RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 2
MINGGU
|
TARIKH
|
TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
1
|
03 – 06
Jan
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo.
- Cepat
- lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo atau berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi mengikut
tempo.
- cepat
- lambat
|
B1D1E1
Mengenal pasti
tempo cepat dan lambat
|
|
2
|
09 – 13
Jan
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Pic
-pic tinggi
-pic rendah
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo atau berkumpulan.
|
1.1.3
Mengajuk pic dengan
tepat.
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
B1D1E2
Mengenal
pasti pic rendah dan pic tinggi
|
|
3
|
16 – 20
Jan
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo.
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.4 Menyanyi mengikut
tempo.
-
cepat
- lambat
|
B1D1E3
Mengenal
pasti detik
|
|
4
|
23 – 25
Jan
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.5
Menyanyi dengan
dinamik.
-
lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
|
26 - 31 Januari 2016 CUTI TAHUN BARU
CINA
|
||||||
5
|
02 – 03
Feb
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tekstur
-
solo
-
nipis
-
kumpulan
-
tebal
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.2
Mengenal pasti mud,
tempo, tekstur dan
dinamik daripada
muzik
yang didengar.
-
tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
|
B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
|
6
|
06 – 10
Feb
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
Tekstur
-
nipis
- tebal
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.2
Mengenal pasti mud,
tempo, tekstur dan
dinamik daripada
muzik
yang didengar.
dinamik
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
|
7
|
13 – 17
Feb
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.1
Mendemonstrasi warna
ton suara manusia dengan betul.
atau berkumpulan.
-
suara lembut
-
suara serak
-
suara nyaring
-
suara halus
-
suara garau
-
suara nasal
-
suara lelaki dan
perempuan
|
B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan
ton suara
|
|
8
|
20 - 24
Feb
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Detik
Postur
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai
repertoir
|
1.2.1
Memainkan perkusi
mengikut detik.
- postur
|
B1D1E8
Menyatakan bunyi detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
|
9
|
27 -28
Feb
01 - 03
Mac
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo atau berkumpulan.
|
1.1.1
Mendemonstrasi warna
ton suara manusia dengan betul.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan
perempuan
|
B2D1E6
Membezakan
ton suara
B3D1E8
Membezakan
ton suara
|
|
10
|
06 – 10
Mac
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik
-
kuat
-
lembut
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan
mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
Dinamik
- kuat
-lembut
|
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
|
11
|
13 – 17
Mac
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo.
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan
mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
-
tempo cepat/lambat
|
B2D1E2
Mengecam bunyi pic
tinggi, rendah dan pic tengah
B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
|
|
18-26 MAC -CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
||||||
12
|
27 – 31
Mac
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Bunyi
-panjang
-pendek
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan
mengikut ruang diri
dan am berdasarkan:
- bunyi
panjang/pendek
|
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
|
13
|
03 – 07
April
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna ton
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.1
Mendemonstrasi warna
ton suara manusia dengan betul.
- suara lembut
- suara serak
- suara nyaring
- suara halus
- suara garau
- suara nasal
- suara lelaki dan
perempuan
|
B2D1E6
Membezakan
ton suara
B3D1E8
Membezakan
ton suara
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
|
14
|
10 – 14
April
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Muzik vokal dan muzik instrumental
Warna ton
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik
daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1
Mengenal pasti muzik vokal dan muzik instrumental serta warna ton daripada
muzik yang didengar.
- muzik
vokal (solo dan
kumpulan)
- muzik
instrumental (solo
dan
kumpulan)
-
warna ton (suara dan alat
muzik)
|
B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B2D1E6
Membezakan
ton suara
|
|
15
|
17 - 21
Apri
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Muzik dan gerakan
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am berdasarkan:
- bunyi panjang/pendek
|
B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
|
16
|
25 – 28
April
20017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Muzik dan gerakan
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am berdasarkan:
- tempo cepat/lambat
|
B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
|
|
17
|
02 – 05
Mei
20017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.5
Menyanyi dengan dinamik.
-
lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B3D2E3
Bermain perkusi atau menyanyi dinamik kuat dan lembut
|
|
18
|
08 – 12
Mei
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Teknik dalam nyanyian
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.6
Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
|
|
19
|
15 – 19
Mei
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Detik
Postur
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.1
Memainkan perkusi mengikut detik.
-
postur
-
cara memainkan
|
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
|
20
|
22 - 26
Mei
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.2
Memainkan perkusi mengikut
tempo.
- cepat
- lambat
|
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
|
|
27-31 Mei – 01-12 Jun CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||
21
|
13-16
Jun
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat
( f )
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.3
Memainkan perkusi dengan dinamik.
-
lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
|
|
22
|
19-23
Jun
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Nyanyian
- pernafasan
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.2
Menyanyi dengan pernafasan yang betul.
-
pengambilan nafas
-
pengeluaran nafas
|
B3D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
|
|
24-30 JUN CUTI HARI RAYA AIDILFITRI
|
||||||
23
|
03-07
Julai
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Pic
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.3
Mengajuk pic dengan tepat.
