MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
1
03-06 Jan
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.1
Bernyanyi
dengan pic yang betul.
|
Menyanyikan
lagu Adikku Sayang dengan pic yang betul.
|
Mendengar dan
mengecam aras pic yang dimainkan.
Mengajuk pic yang didengar secara menurun
dan menaik.
Menyanyikan
lagu dengan pic yang betul.
|
TP 1 (1.1.1)
TP 2 (1.1.1)
|
CD Lagu
Adikku Sayang
|
2
9-13 Jan 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.3
Bernyanyi
solfa do, re, mi , fa , so , la.
-
menyanyi solfa dalam pelbagai corak
irama
|
Menyanyikan Solfa dengan betul.
|
Latihan pic menggunakan solfa-
do,re,mi,fa,so.
Latihan
isyarat tangan Curwen.
Menyanyi solfa sambil
membuat isyarat tangan Curwen.
|
TP
3 (1.1.3)
TP
4 (1.1.3)
|
CD
lagu
Bahan
kursus
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
3
16-20 Jan
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.4
Mengaplikasi
accelerando dan ritardando dalam nyanyian.
.
|
Menyanyikan
lagu secara accelenrando dan ritardando dengan betul.
|
Latihan
pic secara lembut (p),sederhana lembut (mp), kuat (f) dan sederhana kuat (mf)
yang ditetapkan.
Menyanyi
lagu adikku sayang secara accelerando dan ritardando.
|
TP 3 (1.1.4)
TP 4 (1.1.4)
|
Kad imbasan
|
4
23-27 Jan
2017
|
Modul 4
Membaca dan
Menulis Notasi Muzik
|
4.1
Membaca dan
menulis notasi muzik.
|
4.1.1
Menulis simbol dan istilah.
- Piano ( p )
- Mezzo piano
( mp )
- Forte ( f )
- Mezzo forte ( mf )
- DC
- Fine
- DS
- Staccato
- Tekanan
- beransur lembut
- beransur
kuat
|
Mengenal dan menulis simbol muzik dengan betul.
|
Mengenal
istilah dan simbol muzik.
Menulis semula
simbol muzik.
|
TP 1 (4.1.1)
|
Kad imbasan
simbol muzik
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
5
31 Jan - 03 Feb
2017
|
Modul 4
Membaca dan
Menulis Notasi Muzik
|
4.1
Membaca dan
menulis notasi muzik.
|
4.1.2
Menama
dan menulis not E, F, G, A, B, C‟ dan D‟ pada baluk.
E
F G A B C’ D’
-
Semibrif
-
Minim Bertitik
-
Minim
-
Krocet
-
Kuaver
Menama
dan menulis not E, F, G, A, B, C’, D’ pada baluk.
-
semibrif
-
minim
|
Mengenal dan
menulis not E,F,G, A, B, C’, D’ dengan betul.
|
Penerangan
tentang bentuk not semibrif dan minim beserta nilainya.
Mengenal
kedudukan not E,F,G, A, B, C’ dan D’, pada baluk
Menulis not
E,F, G, A, B, C’dan D’ pada baluk dalam bentuk semibrif,,minim bertitik,
minim ,krocetdan kuaver dengan betul.
|
TP 4 (4.1.2)
TP 5 (4.1.2)
|
Kad imbasan
Baluk
Latihan notasi
|
6
6 - 10 Feb
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.1
Memainkan
not E,F,G, A, B, C’ dan D’ dengan ton yang baik
-
memainkan not
-
penjarian not E, F, G, A, B, C‟ dan D‟
-
pernafasan
-
perlidahan (dengan sebutan tu)
-
embouchure
-
postur
|
Meniup rekoder
dengan ton yang baik.
|
Postur ketika
meniup rekoder.
Pernafasan dan
perlidahan dengan sebutan ‘tu’.
Meniru dan
memainkan rekoder not E,F,G,A,B,C’,D’
mengikut nilai
not.
|
TP 1 (1.4.1)
TP 2 (1.4.1)
|
Rekoder
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
7
13 - 17 Feb
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.2
Memainkan rekoder berdasarkan skor.
- memainkan frasa lagu
- memainkan melodi kaunter
- memainkan melodi
|
Memainkan
rekoder berdasarkan skor
-
Frasa
.
|
Latihan
penjarian not E,F,B, A, G,C’ ,D’
Memainkan
rekoder
mengikut skor.
|
TP 3 (1.4.2)
|
Rekoder
|
8
20-24 Feb 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.2
Memainkan rekoder berdasarkan skor.
