Tuesday 10 January 2017

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 2/2017



RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 2

MINGGU
TARIKH

TOPIK/BIDANG
PEMBELAJARAN

STANDARD
KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
STANDARD
PRESTASI
CATATAN
1
03 – 06

Jan

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Tempo.

            - Cepat
            - lambat




PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.



1.1.4  Menyanyi mengikut   
          tempo.
            - cepat
            - lambat



B1D1E1

Mengenal pasti tempo cepat dan lambat


2
09 – 13

Jan

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Pic
      -pic tinggi 
      -pic rendah






PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.



1.1.3  Mengajuk pic dengan  
          tepat.
        -  pic tinggi
        -  pic rendah
        -  pic pertengahan

B1D1E2
Mengenal pasti pic rendah dan pic tinggi





3



16 – 20

Jan

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Tempo.

            -  cepat
            -  lambat




PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.



1.1.4  Menyanyi mengikut  
          tempo.
          -  cepat
          -  lambat



B1D1E3
Mengenal pasti detik

4
23 – 25

Jan

2017


MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik.

            -  lembut ( p )
            -  kuat ( f )


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.






1.1.5  Menyanyi dengan
         dinamik.    
         -  lembut ( p )    
         -  kuat ( f )


B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut


26 - 31 Januari 2016 CUTI TAHUN BARU CINA

5
02 – 03

Feb

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Tekstur

            - solo
            - nipis
            - kumpulan
            - tebal

APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.


3.1.2  Mengenal pasti mud,  
          tempo, tekstur dan  
         dinamik daripada  
         muzik  
         yang didengar.     
         -  tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)
    


B1D1E5
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2

Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal


6
06 – 10

Feb

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik.

            -  lembut ( p )
            -  kuat ( f )

Tekstur

            - nipis
            - tebal




APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.




3.1.2  Mengenal pasti mud,  
          tempo, tekstur dan  
          dinamik daripada  
          muzik  
          yang didengar.

         dinamik
   -  lembut ( p )    
   -  kuat ( f )




B1D1E4
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut

7
13 – 17

Feb

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Warna ton


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.1      Mendemonstrasi  warna  
ton suara manusia dengan betul.
            atau berkumpulan.
            -  suara lembut
            -  suara serak
            -  suara nyaring
            -  suara halus
            -  suara garau   
            -  suara nasal
            -  suara lelaki dan
               perempuan

B1D1E7
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B3D1E8
Membezakan ton suara

8
20 - 24

Feb

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS
Detik

Postur




PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir



1.2.1  Memainkan perkusi  
          mengikut detik.

          -   postur
  




B1D1E8
Menyatakan bunyi detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik

9
27 -28
Feb
01 - 03
Mac

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Warna ton




PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo atau berkumpulan.



1.1.1      Mendemonstrasi  warna   
ton suara manusia dengan betul.
            -  suara lembut
            -  suara serak
            -  suara nyaring
            -  suara halus
            -  suara garau
            -  suara nasal
            -  suara lelaki dan    
               perempuan




B2D1E6
Membezakan ton suara
B3D1E8
Membezakan ton suara

10
06 – 10

Mac

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik
-       kuat
-       lembut



PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 



1.3.1  Membuat pergerakan  
          mengikut ruang diri  
          dan am berdasarkan:
          Dinamik
          - kuat
          -lembut




B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut

11
13 – 17

Mac

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Tempo.
            -  cepat
            -  lambat






PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 



1.3.1  Membuat pergerakan  
          mengikut ruang diri  
          dan am berdasarkan:
           -  tempo cepat/lambat
    




B2D1E2
Mengecam bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat


 18-26 MAC -CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1

12
27 – 31

Mac

2017


MULANYA DI SINI

FOKUS

Bunyi
            -panjang
            -pendek


PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 


1.3.1  Membuat pergerakan  
          mengikut ruang diri  
          dan am berdasarkan:
                -  bunyi  
                   panjang/pendek



B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek

13
03 – 07

April

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Warna ton


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.1      Mendemonstrasi  warna    
ton suara manusia dengan betul.
            -  suara lembut
            -  suara serak
            -  suara nyaring
            -  suara halus
            -  suara garau
            -  suara nasal
            -  suara lelaki dan    
               perempuan

B2D1E6
Membezakan ton suara
B3D1E8
Membezakan ton suara

B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut

14
10 – 14

April

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Muzik vokal dan  muzik instrumental

Warna ton



APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.







