.1 Membaca dan
menulis notasi muzik

Meter
m/s 26


4.1.4 Menulis meter.
- menulis angka atas dan bawah bagi meter.
       2    3    4
       4    4    4

1. Murid menama dan menulis simbol muzik, not dan meter dengan betul.



Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Berdisiplin

EMK - Kreativiti dan Inovasi
.
TAHAP 2
Mengetahui dan memahami simbol dan istilah muzik, jenis not, nilai not dan meter.



10
06 – 10

Mac

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU : HILANG DUKA HIDUP CERIA

1.2 Memainkan alat perkusi
m/s 27, 28, 29

1.2.1 Memainkan corak irama berdasarkan skor meter  4
                                        4

1.2.4  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan alat perkusi.

1. Murid memainkan alat perkusi dengan ekspresi yang sesuai berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 2
Memainkan corak irama
mengikut tempo.

TAHAP  2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti muzik.

11

13 – 17

Mac

2017

MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK

2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.

m/s 30, 31

2.1.1 Menghasilkan pelbagai kesan bunyi untuk mengiringi persembahan.

1.Murid menghasilkan idea muzikal menggunakan vokal dan perkusi.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat - Mencipta

Nilai - Kebernian

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 1
Mengajuk corak irama dan melodi yang didengar.

TAHAP 2
Mengenal pasti kesan bunyi yang didengar.


12

27 – 31

Mac

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: JARIKU MENARI

1.4 Memainkan rekoder secara ensembel

m/s 32, 33


1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C dan D dengan ton yang baik.

1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder



1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Berdikari

EMK -Keusahawanan


TAHAP 1
Meniru dan memainkan rekoder not E, F, G, A, B, C dan D

TAHAP 2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti muzik.

13

03 – 07

April

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: JARIKU MENARI

1.4 Memainkan rekoder secara ensembel

m/s 32, 33



1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C dan D dengan ton yang baik.

1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder



1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat-Mengaplikasi

Nilai- Hemah tinggi

EMK- Kreativiti dan Inovasi


TAHAP 2
Memainkan rekoder not C, D, E, F, G, A, B, C dan D’

TAHAP 2
Menerima nilai murni dan
mempamerkan dalam aktiviti muzik.. 


14

10 – 14

April

2017

MODUL 4 : MEMBACA DAN MENULIS NOTASI MUZIK

4.1 Membaca dan menulis
notasi muzik.

m/s 34, 35

4.1.3 Menulis nilai not dan tanda rehat.

4.1.4 Menulis meter  2  3  4
                                  4  4  4


1.Murid menama dan menulis simbol muzik, not, tanda rehat dan meter

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat –Menganalisis

Nilai – Kerajinan

EMK -Keusahawanan


TAHAP 3
Menulis jenis not, nilai not,
meter dan tanda rehat.

TAHAP 4
Menama dan menulis not C, D, E, F, G, A, B, C dan D pada baluk.

TAHAP 5
Menulis notasi dan simbol muzik pada baluk dengan betul.



15

17  - 21

Apri

2017

UNIT 3:
ALAT MUZIK DUNIA

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU : KAWAN BAHARU

1.1Menyanyikan lagu daripada pelbagai  repertoir

m/s 38, 39, 40, 41




1.1.3 Bernyanyi solfa do, re, mi, fa, so, la.
-  menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama

1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.

Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Hemah tinggi

EMK - Kreativiti dan Inovasi


TAHAP 2
Bernyanyi dengan
sebutan dan pic yang betul

TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik.

16

25 – 28

 April

20017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: KAWAN BAHARU

1.2 Memainkan alat perkusi.

m/s 42, 43


1.2.2 Memainkan alat perkusi dalam pelbagai tempo.

-  menyanyi solfa dalam pelbagai corak irama

1.2.4 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

Murid memainkan alat perkusi dengan betul mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.

Kbat -Menganalisis

Nilai - Berdikari

EMK -Keusahawanan


TAHAP 2
Memainkan corak irama mengikut tempo.

TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik.


17
02 – 05

Mei

20017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: KAWAN BAHARU

1.3 Bergerak mengikut muzik

m/s 44, 45


1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang didengar mengikut tekstur lagu.

1.3.2  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bergerak mengikut muzik.



1.Murid membuat pergerakan berdasarkan muzik yang didengar mengikut tekstur lagu.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat - Mencipta

Nilai - Kerjasama

EMK - Kreativiti dan Inovasi


TAHAP 1
Meniru pergerakan berdasarkan bentuk muzik, harmoni dan tekstur.

TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik

18
08 – 12

Mei

2017



MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: KAWAN BAHARU


1.4 Memainkan rekoder secara ensembel

m/s 46, 47

1.4.1 Memainkan not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’ dengan ton yang baik.



1.4.3 Memainkan rekoder dalam pelbagai tempo.

1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan rekoder.


1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.


2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Hemah Tinggi

EMK - Keusahawanan


TAHAP 1
Memainkan rekoder not C, D,
E, F, G, A, B, C’ dan D’.



TAHAP 3
Mengamalkan nilai murni
dalam aktiviti muzik

19

15 – 19

Mei

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: IMPIANKU

1.4 Memainkan rekoder secara ensembel

m/s 48
 
1.4.2 Memainkan rekoder berdasarkan skor.

    


1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.

1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.


2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK - Kreativiti dan Inovasi


TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not
C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D’
mengikut tempo berdasarkan skor.

TAHAP 4
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.


20

22 - 26

Mei

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: HILANG DUKA HIDUP CERIA



Nyanyian Lagu Dua Suara
·         Nyanyian – Suara 2

1.1.Menyanyikan  lagu daripada pelbagai repertoir.

m/s 49, 50, 51


1.1.2 Bernyanyi lagu dua lapisan suara.






1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

1. Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.



2.  Murid mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Menganalisisi

Nilai - Kerjasama



EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 6
Bernyanyi lagu dua lapisan suara dengan sebutan, pic dan artikulasi yang betul secara konsisten.



TAHAP 4
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.

21
13-16

Jun

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: FOTOSINTESIS

1.1 Menyanyi lagu daripada pelbagai repetoir.

m/s 52, 53
 
1.1.3 Bernyanyi solfa do, re, mi, fa, so, la, ti, do’.
   
1.1.7  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

1.Murid bernyanyi solfa menggunakan isyarat tangan Curwen yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Hemah tinggi

EMK - Kreativiti dan Inovasi


TAHAP 5
Bernyanyi dengan sebutan, pic, solfa dan artikulasi yang betul mengikut tempo
berdasarkan skor.

TAHAP 4
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.


22
19-23

Jun

2017



MODUL 3 : APRESIASI MUZIK

NOBAT DAN GAMELAN


3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai  repertoir.

m/s 54, 55

3.1.1  Memberi pendapat tentang muzik yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik secara berpandu

1.Murid mengenal pasti pelbagai muzik yang didengar.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik

Kbat -Menganalisis

Nilai - Patriotisme

EMK - Keusahawanan

TAHAP 1
Mengecam jenis muzik
yang didengar  atau ditonton.



TAHAP 3
Menyatakan cara ersembahan muzik dan
mengenal pasti alat muzik
sesuatu ensembel.

23

03-07

Julai

2017

UNIT 4 : RENTAK DAN IRAMA

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: BURUNG KAKAK TUA

1.4 Memainkan rekoder secara ensembel.
m/s 60

1.4.3  Memainkan rekoder dalam pelbagai tempo.



1.Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.



Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Berdikari

EMK -Keusahawanan


TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not C, D, E, F, G, A, B, C' dan D'.
mengikut tempo berdasarkan skor .



24

10-14

Julai

2017

UNIT 4 : RENTAK DAN IRAMA

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: BURUNG KAKAK TUA

1.1 Menyanyikan lagu daripada pelbagai  repertoir
m/s 61

1.1.4 Mengaplikasi crescendo dan decrescendo dalam nyanyian.

1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.



1.Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.

Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Hormat

EMK -Keusahawanan


TAHAP 2
Bernyanyi dengan sebutan dan pic yang betul.


TAHAP 4
Sentiasa mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.

25

17-21

Julai

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU : BURUNG KAKAK TUA

REKODER – Kaedah Undur

1.4 Memainkan rekoder secara ensemble

m/s 62, 63


 
1.4.2 Memainkan rekoder berdasarkan skor.



1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.  


1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.


2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.

Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerajinan

EMK - Keusahwanan

TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not
C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D
mengikut tempo berdasarkan
skor.

TAHAP 4
Sentiasa mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti
muzik.

26

24-28

Julai

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: BURUNG AKAK TUA

REKODER – Melodi Kaunter 1 dan Melodi Kaunter 2

1.4 Memainkan rekoder secara ensembel

m/s 64, 65

 
1.4.2  Memainkan rekoder mengikut melodi kaunter berdasarkan skor.


1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.          

1.Murid memainkan rekorder mengikut melodi kaunter yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Beerjasama

EMK - Keusahawanan

TAHAP 3
Memainkan frasa lagu not C, D, E, F, G, A, B, C’ dan D
mengikut tempo berdasarkan
skor.