- memainkan frasa lagu
- memainkan melodi kaunter
- memainkan melodi
|
Memainkan
rekoder berdasarkan skor
-
Melodi.
|
Latihan
penjarian not E,F,B, A, G,C’ ,D’
Memainkan
rekoder
mengikut skor.
|
TP 3 (1.4.2)
|
Rekoder
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
9
27 Feb - 03 Mac 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.2
Memainkan
rekoder berdasarkan skor.
- memainkan frasa lagu
- memainkan melodi kaunter
- memainkan melodi
|
Memainkan
rekoder berdasarkan skor
-
kaunter
|
Latihan
penjarian not E,F,B, A, G,C’ ,D’
Memainkan
rekoder
mengikut skor.
|
TP 3 (1.4.2)
|
Rekoder
|
10
6 - 10 Mac
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.3
Memainkan
rekoder dalam pelbagai tempo.
|
Memainkan
rekoder mengikut tempo berdasarkan skor dengan betul.
|
Latihan pernafasan.
Meniup
rekoder frasa demi frasa.
Memainkan
rekoder mengikut tempo berdasarkan skor.
|
TP
3 (1.4.3)
|
Rekoder
Skor
latihan
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
11
13-17 Mac 2017
|
Modul 3
Apresiasi
Muzik
|
3.1
Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
Contoh:
-
Muzik Popular
-
Muzik Tradisional
Malaysia
-
Muzik klasik
Barat
-
Muzik Asia
|
3.1.1
Memberi
pendapat tentang muzik yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi
muzik secara berpandu.
Ciri
muzik:
-
Alat Muzik
(contoh:
alat bertali, tiupan)
-
Cara Persembahan
|
Mengenalpasti
muzik popular Malaysia dengan betul.
|
Penerangan
ringkas tentang muzik popular
Malaysia.
Memperdengarkan
muzik popular dan muzik tradisioanal secara kuiz.
Mengecam
dan mengenalpasti ciri muzik berkenaan.
|
TP 3 (3.1.1)
TP
4 (3.1.1)
TP
5 (3.1.1)
TP
6 (3.1.1)
|
CD lagu
Video
|
12
18 - 26 Mac
2017
|
Modul 3
Apresiasi
Muzik
|
3.1
Menghayati
muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.1
Mengenalpasti muzik yang didengar.
Ciri muzik:
Alat muzik
(contoh: alat bertali, tiupan)
Cara persembahan
|
Mengenalpasti
muzik tradisional Malaysia dengan betul.
|
Penerangan
ringkas tentang muzik tradisional Malaysia.
Memperdengarkan muzik tradisioanal secara kuiz.
Mengecam dan
mengenalpasti ciri muzik berkenaan.
|
TP 3 (3.1.1)
TP 4 (3.1.1)
TP 5 (3.1.1)
TP 6 (3.1.1)
|
CD lagu
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
13
03-07 April
2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan
idea muzikal kreatif
|
2.1.1
Menghasilkan
pelbagai kesan bunyi untuk mengiringi persembahan.
.
|
Mengajuk dan
mengenalpasti kesan bunyi yang didengar .
|
Tunjukcara
penghasilan bunyi.
Murid
melakukan latihan dalam kumpulan untuk menghasilkan kesan bunyi.
|
TP 2 (2.1.1)
TP 3 (2.1.1)
TP 4 (2.1.1)
TP 5 (2.1.1)
TP 6 (2.1.1)
|
Slaid
penceritaan
Alat perkusi
|
14
10-14 April
2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif
|
2.1.2
Mencipta
corak irama mudah.
Meter
– 2
4
|
Mencipta corak
irama atau melodi yang mudah.
|
Latihan dalam
kumpulan.
Persembahan
kumpulan.
|
TP 3 (2.1.1)
TP 4 (2.1.1)
|
Alat perkusi
Kad Gambar
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
15
17-21 April
2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif
|
2.1.2
Mencipta
corak irama mudah.
Meter
– 3
4
|
Mencipta corak
irama atau melodi yang mudah.
|
Latihan dalam
kumpulan.
Persembahan
kumpulan.
|
TP 3 (2.1.1)
TP 4 (2.1.1)
|
Alat perkusi
Kad Gambar
|
16
24-28 April
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.5
Bernyanyi
dengan dinamik.
-
lembut (p)
-
sederhana lembut (mp )
-
kuat (f )
-
sederhana kuat (mf)
|
Menyanyi lagu Abang
Balik Kampung secara dinamik.
|
Mendengar lagu
Abang Balik Kampung.
