Tuesday 9 October 2012

SEMANGAT PATRIOTIME 2


SEMANGAT PATRIOTIK
             Sebagai seorang rakyat Malaysia, kita seharusnya mempunyai sifat-sifat mulia dan berbangga menjadi menjadi salah seorang penduduk di Negara yang aman dan makmur ini. Modal insan yang patriotik ini juga boleh dibentuk melalui aktiviti sukan dan permainan. Melalui aktiviti sukan dan permainan semangat cinta akan Negara akan lahir apabila terdapat semangat serta minat yang mendalam tentang sesuatu permainan dan berusaha untuk mendalaminya dan mempelajarinya. Aktiviti sukan dan permainan juga akan dapat menyedarkan masyarakat tentang kepentingan Sesuatu permainan tersebut dan akan mewujudkan perasaan bangga menjadi rakyat Malaysia.
                Selain itu kita diajar supaya menghormati raja dan pemimpin Negara. Kita juga di didik supaya menghormati lambang-lambang Negara seperti bendera. Sukan dan permainan juga dapat memupuk modal insan berpatriotik dan bersemangat setia Negara. Ahli sukan yang tulen, memiliki rasa cinta akan bangsa dan Negara. Selain itu,mereka sanggup membelakangkan kepentingan diri kerana sudah menjadi adat dalam permainan ada yang kalah dan ada yang menang bak kata pepatah.’alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Ada ahli sukan yang masih berani untuk berlawan walaupun lawannya lebih handal. Oleh yang demikian itu,mereka berani mempertahankan kedaulatan bangsa dan Negara.
              Sukan dan permainan juga dapat melahirkan modal insan yang patriotik serta bersemangat kekitaan. Perkara ini boleh dilihat apabila terdapat kerjasama diantara pasukan dan lahirlah semangat kekitaan dalan diri para pemain. Mereka perlu sentiasa tolong menolong dan bermuafakat diantara satu sama lain. Ahli sukan juga perlu sentiasa berdisiplin tinggi,berakhlak mulia dan mempunyai budi pekerti yang tinggi dan sentiasa mematuhi peraturan serta undangundang permainan. Semasa menyertai mana-mana permainan atau aktiviti sukan,kita perlu berlakuan sopan, bertatasusila dan berhemah tinngi.
              Seterusnya modal insan yang patriotik dapat dicapai apabila kita sentiasa bertindak wajar dan sentisas amanah serta jujur dalam melakukkan sesuatu permainan. Sebagai pemimpin pula seharusnya sentiasa menyemai semangat patriotik dalam kalangan rakyat khususnya generasi muda yang merupakan pewaris Negara. Mereka perlu berusaha dan produktif serta tidak mudah berputus asa dalam menghadapi cabaran

No comments:

Post a Comment