Wednesday 10 October 2012

RANCANGAN HARIAN PEND.MUZIK TAHUN 2


MATA PELAJARAN  : PENDIDIKAN MUZIK TAHUN 2
Tahun                                    : 2E
Tarikh                                    :  10 Mac 2011
Masa                                     :10.10am – 10.40am ( 30 minit )
Aspek                                    : 2 = PENGALAMAN MUZIKAL
Tajuk                                     : HIDUP BURUNG
Item                                        : 2.1 Menyanyi lagu sesuara dalam pic dengan tempo
                                             Lambat sederhana dan cepat
                                               : 2.4 Bermain alat genderang mengikut irama dengan tepat.
Hasil Pembelajaran             : ARAS 1 – Murid dapat menyanyi lagu sesuara mengikut  
                                                              Pic dalam tempo lambat,sederhana dan cepat     
                                                              dengan tepat                                                     
                                               : ARAS 1 –Murid dapat bermain alat genderang mengikut
                                                              Irama  dengan tepat.

Pengetahuan Sedia ada   : Murid pernah menyanyi pelbagai jenis lagu.
Strategi                                 : Belajar Cara Belajar
Nilai Murni                           : Kerjasama
ABM                                      : Kibod,LCD,Laptop dan carta
CATATAN                             :

                                       
Masa / Langkah
Kandungan
Aktiviti
Catatan

Set Induksi

3 Minit
Ucapan dan salam


1.Latihan Solfa
2. Latihan pic

      
1.      Guru membimbing murid menyanyikan solfa ( do,re,mi,fa,so ) secara menaik dan menurun mengikut kibod.


2. Guru membimbing murid membuat latihan pic
 ( ma,me,mi,mo,mu )
Mengikut iringan kibod dalam semiton
ABM = Kibod dan Paparan senikata solfa  pada skrin





-Guru harus tunjukkan contoh terlebih dahulu













Langkah 1

4 minit

1.Membaca senikata lagu mengikut irama lagu secara keseluruhan.



2.Menyanyi lagu sesuara secara baris demi baris mengikut iringan kibod










1.Murid akan membaca senikata lagu HIDUP BURUNG mengikut irama lagu dengan bantuan guru.


2.Guru akan memainkan melodi lagu dengan kibod manakala murid akan ikut secara baris demi baris.



ABM = Carta Lagu dan Kibod



Langkah 2

5 minit


1.Menyanyi lagu sesuara dalam pic yang tepat mengikut melodi yang dimainkan mengikut kibod dalam tempo lambat





1. Murid akan menyanyi lagu sesuara secara beramai-ramai mengikut melodi kibod dan mengikut guru

-Semasa mengiringi pelajar,guru terus merakamkan lagu yang dimainkan di dalam memori kibod.Ini akan dapat menjimatkan masa.




Langkah 3

5 minit

1.Menyanyi dalam
   tempo sederhana



2.Menyanyi dalam tempo cepat

1.Murid akan menyanyi mengikut iringan  dengan menggunakan kibod.

2. Murid akan menyanyi mengikut kumpulan dalam tempo yang cepat dengan iringan kibod.





-Murid akan menyanyi mengikut  kumpulan.

ABM = Paparan senikata lagu ,kibod,LCD




Langkah 4

10 minit
1.      Menepuk tangan mengikut irama yang ditunjukkan


2. Murid memainkan alat genderang dalam kumpulan mengikut irama yang ditetapkan
1.Murid akan menepuk tangan  mengikut irama yang ditunjukkan dengan bantuan guru.


2.      Murid akan bermain alat genderang mengikut kumpulan yang telah ditetapkan mengikt irama sambil mengikut iringan kibod.

Murid akan dibahagikan kepada 4 kumpulan dan
Menepuk mengikut guru.

ABM: Skor irama lagu.






















3.  Murid akan menyanyikan lagu HIDUP BURUNG   sambil memainkan alat genderang.



 


3.Semua murid akan menyanyi secara beramai-ramai sambil memainkan alat dalam kumpulan mengikut irama masing-masing.








Alat akan ditukar mengikut giliran kumpulan sehingga semua dapat memainkan keempat-empat alat tersebut.









Penutup

3 minit
1.      Guru akan memilih seorang wakil daripada setiap kumpulan supaya ke hadapan untuk memainkan alat genderang mengikut irama mengikut alat .Murid-murid yang lain akan menyanyikan lagu tersebut.

2.Guru Membuat kesimpulan tentang pelajaran yang telah dipelajari.
1. murid akan bermain alat genderang mengikut irama yang ditetapkan.















2.Guru memberi penerangan dan mengedarkan senikata lagu kepada pelajar untuk ditampalkan dalam buku lagu.





















-Lembaran senikata lagu disediakan.




No comments:

Post a Comment