Menyanyikan
lagu
Menyanyikan
lagu Abang balik kampung secara dinamik.
|
TP 3 (1.1.5)
TP 4 (1.1.5)
|
CD lagu
Kad imbasan
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
||
17
01-05 Mei 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.2
Bernyanyi
lagu berkembar.
|
Menyanyi lagu
berkembar dengan dengan betul.
|
Menyanyikan
laguAbang Balik Kampung.
Menyanyikan
lagu Adikku Sayang.
Menyanyikan kedua-dua
lagu secara berkembar.
|
TP 5 (1.1.2)
TP 6 (1.1.2)
|
CD Lagu
|
||
18
08-12 Mei 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
|
1.2.1
Memainkan
corak irama berdasarkan skor.
Meter
– 2 3
4
4 4 4
|
Memainkan alat perkusi mengikut meter
berdasarkan skor.
|
Mengenal
skor perkusi lagu
Tepukan
irama berdasarkan skor perkusi.
Memainkan
alat perkusi mengikut skor secara berkumpulan.
|
TP
1 (1.2.1)
|
Alat
perkusi
Skor
perkusi
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
19
15-19 Mei 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.2
Memainkan alat
perkusi
|
1.2.2
Memainkan
alat perkusi dalam pelbagai tempo.
|
Memainkan alat
perkusi mengikut tempo yang ditetapkan.
|
Mengenal skor
perkusi.
Memainkan alat
perkusi mengikut skor.
Memainkan alat
perkusi mengikut tempo.
|
TP 2 (1.2.2)
TP 3 (1.2.2)
|
Alat perkusi
Skor perkusi
|
20
22-26 Mei 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.3
Bergerak
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat
pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
-
warna ton
- irama
|
Membuat
pergerakan mengikut warna ton dan irama yang didengar.
|
Membuat
pergerakan berdasarkan muzik yang didengar..
Membuat
pergerakan berdasarkan irama.
|
TP 1 (1.3.1)
TP 2 (1.3.1)
TP 3 (1.3.1)
|
CD lagu
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
21
12- 16 Jun 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.3
Bergerak
mengikut
muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan berdasarkan muzik
yang didengar.
-
warna ton
-
irama
|
Membuat pergerakan mengikut warna ton
dan irama yang didengar.
|
Cadangan
Aktiviti:
-
bergerak berdasarkan situasi, tema atau puisi
|
TP
4 (1.3.2)
TP
5 (1.3.2)
|
CD lagu
|
22
19-23 Jun 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.4
Mengaplikasikan
dinamik dalam permainan rekoder
-
lembut (p)
-
sederhana lembut (mp )
-
kuat (f)
-
sederhana kuat (mf) 1.4.2
|
Meniup
rekoder mengikut dinamik yang ditetapkan.
|
Latihan
pernafasan.
Penjarian
not berdasarkan skor.
Meniup
mengikut dinamik.
|
TP
4 (1.4.4)
TP
5 (1.4.4)
TP
6 (1.4.4)
|
Rekoder
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
23
26 - 30 Jun
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.5
Mengamalkan nilai murni semasa aktiviti memainkan
rekoder.
|
Meniup rekoder
berdasarkan skor dengan betul.
|
Contoh:
-
bekerjasama dalam kumpulan
-
bertoleransi semasa melakukan aktiviti muzik
-
bertanggungjawab terhadap tugas atau peranan yang diberi
-
mematuhi arahan ketua/konduktor/guru - menghormati arahan
|
TP 4 (1.4.5)
TP 5 (1.4.5)
TP 6 (1.4.5)
|
Rekoder
|
24
03-07 Julai
2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan
idea muzikal kreatif.
|
2.1.3
Mencipta
dan menyanyikan melodi mudah.
-
mengajuk melodi
-
mengimprovisasi „jawapan‟ kepada „soalan‟ melodi yang diberikan.
|
Mencipta corak
irama mudah mengikut kreativiti masing-masing.
|
Mengajuk
melodi.
Mengimprovisasi
jawapan kepada soalan.
|
TP 3 (2.1.3)
TP 4 (2.1.3)
|
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
25
10-14
Julai 2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan
idea muzikal kreatif.
|
2.1.3
Mencipta
dan menyanyikan melodi mudah.
-
mengajuk melodi
-
mengimprovisasi „jawapan‟ kepada „soalan‟ melodi yang diberikan.
|
Menghasilkan
kesan bunyi mengikut kreativiti masing-masing.
|
Mengimprovisasi
bunyi mengikut kreativiti.
|
TP 4 (2.1.3)
TP 5 (2.1.3)
|
|
26
17-21 Julai
2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan
idea muzikal kreatif.
|
2.1.3
Mencipta
dan menyanyikan melodi mudah.
