MATA PELAJARAN :
PENDIDIKAN MUZIK TAHUN 2
Tahun :
2E
Tarikh : 10 Mac 2011
Masa :10.10am
– 10.40am ( 30 minit )
Aspek :
2 = PENGALAMAN MUZIKAL
Tajuk :
HIDUP BURUNG
Item :
2.1 Menyanyi lagu sesuara dalam pic dengan tempo
Lambat sederhana dan cepat
: 2.4 Bermain alat genderang
mengikut irama dengan tepat.
Hasil Pembelajaran :
ARAS 1 – Murid dapat menyanyi lagu sesuara mengikut
Pic dalam tempo
lambat,sederhana dan cepat
dengan tepat
:
ARAS 1 –Murid dapat bermain alat genderang mengikut
Irama dengan tepat.
Pengetahuan Sedia ada : Murid pernah
menyanyi pelbagai jenis lagu.
Strategi :
Belajar Cara Belajar
Nilai Murni :
Kerjasama
ABM :
Kibod,LCD,Laptop dan carta
CATATAN :
Masa /
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set
Induksi
3
Minit
|
Ucapan dan salam
1.Latihan Solfa
2. Latihan pic
|
1. Guru membimbing murid menyanyikan solfa (
do,re,mi,fa,so ) secara menaik dan menurun mengikut kibod.
2. Guru membimbing murid
membuat latihan pic
( ma,me,mi,mo,mu )
Mengikut
iringan kibod dalam semiton
|
ABM =
Kibod dan Paparan senikata solfa pada
skrin
-Guru harus tunjukkan
contoh terlebih dahulu
|
Langkah
1
4
minit
|
1.Membaca
senikata lagu mengikut irama lagu secara keseluruhan.
2.Menyanyi lagu sesuara
secara baris demi baris mengikut iringan kibod
|
1.Murid akan
membaca senikata lagu HIDUP BURUNG mengikut irama lagu dengan bantuan guru.
2.Guru
akan memainkan melodi lagu dengan kibod manakala murid akan ikut secara baris
demi baris.
|
ABM =
Carta Lagu dan Kibod
|
Langkah
2
5
minit
|
1.Menyanyi lagu sesuara
dalam pic yang tepat mengikut melodi yang dimainkan mengikut kibod dalam
tempo lambat
|
1. Murid akan menyanyi lagu
sesuara secara beramai-ramai mengikut melodi kibod dan mengikut guru
|
-Semasa mengiringi
pelajar,guru terus merakamkan lagu yang dimainkan di dalam memori kibod.Ini
akan dapat menjimatkan masa.
|
Langkah
3
5
minit
|
1.Menyanyi dalam
tempo sederhana
2.Menyanyi dalam tempo
cepat
|
1.Murid akan menyanyi
mengikut iringan dengan menggunakan
kibod.
2. Murid akan menyanyi
mengikut kumpulan dalam tempo yang cepat dengan iringan kibod.
|
-Murid akan menyanyi mengikut kumpulan.
ABM = Paparan senikata lagu
,kibod,LCD
|
Langkah
4
10
minit
|
1.
Menepuk
tangan mengikut irama yang ditunjukkan
2. Murid memainkan alat
genderang dalam kumpulan mengikut irama yang ditetapkan
|
1.Murid akan menepuk tangan mengikut irama yang ditunjukkan dengan
bantuan guru.
2.
Murid
akan bermain alat genderang mengikut kumpulan yang telah ditetapkan mengikt
irama sambil mengikut iringan kibod.
|
Murid akan dibahagikan
kepada 4 kumpulan dan
Menepuk mengikut guru.
ABM: Skor irama lagu.
|
|
3. Murid akan menyanyikan lagu HIDUP BURUNG sambil memainkan alat genderang.
|
3.Semua
murid akan menyanyi secara beramai-ramai sambil memainkan alat dalam kumpulan
mengikut irama masing-masing.
|
Alat akan
ditukar mengikut giliran kumpulan sehingga semua dapat memainkan
keempat-empat alat tersebut.
|
Penutup
3 minit
|
1.
Guru akan memilih seorang wakil daripada setiap
kumpulan supaya ke hadapan untuk memainkan alat genderang mengikut irama
mengikut alat .Murid-murid yang lain akan menyanyikan lagu tersebut.
2.Guru
Membuat kesimpulan tentang pelajaran yang telah dipelajari.
|
1. murid akan bermain alat
genderang mengikut irama yang ditetapkan.
2.Guru memberi penerangan dan
mengedarkan senikata lagu kepada pelajar untuk ditampalkan dalam buku lagu.
|
-Lembaran
senikata lagu disediakan.
|
Bibliografi
Panel Penulis PPK /Kememnterian Pelajaran
Malaysia ( 2004 )
Buku Teks Pendidikan muzik Tahun 2
:
Penerbit Dewan : Dewan Bahasa Dan
Pustaka
No comments:
Post a Comment