3.1.1  Mengenal pasti muzik vokal dan muzik instrumental serta warna ton daripada muzik yang didengar.
-  muzik vokal (solo dan  
   kumpulan)
-  muzik instrumental (solo  
   dan kumpulan)
-  warna ton (suara dan alat  
   muzik)




B2D1E3
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi
B2D1E6
Membezakan ton suara

15
17  - 21

Apri

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Muzik dan gerakan




PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 



1.3.1  Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am berdasarkan:
   -  bunyi panjang/pendek




B2D1E5
Mengenal pasti detik panjang dan pendek






16





25 – 28

 April

20017





MULANYA DI SINI

FOKUS

Muzik dan gerakan






PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 





1.3.1  Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am berdasarkan:
   -  tempo cepat/lambat
    






B2D1E4
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6
Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat


17
02 – 05

Mei

20017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik.

      -  lembut ( p )
      -  kuat ( f )


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.5  Menyanyi dengan dinamik. 
-  lembut ( p )
-  kuat ( f )


B3D2E3
Bermain perkusi atau menyanyi dinamik kuat dan lembut


18
08 – 12

Mei

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Teknik dalam nyanyian


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.



1.1.6  Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.


B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas


19

15 – 19

Mei

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS
Detik
Postur


PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir

1.2.1  Memainkan perkusi mengikut detik.
-   postur
-  cara memainkan

B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik




20



22 - 26

Mei

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Tempo  
            -   cepat
            -   lambat




PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir



1.2.2  Memainkan perkusi mengikut  tempo.
       -   cepat
       -   lambat




B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek
B3D2E1
Bermain perkusi mengikut detik


27-31 Mei – 01-12 Jun CUTI PERTENGAHAN TAHUN

21
13-16

Jun

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik.

   -  lembut  ( p )
   -  kuat  ( f )




PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir



1.2.3  Memainkan perkusi dengan dinamik.  
-  lembut  ( p )
-  kuat  ( f )




B3D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik
B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan

22
19-23

Jun

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Nyanyian

     -   pernafasan



PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.2  Menyanyi dengan pernafasan yang betul.
    
-  pengambilan nafas

-  pengeluaran nafas


B3D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan
B4D2E5
Bernafas dengan betul pada frasa lagu yang ditetapkan


24-30 JUN CUTI HARI RAYA AIDILFITRI

23
03-07

Julai

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Pic
    
   -  pic tinggi    
   -  pic rendah   
   -  pic pertengahan



PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.









1.1.3  Mengajuk pic dengan tepat.
    
   -  pic tinggi  
   -  pic rendah  
   -  pic pertengahan




B3D2E6

Menyanyikan pic tinggi, rendah dan pic tengah
B3D1E4

Mengecam bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah

24
10-14

Julai

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Nyanyian
     -sebutan vokal


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

1.1.6  Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.


B3D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas

25
17-21

Julai

20017


MULANYA DI SINI

FOKUS

Tempo
            -   cepat
            -   lambat



PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir


1.2.2  Memainkan perkusi mengikut  tempo.
-   cepat
-   lambat



B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E7
Mengenal pasti detik panjang dan pendek

26
24-28

Julai

20017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Mud,




APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.





3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
    
   -  mud (riang, sedih, cemas, tenang dan takut)
     




B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B3D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut
B5D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut


27
31 Julai –

01-04 Ogos

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Tekstur



APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.



3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
       
   -  tekstur (solo - nipis dan kumpulan - tebal)



B4D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal






28




07 – 11

Ogos

2017




MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik




APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai repertoir.




3.1.2  Mengenal pasti mud, tempo, tekstur dan dinamik daripada muzik yang
didengar.
    
   -  dinamik (kuat-lembut)





B4D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B5D1E3
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut
B3D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal
B2D1E1
Mengenal pasti dinamik kuat dan lembut


29
14-18

Ogos

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Warna ton




APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.





3.1.1  Mengenal pasti muzik vokal dan m uzik instrumental serta warna ton
daripada m uzik yang didengar.
-  muzik vokal (solo dan kumpulan)
-  Muzik instrumental (solo dan kumpulan)
-  warna ton (suara dan alat muzik)




B4D1E5
Mengenal pasti warna ton suara dan perkusi




30



21 – 25

Ogos

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Gerakan



PENGALAMAN MUZIKAL
1.3  Membuat pergerakan mengikut muzik. 



1.3.1  Membuat pergerakan mengikut ruang diri dan am berdasarkan:
   -  dinamik kuat/lembut    
   -  pic tinggi/rendah
   -  tempo cepat/lambat
   -  bunyi panjang/pendek




B4D1E6

Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B3D1E6

Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B5D1E6

Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat
B2D1E4

Melakarkan grafik menunjukkan tempo cepat dan lambat


26-31 OGOS-01-03 SEPTEMBER CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2

31
04 – 08

Sept

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Tempo
  
            - cepat
            - lambat

PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir

1.2.2  Memainkan perkusi mengikut  tempo.
      
   -   cepat
      
   -   lambat


B4D1E7
Mengenal pasti bunyi detik panjang dan pendek
B4D1E1
Mengenal pasti mud sedih, riang dan takut







32


11 – 15

Sept.