-
mengajuk melodi
-
mengimprovisasi „jawapan‟ kepada „soalan‟ melodi yang diberikan.
|
Mencipta corak
irama mudah mengikut kreativiti masing-masing.
|
Mencipta karya
muzik untuk mengiringi persembahan.
|
TP 6 (2.1.3)
|
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
27
24-28 Julai
2017
|
Modul 2
Penghasilan
Muzik
|
2.1
Menghasilkan
idea muzikal kreatif.
|
2.1.3
Mencipta
dan menyanyikan melodi mudah.
-
mengajuk melodi
-
mengimprovisasi „jawapan‟ kepada „soalan‟ melodi yang diberikan.
|
Mencipta corak
irama mudah mengikut kreativiti masing-masing.
|
Mencipta karya
muzik untuk mengiringi persembahan
|
TP 6 (2.1.3)
|
|
28
31 Julai -04 Ogos 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai
repertoir.
|
1.1.6
Bernyanyi
dengan sebutan yang betul.
|
Menyanyikan lagu dengan sebutan,
pic,dinamik dan artikulasi dengan konsisten.
|
Menyanyikan lagu dengan betul.
Menyanyi secara ekspresif.
|
TP
6 (1.1.6)
|
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
29
07-11 Ogos 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai
repertoir.
|
1.1.7
Mengamalkan
nilai murni semasa aktiviti menyanyi.
|
Mengamalkan
nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
Menyanyikan
lagu dengan betul dan mempamerkan nilai murni dalam aktiviti muzik.
|
TP 6 (1.1.7)
|
|
30
14-18 Ogos 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.2
Memainkan alat
perkusi
|
1.2.3
Memainkan
alat perkusi dengan dinamik berdasarkan skor.
-
lembut (p)
-
sederhana lembut (mp)
- kuat (f)
- sederhana
kuat (mf)
|
Memainkan
corak irama secara ekspresif dan konsisten.
|
Memainkan
corak irama berdasarkan skor mengikut kumpulan.
|
TP 6 (1.2.3)
|
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
31
21-25 Ogos
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.2
Memainkan alat
perkusi
|
1.2.4
Mengamalkan
nilai murni semasa aktiviti memainkan alat perkusi.
|
Mengamalkan
nilai murni semasa aktiviti muzik dijalankan.
|
Menunjukcara
dalam kumpulan;----.-.bekerjasama dalam kumpulan - .bertoleransi semasa
melakukan aktiviti muzik - .bertanggungjawab terhadap tugas atau peranan yang
diberi - .mematuhi arahan ketua/konduktor/guru
.menghormati
arahan ketua/konduktor/guru .
|
TP 6 (1.2.4)
|
|
32
26 Ogos – 03September 2017
|
Modul
3
Apresiasi Muzik
|
3.1
Menghayati
muzik daripada pelbagai
repertoir.
-
Muzik klasik barat
|
3.1.1
Memberi
pendapat tentang muzik yang didengar atau ditonton menggunakan terminologi
muzik secara berpandu.
Ciri
muzik:
-
Alat Muzik
(contoh:
alat bertali, tiupan)
- Cara
Persembahan
|
Mengenalpasti
muzik klasik barat.
|
Penerangan
tentang muzik klasik barat.
Mendengar dan
mengecam muzik berkenaan.
Kuiz
|
TP 6 (3.1.1)
|
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
33
5-09 Sept
2017
|
Modul 3
Apresiasi Muzik
|
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
-
Muzik Asia
|
3.1.1
Memberi pendapat tentang muzik yang
didengar atau ditonton menggunakan terminologi muzik secara berpandu.
Ciri
muzik:
-
Alat Muzik
(contoh:
alat bertali, tiupan)
-
Cara Persembahan
|
Mengenalpasti muzik klasik barat.
|
Penerangan tentang muzik Asia.
Mendengar dan mengecam muzik
berkenaan.
Kuiz
|
TP
6 (3.1.1)
|
|
34
11-15 Sept 2017
|
Modul 4
Membaca dan menulis notasi muzik
|
4.1
Membaca dan menulis
notasi
muzik
|
4.1.3
Menulis nilai not dan tanda rehat.
-Semibrif
-
minim bertitik
-minim
-krocet
-kuaver
|
Menulis notasi dan simbol muzik dengan
betul dan konsisten.
|
Mengenal
dan menulis simbol.