TAHAP 5
Sentiasa mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti
muzik dan menjadi contoh
kepada murid lain.


27

31 Julai -
01-04 Ogos

2017

MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK

2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif

m/s 66, 67

2.1.2  Mencipta corak irama mudah.

1.Murid menghasilkan idea muzikal menggunakan vokal dan perkusi.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat - Menilai

Nilai - Kebebasan

EMK - Kretiviti dan Inovasi


TAHAP 3
Menghasilkan kesan bunyi atau  mencipta corak irama atau melodi yang mudah.

28

07 – 11

Ogos

2017

MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK

ISYARAT TANGAN SOLFA – Mengajuk Melodi

2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif

m/s 68, 69


2.1.3 Mencipta dan menyanyikan
melodi mudah.
-  mengajuk melodi


1.Murid menghasilkan idea muzikal dengan mencipta melodi menggunakan solfa dan rekoder.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Keberanian

EMK -Keusahawanan

TAHAP 3
Menghasilkan kesan bunyi
atau  mencipta corak irama
atau melodi mudah.






29

14-18

Ogos

2017


UNIT 5: MEDIA MUZIK

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: SEMARAK CINTA

1.1Menyanyikan lagu daripada pelbagai  repertoir.


m/s 76

1.1.5 Bernyanyi dengan dinamik.
-  lembut ( p )
-  sederhana lembut ( mp )
-  kuat  ( f  )
-  sederhana kuat ( mf )






1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.


1.Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan, dinamik dan artikulasi yang betul mengikut tempo.






2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Berdsiplin

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 3
Bernyanyi dengan sebutan, pic dan dinamik lembut (p) atau sederhana lembut (mp ) atau, kuat  (f ) atau sederhana kuat (mf) yang betul.




TAHAP 5
Sentiasa mengamal kan nilai murni dalam aktiviti muzik dan menjadi contoh kepada murid lain.



30
21 – 25

Ogos

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: FOTOSINTESIS

2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.

1.2 Memainkan alat perkusi.

m/s 77


2.1.2 Mencipta corak irama mudah.
- meter 4
            4

1.2.2 Memainkan alat perkusi dalam pelbagai tempo.


1.Murid mencipta corak dengan pelbagai rentak yang sesuai mengiringi lagu.


2. Murid memainkan corak irama menggunakan alat perkusi atau perkusi badan dengan betul mengikut tempo.

3. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat - Mencipta

Nilai - Berdisiplin


EMK -Keusahawanan

TAHAP 3
Menghasilkan kesan bunyi



TAHAP 2
Memainkan corak irama
mengikut tempo berdasarkan skor.

TAHAP 5
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik dan menjadi contoh kepada murid lain




31

04 – 08

Sept

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: SEMARAK CINTA

1.2 Memainkan alat perkusi.

m/s 78, 79, 80, 81


1.2.3 Memainkan alat perkusi dengan dinamik berdasarkan skor.
- lembut (p)
- sederhana lembut (mp)
- kuat (f)
- sederhana kuat (mf)

1.2.4 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan alat perkusi.


1. Murid memainkan alat perkusi dengan dinamik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat - Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK -Keusahawanan

TAHAP 4
Memainkan corak irama dengan dinamik lembut (p) atau sederhana lembut (mp ) atau kuat (f) atau sederhana kuat (mf) yang betul mengikut tempo berdasarkan skor.

TAHAP 5
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik dan menjadi contoh kepada murid lain.





32




11 – 15

Sept.

2017




MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU : SEMARAK CINTA

1.4 Memainkan rekoder secara ensemble

m/s 82, 83

 



1.4.2 Memainkan rekoder berdasarkan skor.
- memainkan melodi kaunter.
- memainkan melodi.

1.4.4 Mengaplikasikan dinamik dalam permainan rekoder
-  lembut ( p )
-  sederhana lembut ( mp )
-  kuat ( f )
-  sederhana kuat ( mf )    

 1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.      





1.Murid memainkan rekorder dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.





Kbat -Mencipta

Nilai - Rasional

EMK - Kreativiti dan Inovasi




TAHAP 4
Memainkan melodi atau
melodi kaunter dengan ton yang baik mengikut tempo dan dinamik lembut (p) atau sederhana lembut (mp ) kuat  (f) atau sederhana kuat (mf) berdasarkan skor.

TAHAP 6
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik serta menjadi contoh dan boleh menunjuk cara kepada rakan yang lain.


33


18 – 22

Sept

2017

UNIT 6: KOMPOSER MALAYSIA

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: MASA ITU EMAS
   - Staccato, Legato

1.1 Menyanyikan lagu daripada pelbagai repertoir.

m/s 86, 87


1.1.6 Bernyanyi dengan artikulasi yang betul.
- staccato
- legato


1.1.7 Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bernyanyi.