2017


MULANYA DI SINI

FOKUS

Warna ton


PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.

Mendemonstrasi  warna ton suara manusia dengan betul.
atau berkumpulan.
-  suara lembut
-  suara serak
-  suara nyaring
-  suara halus
-  suara garau
-  suara nasal
-  suara lelaki dan - 
-  perempuan


B4D1E8
Membezakan ton suara
B5D1E8
Membezakan ton suara




33

18 – 22

Sept

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik.  
   -  lembut  ( p )
   -  kuat  ( f )




PENGALAMAN MUZIKAL
1.2  Memainkan perkusi secara solo atau
berkumpulan daripada pelbagai repertoir



1.2.3  Memainkan perkusi dengan dinamik.  
   -  lembut  ( p )    
   -  kuat  ( f )




B4D2E1
Bermain perkusi mengikut detik
B4D2E2
Bermain alat perkusi dengan dinamik

34
25 – 29

Sept

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Dinamik.  

   -  lembut  ( p )       
   -  kuat  ( f )





PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.



1.1.5  Menyanyi dengan dinamik. 
    
   -  lembut ( p )  
   -  kuat ( f )




B4D2E3
Bermain perkusi atau menyanyi dinamik kuat dan lembut
B5D1E2
Mengenal pasti tekstur nipis dan tebal

35
02 – 06

Okt

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS

Nyanyian

            -sebutan vokal




PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.



1.1.6  Menyanyi dengan sebutan huruf vokal a,e,i,o,u yang betul.




B4D2E4
Menyebut lirik dengan jelas
B5D2E4
Menyebut lirik dengan jelas




36
09 – 13

Okt.

2017



MULANYA DI SINI

FOKUS
 
Pic
     -  pic tinggi
     -  pic rendah
     -  pic pertengahan




PENGALAMAN MUZIKAL
1.1  Menyanyi pelbagai repertoir secara solo
atau berkumpulan.



1.1.3  Mengajuk pic dengan tepat.
    
   -  pic tinggi
    
   -  pic rendah
    
   -  pic pertengahan




B4D2E6

Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B5D2E6

Menyanyi bunyi pic tinggi, rendah dan pic tengah
B4D3E1

Menunjukkan penghayatan 6 hingga 7 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar, tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin




16- 20 OKTOBER 2017 CUTI HARI DEEPAVALI


37
23 – 27

Okt.

2017


MULANYA DI SINI

FOKUS

Kreativiti


PENGHASILAN MUZIKAL
2.1  Menghasilkan idea muzikal kreatif. 


2.1.1  Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan dan perkusi mulut.
   
   Aktiviti perkusi badan: 
   -   bertepuk tangan
   -   menepuk peha
   -   memetik jari
   
   Aktiviti perkusi mulut:
   -  klik lidah



B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut










38







30 – 31
Okt.

01-03
Nov

2017






MULANYA DI SINI

FOKUS

Kreativiti






PENGHASILAN MUZIKAL
2.1  Menghasilkan idea muzikal kreatif. 






2.1.2  Mencipta corak irama mudah.
    
   -  mengajuk corak irama
   -  mencipta ”jawapan”   kepada ”soalan” irama yang diberikan









B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama



39
06 – 10

 Okt.


2017

MULANYA DI SINI

FOKUS

Kreativiti


PENGHASILAN MUZIKAL
2.1  Menghasilkan idea muzikal kreatif. 

2.1.3  Mencipta melodi mudah menggunakan vokal.
  
   -  mengajuk melodi
   -  mengimprovisasi ”jawapan”  kepada ”soalan”  melodi yang diberikan 


B6D3E1
Mencipta melodi So dan Mi.
B6D3E2
Menghasilkan pelbagai bunyi menggunakan perkusi badan atau mulut
B6D3E3
Mencipta dan memainkan corak irama




40
13 – 17

Nov.

2017

MULANYA DI SINI

FOKUS
Menghayati elemen muzik

APRESIASI MUZIK
3.1  Menghayati muzik daripada pelbagai
repertoir.



3.1.1  Mengenal pasti muzik vokal dan m uzik instrumental serta warna ton daripada muzik yang didengar.
-  muzik vokal (solo dan kumpulan)
-  muzik instrumental (solo dan kumpulan)
-  warna ton (suara dan alat muzik)

B6D4E1
Menunjukkan penghayatan 10 hingga 12 nilai
daripada nilai-nilai berikut:
jujur, rajin, bersyukur, kerjasama, kasih sayang,
bertolak ansur, hormat menghormati,
menyanjung budaya, menghargai alam sekitar,
tolong menolong, kebersihan dan berdisiplin





41


20-24

Nov

2017







MENGULANGKAJI KEMAHIRAN- KEMAHIRAN SEPANJANG TAHUN



No comments:

Post a Comment