Menamakan
not.
|
TP
5 (4.1.3)
TP
6 (4.1.3)
|
Kad
imbasan
Baluk
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
35
18-22 Sept 2017
|
Modul 4
Membaca
dan menulis notasi muzik
|
4.1
Membaca dan menulis
notasi
muzik
|
4.1.4
Menulis
meter.
-
menulis angka atas dan angka bawah bagi meter
|
Menulis meter lagu dengan betul.
|
Mengenal
meter lagu.
Menulis meter lagu
2 3 4
4 4 4
|
TP
5 (4.1.4)
TP
6 (4.1.4)
|
Kad
imbasan
Baluk
|
36
25-29 Sept 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan rekoder secara ensembel
|
1.4.4
Mengaplikasikan
dinamik dalam permainan rekoder
-
lembut (p)
-
sederhana lembut (mp )
-
kuat (f)
-
sederhana kuat (mf) 1.4.2
|
Meniup rekoder mengikut dinamik yang
ditetapkan.
|
Latihan
pernafasan.
Penjarian not berdasarkan skor.
Meniup mengikut dinamik.
|
TP
4 (1.4.4)
TP
5 (1.4.4)
TP
6 (1.4.4)
|
Rekoder
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
37
2-6
Okt 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.4
Memainkan
rekoder secara ensembel
|
1.4.4
Mengaplikasikan
dinamik dalam permainan rekoder
-
lembut (p)
-
sederhana lembut (mp )
- kuat (f)
- sederhana
kuat (mf) 1.4.2
|
Meniup rekoder
mengikut dinamik yang ditetapkan.
|
Latihan
pernafasan.
Penjarian not
berdasarkan skor.
Meniup
mengikut dinamik.
|
TP 4 (1.4.4)
TP 5 (1.4.4)
TP 6 (1.4.4)
|
Rekoder
|
38
9-13
Okt 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.3
Bergerak
mengikut
muzik.
|
1.3.1
Membuat
pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
-
warna ton
-
irama
|
Membuat
pergerakan mengikut warna ton dan irama yang didengar.
|
Cadangan
Aktiviti:
- bergerak
berdasarkan situasi, tema atau puisi
|
TP 4 (1.3.2)
TP 5 (1.3.2)
|
CD lagu
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
39
16-20
Okt 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.2
Bernyanyi
lagu berkembar.
|
Menyanyi lagu
berkembar dengan dengan betul.
|
Menyanyikan
laguAbang Balik Kampung.
Menyanyikan
lagu Adikku Sayang.
Menyanyikan
kedua-dua lagu secara berkembar.
|
TP 5 (1.1.2)
TP 6 (1.1.2)
|
CD Lagu
|
40
23-27 Okt 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.1
Bernyanyi
dengan pic yang betul.
|
Menyanyikan
lagu dengan pic yang betul.
|
Mendengar dan
mengecam aras pic yang dimainkan.
Mengajuk pic yang didengar secara menurun
dan menaik.
Menyanyikan
lagu dengan pic yang betul.
|
TP 1 (1.1.1)
TP 2 (1.1.1)
|
CD Lagu
Buku teks
Buku Panduan
Guru
|
MINGGU
|
MODUL
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN AKTIVITI
|
TAHAP PENGUASAAN (TP )
|
CATATAN
|
41
30 Okt - 3 Nov
2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.3
Bergerak
mengikut
muzik.
|
1.3.1
Membuat
pergerakan berdasarkan muzik yang didengar.
-
warna ton
-
irama
|
Membuat
pergerakan mengikut warna ton dan irama yang didengar.
|
Cadangan
Aktiviti:
- bergerak berdasarkan
situasi, tema atau puisi
|
TP 4 (1.3.2)
TP 5 (1.3.2)
|
CD lagu
|
42
6 - 10
Nov 2017
|
Modul 1
Pengalaman
Muzikal
|
1.1
Menyanyikan
lagu daripada pelbagai repertoir.
|
1.1.1
Bernyanyi
dengan pic yang betul.
|
Menyanyikan
lagu dengan pic yang betul.
|
Mendengar dan
mengecam aras pic yang dimainkan.
Mengajuk pic yang didengar secara menurun
dan menaik.
Menyanyikan
lagu dengan pic yang betul.
|
TP 1 (1.1.1)
TP 2 (1.1.1)
|
CD Lagu
Buku Teks
Buku Panduan
Guru
|
*** TP ( Sila
rujuk DSKP untuk keterangan Tahap Penguasaan )
No comments:
Post a Comment