Tuesday 9 October 2012

CABARAN DAN ISU PENDIDIK MUZIK ORKESTRA


 Cabaran dan isu pendidik muzik Orkestra

 Pendidik muzik baru harus mempelajari dan mempunyai pengetahuan tentang semua aspek sejarah muzik, teori dan analisis, komposisi, teknik-teknik latihan dan perkembangan kurikulum muzik semasa. Kesemua aspek tersebut sangat penting untuk seorang pendidik muzik menjadi sempurna dan berkebolehan dalam pengajaran dan pembelajaran muzik instrumental di sekolah.
            Kekurangan aspek-aspek tersebut dalam kalangan pendidik muzik menyebabkan pengajaran dan pembelajaran muzik tidak  berjaya dan tidak tercapai dalam kelas. Malah, kekurangan tersebut menyebabkan guru muzik tidak lengkap dan tidak menepati keperluan muzikal yang dikehendaki.
            Pengetahuan aspek sejarah muzikal penting dalam menjadikan seorang pendidik muzik menghayati sesuatu karya dari segi latarbelakang karya itu dicipta, stail muzik sezaman dan budaya muzik sesuatu zaman tersebut.
            Bentuk dan analisis muzik penting untuk mengetahui serta memahami ayat-ayat muzik seperti frasa, permulaan, kadens, pergerakan harmoni dalam sesuatu karya muzik. Ia juga penting dalam mempersembahkan karya tersebut mengikut ‘mood’ tertentu. Ini membantu untuk membentuk gambaran yang baik tentang karya tersebut.
             Secara langsung, pengetahuan ini memudahkan guru dalam pengajaran bermain alat muzik mengikut skor dengan memperdengarkan tonality, timbre dan personality sesuatu karya. Selain itu, guru muzik juga perlu mempelajari dan mengetahui aspek komposisi supaya mempermudahkan untuk senang bermain, Seterusnya, pengetahuan komposisi membantu guru menggubah sendiri dan membuat gubahan semula untuk keperluan pelajar.
            Tambahan pula, teknik-teknik latihan muzik merupakan satu kemestian untuk pendidik muzik. Tanpa teknik yang betul tidak akan keluar bunyi atau muzik yang dikehendaki. Oleh yang demikian, seorang pendidikan muzik mesti mempelajari kemahiran bermain alat muzik atau sekuarang-kurangnya tahu akan cara bermain dengan teknik yang betul untuk melatih pelajar-pelajarnya.
            Pendidikan atau kurikulum muaik berkembang dari masa ke semasa. Oleh itu, pendidik muzik patut mempelajari setiap perkembangan kurikulum muzik semasa. Dalam erti kata lain seseorang pendidik muzik perlu ‘up to date’ dengan pengetahuan kurikulum muzik dan perkembangan muzik semasa supaya tugas yang diamanahkan dapat dijalankan dengan baik dan sempurna. Aspek ini boleh diperolehi dengan pembacaan yang luas supaya dapat mencapai objektif, tujuan dan kemahiran dalam pendidikan muzik.


            Pendidik muzik di sekolah kurang menyerlah dalam melatih ‘wind orchestra’ jika dibandingkan dengan jurulatih luar kerana beberapa faktor.
            Guru di sekolah terpaksa menurut keperluan sesebuah sekolah dengan mengajar matapelajaran lain selain daripada matapelajaran muzik. Muzik ialah subjek yang memerlukan penglibatan dan tumpuan secara berterusan daripada subjek-subjek lain. Oleh yang demikian, masa berjumpa dengan ahli-ahli orkestra adalah terhad. Lebih-lebih lagi guru dibebankan dengan kerja-kerja selain daripada opsyen atau major mereka. Contohnya guru opsyen atau major dalam muzik mengajar sejarah, geografi, bahasa Melayu dan sebagainya. Jurulatih luar pula tiada beban kerja lain atau mengajar matapelajaran lain seperti guru di sekolah. Mereka adalah guru muzik sepenuh masa. Manakala, guru-guru di sekolah mengajar muzik seolah-olah seperti kerja sampingan atau ‘part time’! Mereka berpeluang berjumpa dengan ahli-ahli orchestra lebih kerap atau lebih lama berbanding guru di sekolah.
            Pihak pentadbir sekolah memainkan peranan penting dalam situasi ini. Pentadbir sekolah lebih mementingkan pencapaian akademik semata-mata. Oleh yang demikian, pemilihan ahli-ahli orkestra adalah terhad kepada pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat sahaja. Pelajar-pelajar lain yang berkebolehan bermain alat muzik di tingkatan tiga dan lima dilarang oleh sesetengah pentadbir kerana mereka dalam kelas peperiksaan. Faktor ini menyumbangkan kepada kualiti muzik dalam ensembel wind orkestra. 
            Sikap dan minat sesetengah guru pun mempengaruhi dalam pencapaian orkestra. Sikap tidak bersungguh-sungguh dalam aktiviti latihan menjadi faktor kelemahan sesebuah orkestra sekolah. Kebanyakan guru beranggapan bahawa sekadar mengambil bahagian dalam pertandingan sudah pun memadai kerana lebih mementingkan kehendak-kehendak persendirian. Manakala, jurulatih luar pula berutngkus lumus melatih pelajar kerana itulah mata pencarian mereka.

            Adakalanya guru-guru yang lebih minat dalam orkestra diketepikan atau kurang diberi galakan  oleh pihak pentadbir kerana beranggap jurulatih luar lebih berkaliber dan berkebolehan dalam melatih pelajar  orkestra. Kadang-kadang pihak pentadbir membuat keputusan yang tidak betul dalam pembahagian tugas ko-kurikulum. Guru-guru yang berminat dalam muzik tidak diberi tugas untuk menjaga kumpulan orkestra. Tugas tersebut diberi kepada seorang guru yang tidak berminat dan tidak mengambil peduli langsung tentang orkestra.
            Malah, ada segilintir guru muzik tidak dapat bekerjasama dengan jurulatih dan berkongsi kuasa. Mereka sanggup menyingkirkan jurulatih luar semata-mata henadak menunjuk-nunjuk kerana sudah memerolehi ijazah dalam muzik. Sikap sebegini tidak patut ada pada seorang guru yang inginkan pelajar-pelajar orkestra sekolah mendapat ilmu dengan jayanya.
            Kesimpulannya, jurulatih luar dapat melatih orkestra dengan sempurna kerana mereka menghabiskan  masa (contact time ) yang banyak dengan pelajar-pelajar dan masa kerja tidak diganggu oleh tugas-tugas dan subjek-subjek lain seperti guru-guru di sekolah.       

    By: KANTHAROA A/L SUPEREMANY            

No comments:

Post a Comment