1.Murid menyanyikan lagu dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Menganalisis

Nilai - Kerajinan

EMK -Keusahawanan

TAHAP 5
Bernyanyi dengan sebutan, pic, solfa, dinamik dan artikulasi secara konsisten.


TAHAP 6
Sentiasa mengamal kan
nilai murni dalam aktiviti
muzik serta menjadi contoh dan boleh menunjuk cara kepada rakan yang lain.


34

25 – 29

Sept

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU: MASA ITU EMAS

1.3 Bergerak mengikut muzik


m/s 88, 89


1.3.1 Membuat pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
- harmoni





1.3.2  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti bergerak mengikut muzik.     

1.Murid membuat pergerakan  secara serentak dan selari dengan iringan muzik mengikut tempo.





2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kesederhanaan

EMK - Kreativiti dan Inovasi

TAHAP 3
Melakukan pergerakan yang ditetapkan berdasarkan bentuk atau harmoni atau tekstur.




TAHAP 6
Sentiasa mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik serta menjadi contoh dan boleh menunjuk cara kepada rakan yang lain.


35

02 – 06

Okt

2017

MODUL 1 : PENGALAMAN MUZIKAL

LAGU : MASA ITU EMAS

Bermain rekoder – Melodi Kaunter


1.4 Memainkan rekoder secara ensemble

m/s 90, 91

 
1.4.2 Memainkan rekoder berdasarkan skor.
- memainkan melodi kaunter.



 1.4.5  Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.      



1.Murid memainkan melodi kaunter dengan teknik yang betul berdasarkan skor mengikut tempo.


2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Menganalisis

Nilai - Kebersihan

EMK -Keusahawanan

TAHAP 4
Memainkan melodi atau
melodi kaunter dengan ton yang baik mengikut tempo dan dinamik lembut (p) atau sederhana lembut (mp ) kuat  (f) atau sederhana kuat (mf) berdasarkan skor.



TAHAP 6
Sentiasa mengamalkan nilai murni dalam aktiviti muzik serta menjadi contoh dan oleh menunjuk cara kepada rakan yang lain.





36/37

09 – 13

Okt.

23 – 27

Okt.

2017



MODUL 3 : APRESIASI MUZIK

Menghayati Muzik – Koir

3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir

m/s 92, 93

3.1.1  Memberi pendapat tentang muzik yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik
secara berpandu.

1.Murid mengenal pasti pelbagai muzik yang didengar.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Menganalisis

Nila i- Semangat bermasyarakat

EMK - Kreatviti dan Inovasi

TAHAP 4
Membicarakan muzik yang
didengar atau ditonton
menggunakan terminologi
muzik dari aspek alat muzik dan cara persembahan.

TAHAP 5
Membicarakan muzik pilihan sendiri yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik dari aspek alat muzik dan cara
persembahan.




38/39
30 – 31
Okt.
01-03
Nov

06 – 10

 Okt.


2017

MODUL 3 : APRESIASI MUZIK

Lagu Rakyat

3.1 Menghayati muzik daripada pelbagai  repertoir.

m/s 94, 95





3.1.1  Memberi pendapat tentang muzik yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik
secara berpandu.

1.Murid mengenal pasti pelbagai muzik yang didengar.

2. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.


Kbat -Mengaplikasi

Nilai - Kerjasama

EMK – TMK

TAHAP 4
Membicarakan muzik yang
didengar atau ditonton daripada aspek alat muzik dan cara persembahan.

40/41

13 – 17
Nov.

20-24
Nov


2017

MODUL 2 : PENGHASILAN MUZIK

Mencipta Melodi
·         Improvisasi

2.1 Menghasilkan idea muzikal kreatif.

m/s 96, 97

2.1.3 Mencipta dan menyanyikan melodi mudah.




1.Murid mencipta dan menyanyikan corak irama atau melodi mudah dengan ton suara dan ekspresi yang sesuai serta pic, sebutan dan artikulasi yang betul mengikut tempo.

2. Murid melakukan pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.

3. Mengamalkan nilai murni menerusi aktiviti muzik.



Kbat - Mencipta

Nilai - Berdisiplin

EMK - Kreatviti dan Inovasi

TAHAP 4
Menghasilkan kesan bunyi dan mencipta corak irama atau melodi mudah.





            

1 comment:

  1. Hi. Thank you very much for the Muzik rpt Y4,Y6. Looking high and low for it. This rpt follows the Units in the text book. I was wondering where can I get for Year 5 Muzik.

    ReplyDelete