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
B3D2E6
Menyanyikan pic
tinggi, rendah dan pic tengah
B3D1E4
Mengecam bunyi pic
tinggi, rendah dan pic tengah
|
|
24
|
10-14
Julai
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Nyanyian
-sebutan
vokal
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.6
Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut
lirik dengan jelas
|
|
25
|
17-21
Julai
20017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.2 Memainkan perkusi
mengikut tempo.
- cepat
- lambat
|
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
|
|
26
|
24-28
Julai
20017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Mud,
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.2
Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
- mud (riang, sedih, cemas, tenang dan takut)
|
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B5D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
|
|
27
|
31 Julai –
01-04 Ogos
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tekstur
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.2
Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
- tekstur
(solo - nipis dan kumpulan - tebal)
|
B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
|
28
|
07 – 11
Ogos
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.
|
3.1.2
Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
- dinamik (kuat-lembut)
|
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B5D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
|
|
29
|
14-18
Ogos
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna
ton
|
APRESIASI MUZIK
3.1 Menghayati muzik
daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1
Mengenal pasti muzik vokal dan m uzik instrumental serta warna ton
daripada m uzik yang didengar.
- muzik
vokal (solo dan kumpulan)
- Muzik
instrumental (solo dan kumpulan)
-
warna ton (suara dan alat muzik)
|
B4D1E5
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
|
|
30
|
21 – 25
Ogos
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Gerakan
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.3 Membuat pergerakan
mengikut muzik.
|
1.3.1
Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am berdasarkan:
- dinamik kuat/lembut
- pic tinggi/rendah
- tempo cepat/lambat
- bunyi panjang/pendek
|
B4D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B5D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
|
|
26-31 OGOS-01-03 SEPTEMBER CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL 2
|
||||||
31
|
04 – 08
Sept
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Tempo
- cepat
- lambat
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.2 Memainkan perkusi
mengikut tempo.
- cepat
- lambat
|
B4D1E7
Mengenal pasti bunyi detik panjang dan pendek
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
|
|
32
|
11 – 15
Sept.
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Warna
ton
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai repertoir
secara solo
atau berkumpulan.
|
Mendemonstrasi warna ton suara manusia dengan betul.
atau berkumpulan.
-
suara lembut
-
suara serak
-
suara nyaring
-
suara halus
-
suara garau
-
suara nasal
-
suara lelaki dan -
- perempuan
|
B4D1E8
Membezakan
ton suara
B5D1E8
Membezakan
ton suara
|
|
33
|
18 – 22
Sept
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat
( f )
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.2
Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir
|
1.2.3
Memainkan perkusi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- kuat
( f )
|
B4D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
B4D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
|
|
34
|
25 – 29
Sept
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Dinamik.
- lembut ( p )
- kuat
( f )
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.5
Menyanyi dengan dinamik.
- lembut ( p )
- kuat ( f )
|
B4D2E3
Bermain perkusi atau menyanyi dinamik kuat dan lembut
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
|
|
35
|
02 – 06
Okt
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Nyanyian
-sebutan
vokal
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.6
Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.
|
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B5D2E4
Menyebut
lirik dengan jelas
|
|
36
|
09 – 13
Okt.
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Pic
- pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
PENGALAMAN
MUZIKAL
1.1 Menyanyi pelbagai
repertoir secara solo
atau berkumpulan.
|
1.1.3
Mengajuk pic dengan tepat.
-
pic tinggi
- pic rendah
- pic pertengahan
|
B4D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B5D2E6
Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1
Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar, tolong menolong, kebersihan
dan berdisiplin
|
|
16-
20 OKTOBER 2017 CUTI HARI DEEPAVALI
|
||||||
37
|
23 – 27
Okt.
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN
MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea
muzikal kreatif.
|
2.1.1
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan dan perkusi
mulut.
Aktiviti perkusi badan:
- bertepuk tangan
- menepuk peha
- memetik jari
Aktiviti perkusi mulut:
- klik lidah
|
B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
|
|
38
|
30 – 31
Okt.
01-03
Nov
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN
MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea
muzikal kreatif.
|
2.1.2
Mencipta corak irama mudah.
- mengajuk corak irama
- mencipta ”jawapan” kepada ”soalan” irama yang diberikan
|
B6D3E1
Mencipta
melodi So dan Mi.
B6D3E3
Mencipta
dan memainkan corak irama
|
|
39
|
06 – 10
Okt.
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Kreativiti
|
PENGHASILAN
MUZIKAL
2.1 Menghasilkan idea muzikal
kreatif.
|
2.1.3
Mencipta melodi mudah menggunakan vokal.
- mengajuk melodi
- mengimprovisasi
”jawapan” kepada ”soalan” melodi yang diberikan
|
B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama
|
|
40
|
13 – 17
Nov.
2017
|
MULANYA DI SINI
FOKUS
Menghayati elemen muzik
|
APRESIASI MUZIK
3.1
Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.
|
3.1.1
Mengenal pasti muzik vokal dan m uzik instrumental serta warna ton
daripada muzik yang didengar.
-
muzik vokal (solo dan kumpulan)
-
muzik instrumental (solo dan kumpulan)
-
warna ton (suara dan alat muzik)
|
B6D4E1
Menunjukkan penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin
|
|
41
|
20-24
Nov
2017
|
MENGULANGKAJI KEMAHIRAN- KEMAHIRAN
SEPANJANG TAHUN
|
No comments:
Post a Comment