Monday 8 October 2012

CONTOH LAPORAN PERSEMBAHAN


LAPORAN PERSEMBAHAN KOIR (Nasyid)
TARIKH         : 9 APRIL 2011
HARI              : SABTU
MASA                        : 8.00AM
TEMPAT        : SK KAMPONG PASIR PUTIH     

            Persembahan Koir (Nasyid)  diadakan  sempena Majlis Tadarus Al-Quran tahun 2011M/1432H di Sekolah Kebangsaan Kampong Pasir Putih.Pasukan koir ini telah dianggotai seramai 9 orang ahli yang terdiri daripada murid-murid sekoalah rendah kebangsaan daripada sekolah-sekolah di sekeliling Zon D Daerah Kinta.
Persembahan dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku dan diikuti dengan lagu Kebesaran Negeri Perak.Lagu ini dinyanyikan pada awal majlis.Permulaan persembahan agak baik kerana cara naik ke pentas serta cara beratur pemain alat muzik serta para penyanyi adalah kemas dan teratur.
 persembahan nyanyian  lagu ini lapisan suaranya kurang jelas dan nyanyian kadang-kadang tidak mengikut tempoh iringan muzik yang dimainkan.Alunan melodi yang dinyanyikan oleh pasukan ini juga tidak sama dan kurang cantik apabila didengar,
walaupun begitu,mereka ada menunjukkan unsur-unsur dinamik dan expressi yang baik.Mereka telah dapat memberikan sepenuh penghayatan terhadap  lagu yang dinyanyikan dengan baik sekali di mana para penonoton dapat merasai perasaan yang ingin disampaikan oleh penyanyi.
            Susunan dan kedudukan para ahli koir semasa persembahan adalah baik dimana ia disusun dalam 1 barisan.Ini telah dapat memberi peluang kepada semua penyanyi dapat disaksikan dengan jelas oleh para penonoton yang hadir.Para penyanyi juga dapat dilihat agak yakin semasa memberikan persembahan.
            Pasukan ini telah dipimpin oleh guru-guru muzik dengan bantuan guru-guru JQAF yang agak berpengalaman dalam bidang muzik.Arahan pemimpin telah dapat mengawal persembahan dengan baik dengan teknik dan gaya pimpinan yang tersendiri.
            Bagi bahagian muzik iringan pula,ia dimainkan dengan baik sekali.Penggunaan rentak dan bunyi yang sesuai telah memnyebabkan persembahan koir ini lebih sedap didengari.Secara keseluruhannya persembahan koir ini menarik dan sesuai dengan majlis tersebut.

Kekuatan Kumpulan ini:
  1. Mempunyai pemimpin yang baik.
  2. Ahli kumpulan yang mahir dalam nyanyian
  3. Berdisiplin dan berkerjasama serta komitment
  4. Penyanyi dan pemain muzik yang agak baik.
  5. Sound system yang baik.
Kelemahan yang ada:
  1. Kawasan dewan yang agak bising sehingga tak dapat dengar nyanyian.
  2. Kedudukan pentas yang kurang sesuai iaitu di bahagian tepi pentas utama.
  3. Mikrofon yang tidak mencukupi.
  4. Gangguan daripada kebisingan murid-murid  lain
  5. Masa latihan yang terhad sehingga menyebabkan persembahan kurang memuaskan.



              

              


               

             

No comments:

Post a Comment